Blaník

Takové zamyšlení
» autor: vavaoko
Zamyšlení : Blaník

Byl jsem, již před časem, na Blaníku. Kopec s rozhlednou z níž nebylo pro mlhu nic vidět, zvaný Velký Blaník, je hezkou procházkou pro turisty. Více mne zaujal o kus dál ležící Malý Blaník. Po ostřejším výstupu v menší skupince, jsme na vrcholu nalezli kapli. Je jasné, že je mnoho lidí, kteří o ní ví. Velká zřícenina kaple, vprostřed níž roste stoletý strom, mě upoutala. Již na mapě jsem se dočetl, že byla postavena na místě hradu, jichž bylo u okolí několik. Ty hrady však již nemají jména.

Dotknul se mě čas… kolik životů, příběhů, zlomových událostí, se odehrálo od doby, kdy jakýsi člověk nechal stavět ve skalách na kopci hrad. Vždyť kapli stavěli v 15. stolení. Když hrad, tak navěky. Z kamene. Pro mne, pro mé potomky… Jak je vše pomíjející.
Na místě hradu na Malém Blaníku stojí kaple, opuštěná, bez střechy. Pomalu se rozpadá… Co bude s našimi výtvory za 6 – 700 let? Zbude alespoň stopa po tom, co jsme vybudovali my?

Stál jsem v té kapli a cítil jakousi podivnou sílu, sálající z kamene. Slyšel jsem hlasy lidí, kteří zde žili a cítil sílu jejich víry. Víra v to, že jejich život má smysl. Že jsou zde proto, aby zanechali svým potomkům znamení. Znamení v podobě ukázky, kam až došli. Co dokázali vybudovat oni a od čeho se, ti příští, budou moci vydat po své cestě dál.
Tenkrát, v těch dávných dobách býval jakýkoliv pokrok poznamenán mnohým strádáním. Divoký a nehostinný kraj nedal lidem nic zadarmo. Konflikty mezi lidmi i povětrnostní podmínky, byly velice tvrdé. Lidé se proto obraceli pro pomoc k bohům. Ti sídlili na kopcích.
Je to logické. I bůh má z kopce lepší přehled. Na kopcích, jako je Blaník.
Lidé pohřbívali pod kopci své mrtvé a nahoru nosili oběti bohům. Chtěli tím vykoupit životy mrtvých. Doufali, že až jim jednou bude nejhůř, bohové se smilují a vyšlou jim na pomoc všechny, kdo jsou pod kopcem pohřbeni. Nikdo však zatím nepřispěchal. Zřejmě ještě nebylo nejhůř.

Na Malém Blaníku stojí kaple. Již staletí tam chátrá a čas jí maluje vrásky. Opuštěna těmi, kdo věřili, že je místem bohů. Je stavěna z kamene a proto dosud stojí. Bez střechy a oken. Bez pozlátka, jež ji jistě kdysi zdobilo. Přijde její čas a ona se rozpadne a změní se v hromadu kamení. A potom přijde člověk,( pokud ještě nějaký zbude) a položí ruku na kámen. A uslyší to, co jsem slyšel já. Bude to delší i o můj příběh. Potom člověk odejde a kameny zde zůstanou, jako němí svědci toho, že zde kdysi byli lidé.


Když člověk opustí jakékoliv místo, či území, na němž žije a to včetně velkých měst, a vrátit se za 6 – 700 let, nenajde nic. Přírodní vlivy a prosté působení času, smete stopy civilizace jako v případě amerických říší (Inků, Mayů) i malých Blaníků. Jen snad písemné doklady by hovořily o tom, že tam, v tom místě, prožily svůj život dlouhé generace lidí.

Četl jsem, že je to výmysl lidí. Nevím. Myslím, že čas tu byl již před lidmi. A bude tu i po nich… Byl tu před velkým třeskem. Bude tu vždy.
Tipů: 20
» 02.05.12
» komentářů: 19
» čteno: 1210(31)
» posláno: 0


» 02.05.2012 - 10:58
Čas je věčný, nekonečný... Jen ten náš je krátký, s dlouhýma nohama :-
Hezky jsi to napsal... ST
» 02.05.2012 - 11:41
deja vu,občas to mám také..pěkně napsané..ST
» 02.05.2012 - 15:55
Kapka: básněnka: Díky za koment
» 02.05.2012 - 16:13
Jedna z úvah, ke kterým se asi těžko něco obšírně dodává. Tak budu stručný. Možná není ani tak důležité, co je spouštěčem k takovýmto zamyšlením. Důležité je, že v tu chvíli dokážeme nenahánět čas.
» 02.05.2012 - 17:53
Paulmatthiole
Jsme jako vítr... proženeme se krajinou a ta si potom své záležitosti uspořádá po svém... ST.
» 02.05.2012 - 20:37
Paulmatthiole: bameka:Díky za komenty
» 03.05.2012 - 14:48
Jsme jen částečka co poletuje světem...vzlétne, odlétne.. ale čas zůstane. ST**
» 03.05.2012 - 17:24
V TV jsem zachytil zajímavý seriál, myslím se jmenuje "Svět po člověku" nebo tak nějak. Je to fikce, co se s čím stane, kdyby lidstvo najednou vymřelo. Matka Země by se z toho patrně vzpamatovala rychle. :-)
Mimochodem, v cyklu Samaritáni, který tu mám v archivu se trošku taky zabývám myšlenkou, že se 95% lidstva nechá zavřít do speciálních komor, kde budou napojeni na Samanet prožívat nádherné virtuální životy a ten reálný jim bude šumafuk...
» 03.05.2012 - 17:45
Siorak: já jsem si (téměř)jist, že za 600 let by tu nezbyla po člověku ani stopa. Zarostlo by to pralesem. A hlavně. Nikdo by to nehledal. Nikomu bychom nechyběli. Jsme jen takový malinký bod na mapě vesmíru. Brontosauři tů žili násobně déle než člověk. A co po nich zbylo? Děkuji ti za koment
» 03.05.2012 - 17:46
E.T.Jane: Děkuji ti za koment.
» 03.05.2012 - 18:09
Jedna velmi stará báseň o Blaníku.Z klínů hor nižších , nad povrchem země, pověstný Blaník k nebi zvedá témě. Na něm rozhledna jako maják stojí, z niž častokráté za oblohy jasné i vlém Prahy krásné, turista mnohým pohledem se kojí. To byl úryvek
» 04.05.2012 - 09:07
Když jsem tam byl já, byla mlha. Na rozhledně bylo jako v ponorce. Ta kaple na Malém Blaníku, byla jak ze sna. Neskutečné! Díky za koment
» 04.05.2012 - 09:26
...
mám ráda takováto zamyšlení, ta nasvědčují, že přeci jen něco jen tak nekončí třebaže to není v realitě vidět, ale citlivý člověk to cítí

a děkuji za návštěvu u mě :-)
» 05.05.2012 - 04:00
Hm, záznam v čase, časový otisk, archiv...?

Mimochodem, řečeno slovy Jana Wericha:
Už jste někdy viděl čas? Potkal čas? Nebo někdo zazvonil...a vešel čas?
Čas si vymysleli lidi, aby věděli od kdy do kdy, a co za to "o)
» 05.05.2012 - 08:42
churry: Jo. archiv. Je jí asi 5let. Ale furt platí.Pan Werich byl nadčasový..Dík za koment
» 10.05.2012 - 08:45
Opět nádherné počtení:))ST!
» 10.05.2012 - 09:01
Liška76: Děkuji Liško
» 13.05.2012 - 09:01
Nedávno jsem tam byl. ZAujalo mne, že čas potřebný na zdolání odpovídal dle parametrů osobě ve věku 75 let - mám 47. Pak taky to, že je tam pamětní kámen pana prezidenta Klause, že tam šel chudák i s tou kyčlí. Takový je to hrdina. Pak taky to, že je tam pěkný výhled. Všude všechno zkoumám a tak tomu bylo i u stavby rozhledny. Na Malém jsem ještě nebyl. tak děkuji za typ. Ahoj Tomáš
» 13.05.2012 - 09:07
umělec2: Když jdeš od vsi, tak skoro na konci chalup je ůzká cesta vpravo do lesas. Pak je to trhák lese. Ale krátkej. A stojí to za to. Na Klause SE..Dík za koment.Fajn den

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Předchozí: Pohoda | Následující: Duhová kulička

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.