Genius loci

Zlaté Hory polovina padesátých let minulého století
» autor: Zlatokop Henry
Hvězdy na obloze se zdají tak blízko. Ležím na zádech a koukám na to noční představení. Mám se bát? Nesmysl! Přespat na hřbitově je zábavnější než přespat v děcáku.

Vzpomínka na první útěk a první dopadení. Chytili mě, ostříhali dohola. Svlékli do trenýrek. Celou noc nutili klečet na studené kamenné podlaze.

Měkké drny hřbitovní trávy se nyní zdají jako prachová peřina.

Tady mne nikdo hledat nebude. Hřbitov plný rodinných hrobek po odsunutých Němcích začíná chátrat. Pro někoho je noc na hřbitově děsivá. Oživlý kostlivec nebo nějaký duch nedokáží dětskou duši strašit lépe než vychovatelé, rekrutovaní z vojáků a řezníků.

Vstávám a procházím se mezi hroby. Pokouším se rozšifrovat nápisy. Většina přečíst v té tmě nelze. Dotýkám se tedy jednotlivých vytesaných písmen a čtu poslepu. Obdivuji dokonalé křivky a vlnky různých písmových fontů. Švabach vítězí.
O každé rodině, jednotlivých jménech a datech se dozvídám příběh. Příběh spojený s tímto krajem. Příběh, který možná bude zapomenut. Příběh těch, kteří zde žili, kteří zde umřeli.
Chladný kámen mé ruce mrazí méně než pocit beznaděje.
Písmo vytesali mistři kameníci. ONI museli opustit své domovy. Své dílny zanechali i s materiálem novým přistěhovalcům. ONI se asi už nikdy nevrátí. Stejně jako Cukmantl.

Narodily se Zlaté Hory. Narodil jsem se já.

Pokud mne chytnou a zase někam odvlečou a zavřou, vrátím se.
Musím vyprávět příběhy, které jsem se dozvěděl této noci.
Tipů: 9
» 26.09.15
» komentářů: 10
» čteno: 841(9)
» posláno: 0


» 27.09.2015 - 01:16
a víš, že já mám také jeden svůj oblíbený hřbitov, kam chodívám uklidnit svou mysl a pátrat po příbězích lidí, tam pochovaných..?

moc se mi líbí tvé psaní.. úplně to na mě dýchlo.. ano.. genius loci.. ST
» 27.09.2015 - 01:28
Amelie M.: četl jsem životopis Josefa Obetha...brečel jsem.
http://knihy.abz.cz/prodej/sochar-josef-obeth-1874-1961-zivot-a-
dilo
» 27.09.2015 - 05:28
vyprávěj příběhy...budu číst
ST.
» 27.09.2015 - 09:42
Amelie M.: řeka: Děkuji za úžasné vzkazy. Vypravovat se bude a možná i vylevovat :)
PS: vylevovat...vykonávat činnost, která vám nějakým způsobem uleví :)
» 27.09.2015 - 10:02
Jen vyprávěj. ST
» 27.09.2015 - 14:54
Tohle vypadá jako úvod k něčemu většímu. Jestli ano, pak je to úvod po čertech dobrej, protože okamžitě zaháčkoval moji čtenářskou zvědavost, což by měl být prvořadý cíl a úkol dobrého úvodu.
Je to výborně napsané a nenásilně, zato účinně vygradované. Pevně doufám, že se zítra dočkám pokračování.
» 27.09.2015 - 17:58
krizekkk
ST Zlatokope...
» 27.09.2015 - 19:12
krizekkk: Ano? :) :) :)
» 27.09.2015 - 19:29
Bastet: Pokračování bude, ale za delší dobu. Téma zraje ve vykouřených dubových sudech :)
» 27.09.2015 - 19:31
vavaoko: vypravovat se bude, ale neručím za chronologický sled :)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Předchozí: Josef FANDA | Následující: STRAŠÁK MÍRA

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.