Svoboda

třetí střípek z mozaiky
» autor: Zlatokop Henry
Jeho přihlouplý úsměv nic neznamenal, prostě ho měl. Měl ho furt. Když jsme se ho ptali za co sedí, tak nám řekl, že ho chytili, když kradl husu. Za to by ho stopro nezavřeli. Bylo to nejspíše slušně řečeno příživnictví.
KUŘÁRTKO byl matematik. Na rozdíl od ostatních cigánů uměl počítat. Druhou přezdívku měl DVOJKOVÁ SOUSTAVA. Obojí přezdívky byly výstižné. Za jedno cigáro vykouřil komukoliv ocas a za dvě cigára se otočil, ohnul a vyšpulil.
Z pusy mu smrdělo víc než všem vězňům fusekle. Ale když byla potřeba, chlapi si pak rádi svoje nádobíčko vydrhli pod studenou vodou.
Musím přiznat, že mi vadily všechny jeho otázky. Musel jsem vždy odvracet tvář, ale ten smrad nebylo možné necítit.

„Nebolí to tetování?“ naklání se nade mnou.
„Bolí….ale dá se vydržet …na rozdíl od tebe!“ křičím na něho abych si ulevil od jeho smradu i mojí bolesti.
„A co to bude, až to bude?“
„Uvidíš a dej pokoj!“

O týden později

„Proč sis nechal vytetovat přes celé záda draka?“
„Kuřátko, neser! Protože.... drak je síla!“
„Já bych chtěl svobodu“ vyslovil své přání. V ten okamžik připomínal malé dítě toužící po Vánocích.


Tím nám všem vyrazil dech. Svobodu jsme chtěli všichni.
„Já bych chtěl sochu svobody…tu americkou“ zažadonil.
Kámoš tatér zajásal „Tak ji budeš mít. Ale po tu dobu, co tě budu kérovat, je tvoje prdel moje!“
Kuřátko se usmál…jako vždycky.
Ležel na břiše. Záda se tetovala dlouho.
Kuřátko začal smlouvat „Prdel je tvoje. To jsem ti slíbil, ale kouřit můžu dál, ne?“ Nechtěl přijít o svůj přísun cigár a hulil chlapům péra i při tetování. Chudáci. Většinou to každý zkusil jenom jednou. Když jehla byla zabodnuta na citlivé místo, tak Kuřátko skousnul.
Za tu újmu na těle mu všichni rádi zatajili důležitý fakt.
Když se ptal proč tetování trvá tak dlouho, tatér mu vysvětlil vše jako citlivý pedagog.
„Ty pako, víš kolik je mrakodrapů ftom pitomém Ňůjorku? Kolik má každej mrakodrap voken?“
„Dvě stě? Dva tisíce? Dva milióny?“
„Jo tak nějak, a dej pokoj. Tvořím umělecké dílo!“

Vězení má zvláštní pravidla. Vězni i bachaři někdy drží pohromadě. Nikdo Dvojkové soustavě tajemství nevyzradil.
Kuřátko si ven na svobodu odnesl na zádech vytetovaný batoh s ukradenou husou. Smála se tomu celá věznice, vězni i bachaři. Nevím, kdo to první Dvojkové soustavě na svobodě sdělil. Ani nevím, zda se i pak náš spoluvězeň usmíval.
Kamaráde promiň. Ale my jsme nebyli v lochu za příživu. My tam seděli, že jsme říkali pravdu.
Tipů: 3
» 29.09.15
» komentářů: 9
» čteno: 825(13)
» posláno: 0


» 29.09.2015 - 01:37
Krásné - svoboda nade vše. Dobře čtivé dílko.
ST*
» 29.09.2015 - 12:07
Tak nevím. Tenhle střípek se tématem, stylem i jazykem předchozím dvěma nepodobá ani trochu. Myslela jsem, že budu číst příběhy lidí z pohraničí, glosované malým, dospívajícím, případně dospělým Henrym. Nevadí mi odskok z děcáku do kriminálu, ale spíš než popis sexuálních praktik tam používaných a fórku s tetováním bych čekala, že se dozvím, za jakouže pravdu tam vypravěč a jeho spoluvězni seděli. Jedna jediná, byť závěrečná věta, mi přijde fakt dost málo.
» 29.09.2015 - 12:50
Naprosto souhlasim. Má to ovšem sve místo. Nemohl bych pak navazovat. Musel bych vysvětlovat. Psát delší povídky. Prvni povidka od Hrabala o královně hutě je mnohem drsnější. Bez těch špatných věcí by ty dobré nevynikly. Příště se objeví první náznak velkeho příběhu o který máš možná zájem.
» 29.09.2015 - 12:53
Bastet: Já bych to brala jako chlapy, co se baví předevím o sexu, ve vězení tím víc. Nezdá se mi to až tak podstatně, plácají nedůležitý kecy. Naopak bych vypíchla tu ústřední větu o svobodě. Ostatní je mi omáčka pro čtivost. Mohl by být i zcela jiný text a s konečnou větou by toto dílko mělo pro mě stejnou váhu. Svoboda...a úžasnéné - za pravdu.
Je to pouze můj pohled na toto dílko.
» 29.09.2015 - 13:24
Ale i takovej je život, drsnej, hovory v tomto prostředí nemohou být ani jiný. Jsou napsaný v dobře čtivé podobě.Ne, tohle dílko u mě nemá chybu.
» 29.09.2015 - 16:36
krizekkk
Politickej?
» 29.09.2015 - 17:56
řeka: Zlatokop Henry:
Řeknu to jinak. Nejde o sex, ani o použité výrazivo. Drsné výrazy mi nikterak nevadí, pokud mají v textu svou úlohu a nejsou tam samoúčelně. Je mi jasné, že v kriminále nebudou vězni mluvit jako slečinky. Spíš jsem čekala podobný mikropříběh, uzavřený pointou, jako byly ty dva předchozí. A protože řeč má být o svobodě, pak kérka batohu s husou místo sochy Svobody mi jako ta správná pointa nepřijde.
Fajn, beru, že další část naváže přímo a ne odskokem několika let v čase a jsem zvědavá, jak se to posune dál.

Řeka: ta ústřední věta o svobodě je která?..."Já bych chtěl svobodu?" nebo "Svobodu jsme chtěli všichni..?
Nějak se v tom neorientuju.
Svoboda je symbol, silný slovo samo o sobě. Sorry, ale já ho prostě nevidím stát někde na piedestalu, zatímco příběh kolem něj je pouhá "omáčka pro čtivost".To bych mohla prohlásit za úžasný dílo každej text, kde se vyskytne slovo svoboda (včetně předvolebních letáků třeba).
A krom toho - spousta politickejch vězňů si tu svou vnitřní svobodu dokázala zachovat i za mřížemi. Narozdíl od té vnější jim ji nikdo nedokázal sebrat.
» 29.09.2015 - 22:11
řeka: Bastet: Děkuji moc za názory. Mi osobně se to psát moc nechtělo...ale byl to jeden z příběhů, který tam musí být. Ukazuje rozdíly v chápaní dobra a zla.
Tragédie je, že 70% je pravdivá historka.
» 05.10.2015 - 16:11
ttragelaf
Budete ustavičně hledět, ale neuvidíte.
Budete poslouchat, přesto nepochopilte.

Izaiáš - o svobodě

ST

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Předchozí: Sladký objev | Následující: Šutr s hlavou (1)

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.