Stvoření lidstva

Mytologie Igbo Na motiv mýtu "Okike ụmụ mmadụ" vyprávěl p. E.O. Nwoko. březen 2018, Orlu Věnováno Kajutě :)
» autorka: Vera Dike
Na samém počátku veškerého bytí stvořil mocný bůh Chukwu nebe i zemi. Nebe bylo domovem bohů a po dlouhý čas zde žila všechna božstva pospolu.
Bohyně i bohové byli ale velmi hrdí, každý z nich chtěl být uctíván a mít moc nad ostatními božstvy, to vedlo k hádkám a sporům.
Mír vystřídalo nepřátelství a žárlivost, z nejlepších přátel byli náhle rivalové. V nebi vládl chaos.
Nelítostné boje pokračovaly a brzy trpěl celý vesmír i jeho stvořitel.
Chukwu už nemohl dále přihlížet intrikám a krutostem, dlouho přemýšlel, až konečně našel způsob, jak usmířit znesvářená božstva a opět nastolit mír.
Rozdělil nebe na několik stejně velkých částí a každá z nich se stala domovem jedné bohyně a jednoho boha.
Bůh Igwe a bohyně Ala, jejichž domovem byla Země stvořili lidstvo. Nejprve vytvořili osm lidí, čtyři muže a čtyři ženy.
Kosti vyrobili z větví stromu Ofo, svaly uhnětli z jílu a křídy a nechali vysušit na slunci, když bylo vše dokonáno, Ala oblékla první lidi do listů ze stromu Umuna.
Igwe a Ala začali lidi učit všemu, co budou potřebovat k životu na zemi. Nejprve je zasvětili do tajemství života. Igwe a Ala lidem vysvětlili, že jejich životní cyklus bude rozdělen na sedm období.
Početí a zrození - 9 měsíců, což je doba, kterou stráví dítě v matčině lůně, než přijde na svět
Rané dětství - od narození do tří let.
Dětství- od tří do dvanácti let.
Dospívání a dospělost -od třinácti do dvaceti let.
Rodičovství- od dvaceti do čtyřiceti let
Prarodičovství- od čtyřiceti do šedesáti let
Když lidé dosáhnou věku šedesáti let, stanou se jedním z vážených stařešinů a budou se připravovat na svou poslední cestu, na jejímž konci zaujmou čestné místo v domě předků.
Ala stanovila lidem zákony a pravidla, jimiž se budou ve svém životě řídit, Igwe dostal
za úkol dohlížet na jejich dodržování.
Ala a Igwe uspořádali na počest lidí velkou slavnost, na kterou pozvali také další bohy:
Adamioha, boha bouře, Ayanwu, boha slunce, prohnaného a lstivého boha Ekwensu a krásnou bohyni měsíce Onwa.
Brzy poté přišly na svět první děti a lidé začali zaplňovat zemi...


----------------------------------------------------------------

poznámka:
Strom ofo je pro Igby posvátný strom, botanicky neumím zařadit

Umuna, posvátný strom, palma, ze které se vyrábí palmové víno


Ve stejné legendě je někdy místo stromu ofo zmiňován Oji Igbo, Strom života
Botanicky Kolovník.
Palmové víno i ořechy Kola jsou důležitou součástí obřadů.
Tipů: 2
» 14.08.18
» komentářů: 7
» čteno: 493(7)
» posláno: 0


» 14.08.2018 - 12:09
Kolovník je stimulant a je v něm hodně kofeinu. :)
Děkuju za věnování a že jsem si zase mohl počíst. :)

Větvovojílovokřídové ST
» 14.08.2018 - 12:16
Za málo :)
to je, ale chutná zvláštně, raději zůstanu u kávy
» 14.08.2018 - 13:47
Kajuta: Díky za doplnění!
» 14.08.2018 - 17:48
byron
Fajn obohacující čtení...ST.
» 14.08.2018 - 18:15
byron: Děkuji :)
» 15.08.2018 - 09:56
ttragelaf
ST
» 15.08.2018 - 10:02
ttragelaf: Děkuji

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.