Eko- úvahy I.

Ekologie a ekonomika cestování
» autor: Siorak
» archiv Úvahy / Ostatní
neděle, 9. května 2010

Blíží se nám volby a do popředí se dostávají diskuse o ekonomice země, zvláště o zadlužení státního rozpočtu, které nám rok od roku utěšeně stoupá. Je neděle a já si ani neuvědomil, že o tomto datu se dříve oslavoval Den vítězství. No, čo bolo, to bolo a já šel ráno po desíti letech znovu na ryby. Podle toho to také vypadalo. Ale přesto, že jsem chytil jen symbolickou bělici, a celou dobu lilo jako z konve, měl jsem jakýsi povznesený pocit.
Jen jsem si neměl na své prokřehlé údy dávat po příchodu tu horkou vanu, protože pak jsem po celou dobu u oběda myslel jen na to, jak si dám šlofíčka.
No šlofíčka – pustil jsem si k tomu gaučingu televizi a tam parta titulovaných a hlavně funkcemi ověšených ekonomů (aspoň pan Moravec je takto uvedl) debatovala o příčinách státních dluhů u nás i v Řecku. Chvíli jsem je poslouchal, ale ani po desíti minutách jsem se nezvěděl nic, co by už nepsali v našem masážním tiskovém konglomerátu od Ringiérů. Zřejmě proto jsem usnul, a po této ukolébavce se mi ani nic hezkého nezdálo.
Vzpomněl jsem si na to, až když jsem čekal u nás ve Studénce na nádraží na vlak do Prahy a uviděl, jak kolem projel motoráček vyrobený kdysi v naší vagónce.

*** O úsporách – železnice. ***

Snad na toto téma mohu pronést pár názorů, když tuto službu užívám tak hojně. Najezdím ročně po páteřní trati Ostrava – Praha přes třicet tisíc kilometrů a provozuji tuto zábavu už deset let.
Jestli teď ode mne očekáváte klišovité kecy o špinavých vlacích, zpoždění, špatném vytápění a prakticky neexistující klimatizaci, popřípadě o nepohodlných křeslech a poničení zařízení vlaků vandaly, zklamu vás. Už jsem to právě řekl a nechci se tím zabývat, aniž bych pohlédl na problém z druhé strany.

Tak jako všude, platí totiž ona věta „Za peníze v Praze dům.“ Cestování vlakem odjakživa poskytuje pohodlí jen do určité úrovně standardu, který je dán kompromisem s cenou. Nevím ani, kolik teď stojí jízdenka od nás do Prahy, pokud nepoužíváte slev, mě přijde zhruba na 220 Kč a to v jedničce, protože mám takzvanou In-gold kartu. Ta se ovšem vyplatí jen někomu a předpokládám, že plná cena z Ostravy je 438 Kč ve dvojce, zákaznícké jízdné je 328 Kč. Notoričtí stěžovatelé samozřejmě řeknou, že je to moc, ovšem jízda autem levnější není a to ani v poměru k plné ceně. Takže jsme u těch „eko-“.

„1. eko- silnice x železnice“
Jízda vlakem je rozhodně ekologičtější, řekl bych, že to ani není moc potřeba dokazovat. A pokud není auto plné lidí a navíc s nízkou spotřebou, je i ekonomičtější.
Jízda autem může (ale také ne vždy) být o málo rychlejší a je pohodlnější, hlavně pro toho, kdo se veze.
Tedy jak vidíte, ustupuji od neúměrně vysokých nároků na cestování vlakem a kvituji, že se jedná o dopravu relativně z nejbezpečnějších a nejlevnějších. Považuji kompromis mezi cenou a nabízenou službou za dobrý.

Přesto ale pár věcí dost dobře nechápu. Třeba je někdo z Literáků vysokým managerem ČD a dokáže mi je vysvětlit.
Každoročně se doslýcháme o dotacích dráhám, bez kterých by to zkrátka nešlo. Pochlubím se, jednou jsem jel s mladým revizorem, který kontroloval, zda dráhy plní své závazky vůči zákazníkům, když už dostávají ty dotace. Pobavilo mě to. Že bylo ve vlaku silně přetopeno a v některých kupé nešlo otevřít okno, to nějak zkousl. Ovšem prošel si vlak a z výšin důležitosti své funkce mi oznámil, že nalezl jeden závažný nedostatek – vagóny jsou postříkány graffiti. Načež v Kolíně vystoupil řka, že ještě musí těch vlaků projít víc. Tak vida. Nevěděl jsem že graffiti jsou největším nedostatkem souprav ČD.

„2. eko- pendolina“
Ale zpět k dotacím. Pokládám si otázku. Potřebují ČD skutečně tak drahou modernizaci, jakou byl nákup pendolin? Nechci řešit jejich počáteční problémy, ty jsou podružné. Vychytaly se a pendolina jezdí. Na některých úsecích i 160 km/h. Dojedou z Ostravy do Prahy za 3 hodiny a pár minut. Za Z Ostravy je plná cena 638 Kč a 429 Kč je zákaznické jízdné. Ale ze Studénky do Prahy je to asi za tři a půl hodiny, protože se musím napřed vrátit rychlíkem do Ostravy, abych mohl na ten technický zázrak nasednout. Dosud jsem toho nevyužil. A proč? Ze Studénky do Prahy totiž jede několik přímých rychlíků, které to za tři a půl hodiny zvládnou taky. A levněji. Přesedat na pendolino v Olomouci už nemá cenu.

Jedna souprava prý stála přes šest set miliónů korun, opravte mě, kdo o tom ví více. Takže já jezdím posilovacími soupravami, které jezdí v pátek a v neděli, stojí nejen v Ostravě a Olomouci, ale také ve Studénce, Suchdolu, Lipníku, Zábřehu a Pardubicích a zvládnou to za tři a půl hoďky také.
Tady velký potlesk managementu ČD. Před desíti lety se ze Studénky do Prahy jezdilo 4 hodiny a 20 minut, nyní tři a půl. Víte co je paradoxní? Ty posilovací vlaky se skládají z třicet (a možná i více) let starých vagónů, které jezdily už tenkrát. Pravda, za tu dobu se dokončil koridor, jehož stavbu jsem si za ta léta náležitě užil. Různých výluk a zpoždění bylo dost. Ale nechce se mi věřit, že je to jen tím.
Vlaky staré, doba cestování není o moc delší než pendolinem. Nač jsme je tedy kupovali? Kdyby ty staré vlaky stály jen v Olomouci, rozdíl v čase by byl jen pár minut. A jsme u státního rozpočtu a dotací ČD. třeba by bez těch pendolin ani nemusely být, nebo by byly významně nižší. Opravdu na to máme?
Vážení spoluobčané, daňoví spolupoplatníci. Tady někdo investoval několik miliard Kč z našich kapes, aby se zkrátila cesta z Ostravy do Prahy o pár minut. Souhlasíte s tím? Já ne. Ty vlaky jsem ještě nikdy nepotřeboval a nejspíš ani nebudu. Jsou sice krásné, ale dalo se to zařídit levněji. Pravda, co se týče ekologie, přenesli jsme zátěž výroby do Itálie. Ovšem možná stačilo prodloužit životnost starších souprav a o by byla vůbec nejekologičtější varianta.

„3. eko- Pendolina x City Elephant“

Takže – jak to šlo levněji? Několikrát jako posilovací vlak z Ostravy zařadili pantograf City – Elephant, který byl vyvinut (i s mým skromným podílem) ve Vagónce Studénka. Ta dnes byla i s mnoha mými bývalými kolegy přesunuta do Vítkovických hal v Ostravě. Myslím, že tam toho Elephanta vyrábějí. původní verze tohoto vlaku byla postavena 100% z československých dílů a jezdila stejně dobře jako ta dnešní, alespoň z hlediska cestujícího. Tento Český vlak, ač je od začátku určen na příměstskou dopravu (dodnes mi není jasné proč) nás zavezl tiše a komfortně do Prahy a pokud jsem si všiml, většina spolucestujících byla nadšena. Pokud jste s tím někdy jeli snad víte, o čem mluvím. Nevím přesně, jaká je dnes jeho pořizovací cena, prý něco přes 200 miliónů korun, což je nemálo, ale za jedno pendolino by byly tři elefanty. navíc ekonomicky je tu další důležitý detail. Při výrobě tohoto vlaku bylo zaměstnáno nejméně několik stovek až tisíců našich lidí. Ti by odvedli za sebe sociální a zdravotní pojištění a tím podpořili zdravotnictví a sociální (což jsou hlavně důchodové) fondy. Navíc by své výplaty utratili zde, v Čechách a tím podpořili růst našeho průmyslu. Koupí pendolin jsme z dobrého srdce zaměstnali ty lidi v Itálii, ti tam odvedli svá pojištění a utratili své platy. Tedy jsme jedna Evropa, že? Přiznám se, jsem sobec, blaho české kotliny mi leží na srdci víc. Nedivím se, že se jejich koupí zabývala policie. Ale že by byl někdo potrestán, to nevím. Ba ani v předvolebním boji se žádná ze stran nesnaží nic pranýřovat.

Nedávno jsem se dočetl, že dráhy kupují i motorové vozy snad ze Švýcarska. Takže to máme obdobný problém, jako u pendolín. Dalo by se to rozhodně vyrobit u nás a to s rozumnými parametry. Ostatně motoráčky se využívají na lokálních tratích a mi osobně nevadilo nikdy cestování letitým „autobusem na kolejích“ motorákem M152.
Jejich opravy prostě nutně jsou ekonomické dodnes a chtěl bych vidět výpočty, které dokazují opak. Jenže – nač výpočty? Stačí nekompetentní rozhodnutí. Však na to dostaneme dotace. Vagón nebo vlak se nedá srovnávat s osobním autem – je to pořádná investice. Jeho cena je vyšší, než cena, za kterou se dá postavit opravdu dost velká vila, a to myslím jeden vagón. A opravdu jsem si nevšiml, že by se starší domy bouraly, protože „je to ekonomicky výhodné“. Obvykle se to děje jen v centrech měst, kde jsou drahé pozemky, nebo u staveb, které chátraly neobydleny nebo jen neudržovány desítky let.

Takže – opravdu nám peníze unikají jen proto, že dáváme starším lidem důchody? Kde jsou kritici plýtvání? proč o tom nemluví? Jedná se o miliardy ...
» 09.05.2010
» komentářů: 1

» 14.05.2010 - 01:13
Bíša:
Pravdu díš!
Předchozí: Prométheus byla žena | Následující: Málo politicky korektní
« jméno
« heslo
» Registrace
» Zapomenuté heslo?
narozeniny
Eyrekr [12], Tamara J [8]


© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.