SLUŠNÁ ÓDA NA POLITIKU

Tato básnička byla napsána roku 1988 ale trochu pozměněna se hodí na dnešní dobu, tam i tady. O mrtvých jen dobré, ale v zájmu smyslu básně a doby v ní ponechávám jméno tehdejšího politika. Nechci ho nahrazovat někým jiným. K ódě na politiku patří i má ilustrace, kresba draka s titulem Bil'akův drak, který je ve tvaru známého neslušného symbolu kosočtverce, kreskeného tehdy po všech zdech v Praze i jinde, vlevo písmena CC vpravo od čárky CP a s ocasem na jehož konci je pěticípá hvězda. Je to slušná báseň. Slušnému člověku je vše slušné a kdo by v ní viděl jen sprosťárny, je sám sprosŤÁK ! TAK ! Ódu na politiku jsem nedal do žádné sbírky a narazil na ni v mém deníku teprve dnes. Nevím, zdali zná dnešní generace anekdotu o českém komikovi Vlastu Burianovi, který byl údajně zavřen za okupace za jeho sketch, kdy přivedl na jeviště svini s podsvinčaty a prohlásil : „To jsou malá prasata a ten velký, to je jejich Vůdce.“ Když byl propuštěn z vězení, přišel opět na jeviště se sviní a podsvinčaty a prohlásil „ To jsou malé svině se sviní, za kterou sem byl zavřenej !“ Divácfi prý se mohli umlátit smíchy. Šlutina napsal knížku „Prezidentův vězeň“ Byl zavřenej za něco, co nikdy neřekl. Když se tak dívám do deníku na mé básně z dob normalizace, dnes již neaktuální, režim by mne zavřel také. Takhle jsem tady řádil beztrestně a držel hubu, aby za mnou mohli jezdit rodiče. Ti, kdo si ji otevřeli, ti tu možnost neměli a zbytečně si stěžovali ve zdejším tisku. Některé z mých básní jsem uveřejnil však v Národní Politice, kterou emigranti jako já nazývali Záhrobní Politika, vždy pod jiným pseudonymem. Někdy je to zcela zbytečné být hrdinou, člověk stejně nic nezmění, jen uškodí sám sobě a jiným.
» autor: Jan Maren
Spí v damašku a hedvábí každá královna,
kráva si však lehne v chlívě do slámy.
„My jsme čestná, čistá strana !“ křičí z plných hrdel.
Mlčící však nemá strachy o svou čest.

Tato strana hlásá ono – oné hlásá ta.
U koryta svorně sejdou se jak princové.
Všichni na jedno brdo. Urvi co urvi.
Jsou to dohromady jen samí lumpové.

Taková strana už z toho nemá ani tu jundu,
že opozice má smradlavou špinavou taktiku.
Vhoď do volební síně svůj hlas nebo žíně,
vypadne politik a každý z nich je lotr.

Vhoď do volební síně vlašský ořech či burák,
vypadne stejně arcilotr, nebo kupříkladu Bil'ak.
Jeho jménem potomci už nikdy nebudou zhrdat,
neboť Bil'ak už od puberty nemůže milovat
než Sovětský Svaz.
Tipů: 7
» 30.01.13
» komentářů: 10
» čteno: 726(18)
» posláno: 0


» 30.01.2013 - 01:13
ttragelaf
... snad, možná, nejde o to, být hrdinou, ale o to, nějak žít - podle svědomí
» 30.01.2013 - 01:17
ttragelaf: Žít podle svého svědomí se dá vždycky a člověk může zveřejňovat svá díla pod pseudonymem. Myslím si že nezáleží na tom, kdo to říká, nýbrž co říká jeho dílo. Uveřejnit něco nekonformního nebo pro dobu nežádoucího pod svým jménem v sobě nese vždy tak trochu ješitnost : " Hleďte, hleďte, jaký jsem protestující junák !"
» 30.01.2013 - 01:24
ttragelaf
Jan Maren: to nebyka výčitka, to byla úvaha ... svědomí není jedno - svědomí jsou tisíce - vlastní osud z nich dělá pravdu, která není předem daná
» 30.01.2013 - 01:27
Já jsem ještě "mlaďas", takže Tě asi nebudu moci dost dobře pochopit - nebo spíše tehdejší dobu. Občas stačí, když se člověk stává hrdinou alespoň sobě samému...
» 30.01.2013 - 02:24
Offline.Uzivatel: To nevadí. Já také nerozumím Mladočechům nebo Staročechům - nemůžeme roztumět všemu.
» 30.01.2013 - 09:12
Druhá sloka sedí, jak poklička na hrneček))).
» 30.01.2013 - 09:31
... politika vždycky byla, je a bude o tom kdo umí víc slibova, lhát a hrabat pro sebe... :-)
» 30.01.2013 - 18:59
...jestlis žil tehdy tady, tak asi byla pár let v šuplíku či vyšla v samizdatu... poklona o 25 let zpět...
» 30.01.2013 - 20:55
Špáďa: Špáďo, nežil. Od roku 1968 žiji v NSR, ale jsem dosud čs. občan. Nemohu se vrátit do vlasti ze dvou důvodů, ale to sem nepatří. Mám i jiné politické epigramy z doby sametové (plstěné) revoluce. Ale koho to dnes ještě zajímá. Skončily v šuplíku.
» 30.01.2013 - 21:26
Vzpomněl jsem si na jeden vtípek o Vasilu Bil'akovi, jen připomínám, že byl kdysi krejčím.

Konal se pohřeb významného komunistického generála. Samozřejmě ho vezli na dělové lafetě. Když projížděli kolem prezidenta Gustáva Husáka, ten se náhle dal do smíchu.
"Čemu se tak směješ, Gustave?" ptá se udiveně Vasil Bil'ak.
"Ále, jen jsem si představil, jak povezou tebe na šicím stroji!"

Vážněji bych dodal, že by bylo fajn pro minulé politické kašpary nezapomínat na ty současné. A že jich napříč celým politickým spektrem máme!

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Předchozí: PO VOLBÁCH | Následující: DIVNÉ, ALE ZAŽITÉ MOUDROSTI
« jméno
« heslo
» Registrace
» Zapomenuté heslo?
narozeniny
JHB [11]


© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.