Moje můry na literárních webech

Jen si tiše naříkám...
» autorka: Erma
Všem z nás, ať již píšeme z jakýchkoliv důvodů, umožnil Internet nepsat do šuplíku, ale vytáhnout svá díla na světlo Boží a publikovat. Což je na jednu stranu úžasné, na stranu druhou to přináší jistá úskalí.


Nejvíce frekventovanou formou pro Internetové publikování se staly básně. Tady se ukazuje, že nejsme národ cyniků, ale naopak národ duší poetických. Za celý život jsem nepřečetla tolik básní o lásce, nádherách přírody, básniček pro děti, jako za posledních pár let na Internetu. Básní hezkých, sem tam i perla vykoukla. Pravda najdou se zde i básně pesimistické, přisprostlé, vztekle nenávistné. Ale těch je velmi málo. Zato se velmi preferuje tzv. „volný verš“, což je disciplina kde se nic nemusí rýmovat, ale musí to mít rytmus (nevím jaký) a musí „zapůsobit“ (není řečeno jak). A tady si čtenář užije, pokud je ochoten to vůbec číst.

Prohánějí se tu fialové koně (nezaměňovat s krávou Milka) s otěžemi ze špaget, sametový kolibřík si udělá hnízdo v uchu netopýra, vyhaslá kamna spí na zdi a jiné „metafory“ (tak tomu básníci říkají). Pokud pod dílo napíšete, že nevíte, o co jde, co chtěl básník říct, nastane problém. Autor si za svými básněmi stojí, on ví, co chtěl říci a vy jste jedinec s IQ tykve. Citlivější povahy utrpí šrám na svém sebevědomí, ti hádaví a otrlejší se po tomto sdělení pustí do autora a boj může začít.

Přívrženci abstraktních volných veršů a strana druhá, která chce veršům rozumět (protože má představivost sekačky na trávu), svedou nelítostný boj. V cíli řežby se všichni vzájemně prohlásí za …píp, píp a píp…, a boj pokračuje, vzájemným odsouzením všeho, co se v budoucnu od jedné, či druhé strany na webu objeví.

Takže rada, když nevím, jdu radši dál, ať nejsem za blbce. Může být, že opravdu je chyba na mém přijímači, prostě jsem duševně nedorostla. Takže volný verš, který je pro mě nesrozumitelný je můra číslo jedna. Někde v hlavě mi hlodá červík pochybností, jestli nejsem třeba zaostalá, nebo jestli si ze mě autor jen laškovně nedělá srandu

S prózou je to na litwebech bída. To je moje můra číslo dvě. Zde jsou preferovány útvary krátké, ideálně na jednu A4. Uchytí se i zábavný fejeton, který onu ideální délku o stránku překročí. Také jsou oblíbené krátké úvahy a dlouhé diskuze pod nimi v komentářích.

Chudáci prozaici jsouc si toho vědomi, snaží se zoufale texty osekat, co to jde, aby posléze torzo svého díla předhodili laskavému čtenáři. Je zajímavé, že ač se jedná o tvorbu amatérskou, na gramatiku jsou nároky webových čtenářů, jako na profesionála, kterého dílo muselo projít kontrolou pravopisu i stylistiky profesionálním korektorem.

Tak jistě je špatné, když autor má základní nedostatky a neví, že kobyla se nepíše „kobila“. Také není moc dobrá vizitka, když autor neví kam prsknout aspoň základní interpunkce (k tomuto typu autorů nemám moc daleko), ale první co se obyčejně o svém díle dozvíte je, kde všude vám chybí čárky. Což není zrovna povzbudivé, ale měli bychom se je naučit, nebo se můžeme smířit s tím, že jsme ignoranti neznající základní pravidla pravopisu. Já se smířila, sice nerada, ale jsou věci mezi nebem a zemí, na které prostě nemám v mozku kapacitu, což interpunkce jsou.

Co se téměř vůbec nečte, jsou romány a na pokračování. To má několik důvodů. Nikdy totiž nevíte, jestli autor román vůbec dokončí a vy se nedozvíte, kdo byl vrahem, jak dopadla hrdinka románu a jiné nepodstatné skutečnosti. Další je, že většina z nás, když jsme polapeni strhujícím dějem, chceme ho dočíst teď, hned, nejpozději zítra. Je to jak s reklamou ve filmu, jen tady si na další díl nepočkáte tři minuty, ale třeba třicet dní. Za tu dobu už zapomenete, o co šlo.

Pokud objevím něco, co mě zaujme, a jsou taková dílka, tak si počkám na konec. Pak to vytisknu a čtu si. Mám to nejen na papíře, ale vím, že je to celé. Teprve poté mohu autorovi pogratulovat, což je pro něj svým způsobem nevýhoda. Nemá průběžně zpětnou kontrolu, zda dílo zaujme či nikoliv. Ale to je riziko povolání, to autor profesionál nemá také. Jenže ten zase má nakladatele a dobrý nakladatel si svoji zakázku obyčejně průběžně kontroluje.

Prostě prozaik to nemá na Internetu vůbec lehké. Nemyslím si, že jsem tady tím fejetonem objevila Ameriku, ale postěžovat jsem si prostě musela. Co taky mohu jiného, když schopnost básnit má mnohem lepší náš žako Artur, než já.

Tak vám tu pokládám hlavu na rameno a tiše si brečím a doufám, že jednou bude královnou litwebů próza.
Tipů: 36
» 02.09.13
» komentářů: 38
» čteno: 1370(36)
» posláno: 0


» 02.09.2013 - 10:57
.
máš pravdu...stoprocentní
čas letí tryskem a všechno se stihnout nedá, tak proto asi...
a nebreč ;)
» 02.09.2013 - 10:59
podle mne jiz kralovna jsi

ve fejetonu ti chybí ještě jeden "neduh" litwebů - nahánače tipů

pokud chceš mít hodně tipů, inspiruj se u nich

ale soudím dle děl, že tohle nechceš a nepotřebuješ

:-)
» 02.09.2013 - 11:00
Lota: Děkuji, tak si jen tiše kňučím, no :-))). Jo žijeme v uspěchané době.
» 02.09.2013 - 11:09
Romana Šamanka LadyLoba: Ó díky, víš já jsem ráda, když mi pár lidí napíše, že to není až tak blbé, jak si někdy myslím já. Na téhle parketě rozhodně nejsem suverén a jsem ráda za každý názor. Své čtenáře si snad najdu i bez nahánění tipů. Je fakt, že píšu spíš pro ženský, ten svět je blízký. Ale je nás zase hodně :-)). Díky.
» 02.09.2013 - 12:13
tak jsem se začetla a jen jsem si u toho pokyvovala souhlasně hlavou, pravdu díš předsedo a máš ST a vůbec, jdu se k tobě porozhlídnout po dalších pokladech
» 02.09.2013 - 12:16
nemohu nic víc, než souhlasit...a prosím nekňuč, zařvi pořádně! ST
» 02.09.2013 - 12:31
Souhlasím se vším, ač se pohybuji hlavně mezi prozaiky. Mezi básníky není nám jednoducho.
Ale dámy... setřete slzy, přece nebudeme plakat... čapněte pera a hrr na ně... přece se nevzdáme ;-) Já jsem holt bojovník a snadno se nevzdávám. A když nás bude víc, nebudeme se bát básníků nic :-D
Tobě milá Ermo ST
» 02.09.2013 - 12:53
katpok: Děkuji za začtení.
» 02.09.2013 - 12:54
kvítek: Díky, jo, zkusím to, někdy příště :-)))
» 02.09.2013 - 12:57
Máta: Děkuji :-))), jo hrrr.. na ně, teď ještě aby nám to psalo. Ta moje múza si jde občas na špacír, někdy i na delší dobu. Potvora líná. No jaký pán...
» 02.09.2013 - 13:51
Erma: Neboj, bude, všechno půjde a múza? Však ona se vrátí, potvora :-D Nejde nic lámat přes koleno...
» 02.09.2013 - 14:48
Nepropadej panice. Stále je dost těch, kteří se na chvilku zastaví a přečtou si pár řádků navíc, zvlášť když jsou tak úžasný :-D
» 02.09.2013 - 15:18
kasparoza: :-)) nepropadám, jen si slzím. Prostě měla jsem touhu si postěžovat, jak je svět děsně nespravedlivej :-)), děkuji za zastavení.
» 02.09.2013 - 16:19
:) souhlasím s kasparozou :)
» 02.09.2013 - 18:25
myšlenka pouhá: díky moc.
» 02.09.2013 - 18:34
krizekkk
100 % recht. ST
» 02.09.2013 - 18:39
krizekkk: Děkuji :-)
» 02.09.2013 - 19:42
konečně někdo napsal pravdu a hlavně nebál se jí napsat:-)
za sebe říkám, ano píšu občas metafory,kterým asi rozumím jen já, ale dopřávám tuhle svobodu, všem kdo něco tvoří..:-)
a ještě vážím si,když někdo ztratí pár slov pod mým pokusem...věnuje mi tím víc než si myslí, totiž svůj čas a kousek svých myšlenek...to je pro mne opravdu dárek.
» 02.09.2013 - 20:31
...zrovna jsem měla čas/což je zřídka/ a nelituji....dobrý!Máš pravdu!
Jen času mám málo...Držím ti ale palce a nebreč!
» 02.09.2013 - 23:03
Tleskám něčemu, co bych nesved. :) Obdivuji tuhle dílnu fejetonů. :)
» 03.09.2013 - 01:43
Mbonita: Díky, mám básně ráda, ale musím jim rozumět, nebo musí vyvolat aspoň náladu, obraz. Prostě já to mám takto a říkám, chyba klidně může být na mé straně. Hlavně se necítím být povolána cokoliv soudit, jen nevím a mažu o dům dál. :-). V žádném případě tohle neměl být a není útok na volný verš. To bych si nedovolila.
» 03.09.2013 - 01:44
severanka: Děkuji, jo čas a je ho čím dál tím méně :-))
» 03.09.2013 - 01:45
Kajuta: Děkuji moc.
» 03.09.2013 - 14:52
Fejetony čtu jednou v roce na vánoce a tohle vánoce jsou! Dík za dárek, tenhle se vyplatilo rozbalit a číst (i když jsem básničkovej konzument) :) **
» 03.09.2013 - 16:52
E.T.Jane: Děkuji za návštěvu :-)
» 03.09.2013 - 22:50
ST.
» 04.09.2013 - 06:06
Internet je mašinka, kde i ten nejmenší človíček dokáže krásně povyrůST
» 04.09.2013 - 11:34
Psavec: Děkuji :-)
» 04.09.2013 - 11:35
Rezina: Jak kdo, jak kdo :-)) mě to tedy moc nejde, ale děkuji za komentář.
» 04.09.2013 - 21:26
Teda Erma?!:-))) Jsi výborná!!! Myslím to fakt vážně. Dokážeš tak výstižně a perfektně přenést myšlenky do písmenek, že jeden nestačí divit.
Mně baví číst i delší texty, pokud čtivé jsou. U Tebe tomu tak jednoznačně je. Jsi vynikající autorka.:-)
Piš, piš...:-), protože Ti to jde víc než dobře.
» 05.09.2013 - 00:08
vanesa: Moc ti děkuji, tolik chvály si ani nezasloužím.
» 05.09.2013 - 08:44
souhlas
» 05.09.2013 - 10:15
drsnosrstej kokršpaněl: Děkuji.
» 14.09.2013 - 12:55
Milá Ermo, mluvíš mi z duše. A píšeš krásně. ST:)
» 14.09.2013 - 17:23
Ardina: Děkuji moc.
» 06.10.2013 - 17:45
ST napsalas to i za mne akorát že já ty metafory mám ráda i když jim nerozumím,představím si pod tím něco svého nebo obraz a tak obdivuju víc než kritizuju...
» 10.02.2014 - 19:10
I mne to poměrně dost oslovilo. Tvůj styl je osobitý, to je jasný, takže nejsem překvapena stylem podání tohoto fejetonu. Oslovil mě hlavně tedy obsah, který takřka naprosto věrohodně a přesně popisuje způsob fungování litwebů. Pozapomněla jsi akorát na upozornění na "rytmus" (pokud ti nevychází počítej slabiky autorko) a jiné další problémy "nepochopení" na která je třeba upozornit a to mnohdy skutečně důrazně. Dále mi schází ve tvém dílku zmínka o množství tipů pod díly, které rostou ne s ohledem na kvalitu díla, nýbrž s ohledem na jméno autora. Když to napsal Franta Vošouch tak to musí bejt jednoznačně za ST, přesto, že jsem to nepochopil, nevím vo čom to vlastně je a co mi to mělo dát či říct. Ale Franta je Franta, tak pojďme klikat.
Ty máš milá Ermo ode mne ST, nikoliv proto, že Tě znám a mám ráda Tvůj styl, nýbrž proto, že se mi obsah skutečně líbil.
(Pokud jsi porušila mluvnici českou, vynechala interpunkci či se dopustila jiných zajisté zmrskání hodných chyb, budiž Ti okamžitě odpuštěno.)
» 11.02.2014 - 11:18
zaba.zuzla: Tak jistě, kdyby jeden chtěl popsat všechny "nešvary", pak už by to asi nebyl fejeton, ale hodně dlouhý elaborát. Mám to tak, že pokud dílku nerozumím jdu dál a je mi fuk, jestli je autor uznávaný či nikoliv. Ono je toho víc, o čem by se mohl jeden rozepsat. O hodnocení děl by se dal napsat extra fejeton.
Velmi ti děkuji za tvoji shovívavost k mé interpunkční deviaci, ač nejsem socka, tak pokládám za zcela zbytečné vyhazovat své úspory za korektora :-)). Ale snažím se, seč mi síly stačí a zřejmě jich není moc, jak vidno zříti. :-) Za komentář moc děkuji.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku