M.A.Rek

» registrace: 14.10.2018
» 62, muž, Praha
» děl: 591
» komentářů: 5154 / 5728
Komentáře k dílům uživatele :
21.05.2019 - 19:12
Psavec: Zasloužené ST.
21.05.2019 - 17:34
Lilith: Parádnost obrÓzní, klobouček dolů a ST*
21.05.2019 - 17:08
byron: Takhle už jsem si dlouho nepočetl...smekám, tleskám a ST posílám.
21.05.2019 - 13:46
ttragelaf: M.A.Rek:

pravda
Livia, matka Tiberia,
otrávila
polovinu císařské rodiny....

...rukopis zelenohorský si taky vymysleli
a je moc hezký

zdravím
21.05.2019 - 12:26
M.A.Rek: ttragelaf: Ještě k postavení žen v řecké antice. Ano, je pravdou, věci veřejné řídili muži, ale je též pravdou, že mnohdy, a nejen v antice, řídily ženy muže. A děkuju.
21.05.2019 - 11:41
M.A.Rek: vavaoko: ttragelaf: Ringo: Kapka: Kajuta: Milí modrásci, děkuji Vám všem za komentáře. Asi je na místě něco vysvětlit a odpovědět na pár otázek, níže uvádím i výcuc z odborné literatuty.

Tato báje je mnou vymyšlená a nemá žádné historické pozadí, vyjma toho všeobecného. To i vysvětluji v poslední sloce, že je vymyšlená za pomoci múz a bohyně klamu. Však poslední slovo naznačuje, že nevíme vůbec nic, a kdo ví, jak to vlastně bylo. Nechť mi, prosím, odpustí všichni historikové a milovníci antiky tu drzost, vymyslet si antickou legendu.

První konkrétní myšlenka na Gali trestanou Poseidonem vznikla na podzim roku 2018, v době publikování mého dílka 13. říjen (viz https://www.facebook.com/nakladatelstvi.mareczech/posts/87011680
3377298?__xts__[0]=68.ARCWsOLeYgztKSDYcCUCoRCfjnANP3Jj7n3WqSc_5b
F0WLyZpaQCVtND_j6aTz-Nzl1DP-BjYrjDqabpUb5Hpu18fSebo6kTE4ntTU4O6k
D_3e9ZrLlVx78iLlON65CdO9WdHSO9Mv0J9jADvySd_2zsBRcwSkR-_jP8-aV_tV
8VBQ3aftkyj14SFPUKUXNMWoZKwp-tNC0no9JJuBr2kaD0FTZyHHZEoHeuLgmkhQ
u4cfI4MIACNGLFpZoRi999HTvKIMyzZ2FE-Dr-xIXQwDcOQO31HbaHUst1vsdhLX
N1nQmWX4Jwq_sPK3m8TUr7Jy3kTMfVJDNeQhfDJDAoNyo&__tn__=-R). Doprovodné fotografie mne totiž inspirovaly k sepsání něčeho i o galionových figurinách. Gali jsem dokončil asi před týdnem, po mnoha úpravách a rozšíření. Jen jsem se trošku bál, aby výsledek nevyzněl jako ekologická agitka. To už snad posoudíte lépe sami.

A zde je ten slíbený výcuc pro zájemce o skutečnou historii:
akrostolium [acrostolium], symbolická řezba, obvykle ve tvaru štítu nebo přilby, kterou nesly lodě antických Řeků a Římanů na špicích, aby si zajistily přízeň *mořských bohů, nebo se uchránily zla. Jednalo se o předchůdce *galionových figur, jimiž bývaly vyzdobeny pozdější lodě.

galion, zobec [beakhead], u válečné plachetnice s dělovými palubami prostor přímo před *přední nástavbou, kde se původně tyčila *galionová figura. Tehdy se přední nástavba budovala napříč přídě, od *kotevního krakorce ke kotevními krakorci, a galion byl otevřen do moře. Z přední paluby vedly dolů krátké žebříky, kdežto průčelní dveře přední nástavby směřovaly přímo na galion, jehož prostor používali námořníci na válečných plachetnicích jako *lodní záchod. U pozdějších konstrukcí jeho podlahu tvořil dřevěný rošt, takže moře, které pronikalo skrz, pomáhalo držet prostor čistý.

galionová figura, příďová figura [figurehead], okrasně vyřezaná a namalovaná figura, následovník *akrostolia. Galionové figury se původně tyčily na *galionu plavidla, ale později se přesunuly na pokračování *klounovce pod *čelenem v podobě ozdobného znaku, který obvykle vyjadřoval nějaký vztah ke jménu lodi nebo k jejímu poslání.
Ochranný znak. V dávných dobách mořeplavby se pravděpodobně jednalo o směsici náboženského symbolismu a chápání lodě jako živé bytosti. Jednak nesla loď na boku znak přízně, který hlásal, že je v ochraně mořských božstev, např. *Poseidóna nebo *Téthys, když se nacházela na moři, jednak byla široce rozšířena víra, že loď si musí sama hledat cestu mořem, což dokáže, když bude mít oči.

/str. 206/
Starověcí Egypťané využívali svůj rozsáhlý pantheon, aby získali jak ochranu, tak oči, když umisťovali na přídě svých lodí figury posvátných ptáků, řecké lodě nesly kančí hlavu, neboť toto zvíře má nejen ostražitý pohled, ale i dravou reakci, a Římané své lodě často zdobili řezbou centuriona, aby upozornili na své prvotřídní bojové kvality. Na tapisérii z Bayeux zobrazená loď Viléma Dobyvatele má na vršku klounovce vyřezanou lví hlavu a ve 13. století jednou z nejoblíbenějších příďových figur byla hlava a krk labutě, možná v naději, že loď takto získá tutéž pohyblivost a *stabilitu, jako má na vodě tento pták.
V severní Evropě se oblíbenou dekorací vysokého klounovce *langskipu stal had, přestože zde existovaly odlišnosti. Některé dánské lodě z tohoto období měly jako příďovou figuru *delfíny nebo býky a jeden langskip v roce 1004 měl tvar draka; příď byla ozdobena dračí hlavou a *zadní vaz měl tvar dračího ohonu. Všechny tyto figury byly buď vyřezány do vršku klounovce, nebo na něm osazeny.
Konstrukční změny. Galionové figury, jak je známe dnes, vznikly v důsledku změn v konstrukci lodí, k nimž došlo od 14. do 16. století. Doposud uvedené příklady by vyřezány přímo do předního nebo zadního vazu lodě, avšak s vývojem *karaky a jejího následovníka *galeony se nad a za klounovcem objevil *přední kastel, takže poloha galionové figury se musela změnit. V prvních etapách těchto konstrukčních změn na příďové figury žádné místo nezbylo, a přestože podle záznamů z roku 1514 byla loď Holigost krále Jindřicha VIII. opatřena řezbami labutě a antilopy v ceně 4 liber a 13 šilinků, byly pravděpodobně umístěny na *zadoboční nebo na záďové galerii. U prvních konstrukcí byl zobec neboli galion téměř vodorovný a nějaké figury se daly umístit na jeho vršek. K prvním lodím, o nichž se ví, že takové figury měly, patří Unicorn a Salamander z roku 1545, jež nesly řezby korespondující s jejich jmény (jednorožec a salamandr, pozn. překl.).
Ve stoletém období mezi roky 1540 a 1640 se dlouhý galion přeměnil v kulatou příď přidáním *bočnic, následkem čehož se pozice a postavení galionové figury znovu změnilo. Na počátku tohoto období galionová figura, téměř vždy zvíře jako lev nebo leopard, prakticky ležela, ale jak se galion postupně ztrácel v přídi, napřimovala se, až kolem roku 1700 dosáhla svislé polohy. Poté se zakláněla více a více dozadu, přičemž po většinu 18. století nabývala její busta na objemu. Na menších lodích s nedostatkem místa pro plné figury pravidelně jejich místo zaujímaly nějaké druhy heraldických řezeb. Na větších lodích loďstva královny Alžběty I. mělo pět jako galionovou figuru lva (Charles, Defiance, Repulse, Rainbow, Garland), pět draka (Bonaventure, Adventure, Dreadnought, Nonpareil, Hope), Mary Rose jednorožce, Swiftsure tygra a White Bear sochu Jupitera sedícího na orlu. Většina nizozemských lodí té epochy měla též lva jako galionovou figuru, stejně jako mnoho lodí španělských. Francouzské lodě obvykle nesly mnohem propracovanější galionové figury, např. Neptuna řídícího spřežení mořských koníků nebo oblíbeného Jupitera sedícího na svém orlu.
Obecně rozšířené galionové figury. U většiny zemí zůstal lev oblíbenou galionovou figurou na válečných plachetnicích po celé 17. století, přestože větší a významnější lodě měly podrobněji zpracované znaky. Anglický Prince Royal z roku 1610 nesl znázornění sv. Jiřího, jak zabíjí draka, a Sovereign of the Seas z roku 1637 měl galionovou figuru v podobě krále Edgara na koni, jak udupává sedm králů. Naseby, jedna z největších lodí Cromwellova republikového loďstva (Commonwealth Navy) v letech 1649 až 1660, měla podle pisatele deníku Johna Evelyna „Olivera na koni se šesti národy u nohou, Skotem, Irem, Holanďanem, Francouzem, Španělem a Angličanem, jak se dalo snadno rozeznat podle příslušných charakteristických znaků“.
Jako galionová figura válečných lodí lev vyšel definitivně z módy v druhé polovině 18. století, když byl nahrazen řezbou, která obvykle poukazovala na jméno lodě. Kupříkladu Edgar nesl v roce 1774 na přídi řezbu krále Edgara, Egmont z roku 1768 a Bedford z roku 1775 měly jako galionové figury sochy státníků, pravděpodobně prvních lordů *Admirality, po nichž byly pojmenovány. Brunswick, jenž se zúčastnil bitvy u mysu Finisterre v roce 1794, měl figuru stejnojmenného vévody s třírohým kloboukem a skotským kiltem. Během souboje s francouzskou lodí Vengeur socha o svůj třírohák přišla a tato náhoda tak znepokojila posádku, že kapitán dal mužstvu vlastní třírohý klobouk, aby jej tesař mohl soše vévody přibít na hlavu.
21.05.2019 - 10:25
vavaoko: Vždy jsem přemýšlel, proč měli na přídi tu figuru. Už to vím. Děkuju.
A ST
21.05.2019 - 10:17
Ringo: Vida, clovek by rekl, jen pár rádku, ale co se ti vsechno do nich podarilo dostat...

Ne, vázne, pekná vecicka. Zajímalo by mne, jak asi dlouho jsi na tom lidove receno makal.
21.05.2019 - 10:16
ttragelaf: obdiv pro výkon a slovní bohatství
bájí neznám ..tak předpokládám
jak je mi vrozené
že je to pravda

Pavel
představitel řecké antiky
o ženách:


ženy nechť ve shromáždění mlčí
nesluší se aby žena hovořila na veřejnosti
a když ženy něčemu nerozumí

nechť se doma zeptají svých mužů


ST
21.05.2019 - 08:06
Kapka: ...sklízíme co jsme zaseli, v mořích či na zemi...
Ač dlouhá balada, jedním dechem čtená, líbí se mi doST.
21.05.2019 - 07:43
Kajuta: Epicko-rozměrné ST
20.05.2019 - 16:13
M.A.Rek: Psavec: Děkuju, ale paráda to není. :O)
20.05.2019 - 15:56
Psavec: Paráda, ST.
20.05.2019 - 12:36
M.A.Rek: valerie: Děkuju, opravdu nemůžu. A není to upírem, to je zlatou žílou.
20.05.2019 - 12:30
valerie: Nemůžeš? Asi tě vysává upír...ST
19.05.2019 - 21:11
M.A.Rek: Kajuta: Lilith: Díky Vám za podporu.
19.05.2019 - 19:37
Lilith: ST
19.05.2019 - 14:33
Kajuta: Síla to..

Už jenom ten název..

ST
19.05.2019 - 13:37
M.A.Rek: Květka Š.: Děkuju.
19.05.2019 - 13:35
1 ... 196|197|198|199|200|201|202|203|204 ... 287

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.