*A proč vlastně…? *

Inteligentní, majetný muž se mě kdysi zeptal co je mým zaměstnáním. Odpověděl jsem mu, že jsem gynekologem. Chvilku se zamyslel a pak kousavě až zřejmě závistivě: „Našinec si to musí platit, zatím co vy za to dostáváte prachy! ¨ Jeden z typických, primitivních mužských názorů....
» autor: Tomáš
Někdy, když si získám důvěru pacientky natolik, že s ní hovořím takřka familiérně, tak se zpravidla náhle otáže: „A proč vlastně jste se stal ženským lékařem? Co vás k tomu vedlo? Jak jste si mohl vybrat právě takové povolání?¨Budete asi zklamáni, poněvadž odpověď je poměrně jednoduchá. Byl jsem k tomu shodou okolností víceméně donucen...

Na fakultu jsem se přihlásil a studoval vždy s představou, že budu jednou lékařem všeobecným, praktickým. Po čtyřiapůl letech všeobecného studia nás čekalo před závěrečnou zkouškou z gynekologie a porodnictví ještě šestitýdenní praktikum na fakultní porodnici. Tam jsme pod vedením a kontrolou klinických asistentů a nejzkušenějších porodních asistentek museli prokázat naše teoretické znalosti v praxi.

Takže jsme si nejprve osvojovali práci porodní asistentky s celkovou přípravou rodičky k porodu, školili jsme se v určování polohy plodu a v určování porodní fáze, vyhodnocovali plodové ozvy, vedli normální porody se vším, co k tomu náleží, asistovali a pak i prováděli malé porodnické zákroky, přihlíželi a později asistovali při velkých porodnických operacích.

Učili jsme se intubační narkózu a ovládání psychoprofylaxe porodních bolestí, stejně jako jsme si museli osvojit praktické znalosti pro případ první pomoci pro novorozence před předáním novorozeneckému kolegovi. Pochopitelně taky k tomu patřila každodenní vizita na oddělení šestinedělek a s porodní asistentkou dohled nad správným kojením.Těch šest týdnů jsme absolvovali ve střídavém dvanáctihodinovém turnusu ve dne v noci i o víkendu. Opravdová zabíračka...!

Po praktické zkoušce z tohoto praktika a po následující promoci mě při nástupu do nemocnice ředitel bez dlouhého uvažování přidělil na porodnici, kde se za deset dnů mělo uvolnit místo po odcházejícím kolegovi. Ku svému velkému překvapení jsem se měl v krátkosti stát samostatně pracujícím sekundárním lékařem tohoto oddělení!

Abych tam nestál na hliněných nohách, tak do mě těch devět dnů primář se svou zástupkyní a s oním odcházejícím kolegou doslova pumpovali své znalosti, vědomosti a především zkušenosti, které mi v dostatečné míře až dosud vzdor onomu kurzu chyběly.

A tak jsem v dílně mého mistra primáře jako jeho učeň nedělal ve dne v noci nic jiného, než že jsem rodičky přijímal, vyšetřoval, diferencoval plodové ozvy, odrodil, šil nástřihy hrází, kontroloval placenty, asistoval při operačních zákrocích, dával narkózu, pečoval o šestinedělky, měl dozor nad správným kojením a tak dále…

Výukový talent mého pana primáře, kterého jsem si velmi cenil a považoval za svého druhého otce, byl opravdu obdivuhodný. Dá se říct, že se mi věnoval opravdu vášnivě jakoby tušil, že jeho slova padají na úrodnou půdu.

Po deseti dnech tedy došlo na porodnici ke střídání stráží. Zanedlouho nato v jedné zimní noci se definitivně rozhodl můj osud: musel jsem mého mistra doslova dát „vytáhnout“ z postele. Aby mi na porodním sále s rozjásaným pohledem potvrdil, že jsem zavčas objevil obtížně diagnostikovatelnou obličejovou polohu!

A aby přitom prohlásil: „Hochu, z mého oddělení tě už nikam nepustím a udělám z tebe gynekologa ať už chceš nebo nechceš!!“

Tak se i stalo, poněvadž svá slova skutečně dodržel…!
Tipů: 24
» 01.09.12
» komentářů: 14
» čteno: 1068(25)
» posláno: 0


» 01.09.2012 - 10:17
Potkal jsi člověka, který si nechtěl nechat své znalosti jen pro sebe. Měls štěstí. A nejspíš i talent. Ten člověk musí mít na jakékoliv řemeslo. Hezké. ST
» 01.09.2012 - 10:19
krizekkk
Poučné, pane doktore. Děkuji. Jsem ve stavu nemocných, upadl jsem na tvrdou zem a dnešní dopoledne jste mi zpříjemnil. ST
» 01.09.2012 - 13:00
tomu říkám dobrá volba..ST
» 01.09.2012 - 20:37
...a dobře udělal!
» 01.09.2012 - 20:56
Pan primář asi tušil, že mu byl do cesty poslán právě takový lékař, kterému stojí za to ukázat své letité zkušenosti, že z nich vytěží maximum a bude je dále rozvíjet...ST
» 03.09.2012 - 10:12
Zrovna včera jsem dočetl podle mého názoru úžasnou knihu od Heilyho Zázračný lék či jak se to jmenuje. Prostředí farmacie, doktoři a jejich konzultace. Moc zajímavé a poučné čtení. Ty nám to dávkuješ po málu, ale dobře. Obdivuji jak někdo úplně mimo obor dokáže napsat tak poutavé psaní. Vyžaduje to mnoho studia, konzultací atd. Ty to vstřebáváš po celý život. Ahoj TP
» 05.09.2012 - 08:12
A kde to bylo, na Obilňáku?
Za díko ST! :-)
» 13.09.2012 - 11:46
Suprově se četla. Zhltla jedním dechem ! Pan primář je chytrý člověk a odhadl viditelně správně :) **
» 16.09.2012 - 08:18
Tak to je vážně příběh na ST, tož ať se vždy jen daří ;-)
» 22.09.2012 - 10:47
Vavaoko to vystihnul velmi přesně. Na startu do jakéhokoliv zaměstnání je důležité potkat někoho, kdo je ochoten pomoci začátečníkovi. Lze namítnout, že vypracovat se může i každý sám, bez cizí pomoci. Jistě, může. Ale ta pachuť z těch hozených klacků pod nohy už v každém zůstane navždy a nejednou se to projeví ve chvíli, kdy sám vypracovaný má zase předávat zkušenosti někomu mladšímu.
Jinak povídka jako vždy velmi dobrá.
» 01.10.2012 - 21:24
Jako kdybych listovala starým albem, nalezeným na půdě.
» 08.12.2012 - 22:28
Krásnéé! Pan primář věděl...a kdyby věděl jak je to čtivé.)) Pěkný adventní průvan nad městem se spoustou příjemných lidí.
http://www.youtube.com/watch?v=rklUthIgU4w
» 14.09.2015 - 16:31
strawberry: senzační video!! Díky!!
» 12.02.2016 - 14:07
Až mne to doopravdy dojalo.
Talent podchycený zkušeným kolegou zrodil dalšího skvělého lékaře. Věřím a už jsem to i vlaSTně četl, že zkušenosti a přístup svého primáře k Tobě jsi použil i k svému přístupu k nové lékařské generaci, která se přišla zdokonalovat k Tobě.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Předchozí: *Tenký led * | Následující: *PORTRÉT I.*

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.