Marné čekání

Ohlédnutí za výletem s Historickým spolkem Schwarzenberg. Obec Luková (severozápadní Plzeňsko), byla doložitelně osídlena již roku 1115. Z té doby pochází první písemná zmínka. Kostel sv. Jiří na kopci ve vsi je o více než dvě století mladší. Obyvatelstvo zde v pohodě přežívalo časy knížat, králů i císařů, časy klidné i válečné. Praktický zánik obce znamenal až Hitler, tedy události, které nastolil... Prvotní vysídlení Čechů, po pár letech odvetné vysídlení Němců. Ve vsi, kde byla i patrová škola, nyní žije jen několik lidí. A kostel bez lidí je jako auto bez motoru. Snaha několika jedinců o záchranu je dojemnou, ale podle mého názoru vcelku zbytečnou snahou. Rád bych se mýlil, ale doba nepřeje kostelům v prázdných vesnicích... V rozpadávajícím se kostele, pomaličku opravovaném, tu nyní tiše posedávají či postávají jen desítky sádrových postav. Tito "duchové" nám přibližují doby, kdy kostel využívali lidé, pro které byla víra přirozenou součástí života. Ojedinělé dílo s názvem "Má smysl", zde instaloval jako svou bakalářskou práci student ZČU Jakub Hadrava.
» autor: vavaoko
Marné čekání

Na kopci sta let kostel stál.
Kámen ve zdi tam leží.
Odešel ten, kdo jej tam dal.
Čas tiše kolem běží.

Války, požáry, pohromy.
Cholery, moru rány.
Věž vypíná se nad stromy
Potůčkem, chalupami.

Stroj hodin, zvony, varhan tón
Vše lidé s sebou vzali.
Když odcházeli potichu.
Či s křikem utíkali.

Duchové sedí v lavicích
Čas pouze stíny měří.
V polohách tichých věřících
Snad ve vzkříšení věří.

Turistů zlato zacinká
Když do kasičky padá.
Pomoc je to však malinká.
Když na vině je zrada.

Lidé šli. Rádi, neradi
S nadějí, bez naděje.
S kufry, uzlíčky spěchali
Nevěda, co se děje.

Víra, touha a pokora
Zmizely spolu s nimi.
S těmi lidmi tam zezdola
S lidmi tak smrtelnými.

Tak dej mi, chlápku v čepici
Možná i dobrý brachu.
Razítko na pohlednici
Na stole s vrstvou prachu.

V lavici chvilku posedí
Turista zadýchán.
Jen kámen leží v základech
Kam pradávno byl dán.

---

Postavy 1
Postavy 2
Postavy 3
Tipů: 24
» 02.06.17
» komentářů: 27
» čteno: 833(20)
» posláno: 0


» 02.06.2017 - 19:31
To je docela smutné, ale myslím, že naproSTo pravdivé dílo.
» 02.06.2017 - 20:28
Tara: Děkuju.
» 02.06.2017 - 23:39
Jen bych špitl: kéž by se více uznávaly i jiné hodnoty, než jen ty, co se vyplatí.

ST
» 03.06.2017 - 05:07
kasparion
Krásné ST
» 03.06.2017 - 05:51
ttragelaf
jaký jaký jaký
píšeš klam

svatý svatý svatý
v městě chrám

kde já a sestry bratří
stejně
modlíme se denně

k pokladnám
» 03.06.2017 - 08:02
Skvělé dilo i obrazky, srdicko se zachveje smutkem
ST***
» 03.06.2017 - 08:37
Kajuta:Ale to jistě, námořníku. Já to nechci shazovat. Snaha těch lidí je obdivuhodná. Toto je můj pohled na věc. Kostel není hrad. Opuštěný hrad je hromada kamene upravená do určitého tvaru. Lze jej zbořit, prodat, osídlit i opustit. Kostel je něco jiného. Není to jen stavba. Ti nadšenci z toho snad udělají stavbu, která se nezřítí. Snad upraví okolní hřbitov, prastaré schody, zábradlí a zeď. Přeji jim úspěch. Ale turisty zajímá ta ruina. Ty sochy z ubrusů a záclon a prostěradel, pomazaných sádrou. Opravený kostel nikoho nepřiláká. Ti, kdo se v něm modlili, již nejsou. Lidé jsou pryč.
Děkuju
» 03.06.2017 - 08:39
kasparion:Děkuju.
» 03.06.2017 - 08:40
ttragelaf:Potěšils. Děkuju
» 03.06.2017 - 08:42
Lilith: Jo. Je to smutné.
Děkuju.
» 03.06.2017 - 17:44
pěkné,smutné,pravdivé....ST....
» 03.06.2017 - 17:58
vavaoko: Ano, také je obdivuji. A jsem rád, že se někdo takový našel. Šli jsme dnes s Lil v Písku po místní památce, stezce bolestných kamenů, je jich asi 14, jsou v nich zapuštěná lidská hoře, na kruhových železných nápisech. Nějakěmu vandalovi se u jednoho kamene podařilo sebrat celej kruh. Byly tam i malé ozdobné kamínky v těch kruzích. A kde nebyly domky a lidí nedohlédli, jsou také vyrvané. Je mi z toho smutno. Takže bych ještě k předchozímu komentáři dodal zmíněný obdiv a také přání úspěchu těm lidem. Je to jistě jiný um, než něco zničit. To umí každej blbec. Věří tomu, co dělají, věnují tomu nezištně svůj volný čas a to je dobře. Trochu jsem se rozepsal, ale ta dnešní procházka, to byla silná káva a vzpomněl jsem si přitom na Tvé dnešní dílo.
» 03.06.2017 - 19:03
Květka Š.: Děkuju, Květi.
» 03.06.2017 - 22:56
Na tom dílku bylo práce možná jako na kostelíčku... (lehký úsměv)
» 04.06.2017 - 12:20
ST pane kolego. Ale ten student na to přišel, zná to tam a něco dělá. No, prý tam jezdí hlavně německé zájezdy. Pocházím ze "severního Plzeňska" a pohled na bývalé malebné obce podél dálnice, obchodní to stezky na Západ, je moc smutný. Vybydlené vesnice a haly, haly, haly. Mnohé bez účelu- k pronajmutí. Od Borských polí, až po Tachov a dál. Ani skulina mezi nimi...
Co bude, až haloví investoři odejdou? Kam půjdou všichni ti Rumuni, Bulhaři, Makedonci...
Kdy už to pohraničí bude mít konečně klid....
» 04.06.2017 - 13:16
sailorr:Jistě, pane kolego. Mě ani nenapadlo zpochybňovat píli a snahu těch lidí, kteří se pokoušejí něco udělat. Já jsem se zamýšlel nad příčinami toho všeho. Jezdí tam prý i cizinci. Podívají se, přisypou do kasičky a zase zmizí. Sochy toho umělce jsou lákadlem, které pomáhá. To je fakt. Ale.. Psal jsem o prázdné vesnici. O kostele na kopci nad ní a o mé lítosti nad tou zkázou. Snad jen neumím dost dobře vyjádřit slovy, co si myslím.
Ale děkuji za komentář.
» 04.06.2017 - 15:35
Paulmatthiole
Stručně bych sled událostí seřadil jako nenávist, nenávist, lhostejnost. Lhostejnost, která je rovna odložení naší historie na lůžko pro dlouhodobě nemocné, kam moc lidí nechodí, ať už je důvodem nezájem nebo to, že leckdy nejde o hezký pohled...

Možná jsem až příliš skeptik... v době, kdy kdejaký zahraniční turista (nebudiž myšleno jako znevažující pojem) toho ví víc než ti, kterým to náleží a kteří o vědomosti o vlastní zemi pohříchu často neSTojí.
» 04.06.2017 - 18:22
J.F.Julián
Dobře!
St
» 04.06.2017 - 19:03
Paulmatthiole: Víš, stál jsem před tím kostelem v horkém odpoledni a mrazilo mne. Nad tou vsí jakoby ležel stín. Stín vyhnání Čechů, Židů a těch, kdo nesouhlasili. Stín války a vyhnání Němců a těch, co nesouhlasili. Oprava kostela to podle mě, bohužel nenapraví.
» 04.06.2017 - 21:22
Paulmatthiole
Ne, to nenapraví. Nemůže, je to "jen" memento, slzy vyryté do kamene.
» 06.06.2017 - 15:31
naše duše nikdo neopraví
ale věřím v další pokolení
nezkažené ismy
ST jako dycky;-)
» 07.06.2017 - 15:15
Smutné, ST.
» 07.06.2017 - 20:52
Psavec: Jo, je to smutné.
Děkuju.
» 12.06.2017 - 22:42
Tvým myšlenkám a pocitům vloženým do básní obdiv a velké ST.
» 22.06.2017 - 10:24
Nadherna basen, smutne tema
» 23.06.2017 - 08:29
Vera Dike:Děkuju.
» 22.07.2017 - 13:28
Ať čekání marnoST není.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Předchozí: Srdce a děla | Následující: Prázdný dům

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.