Kupujte české výrobky!

Proč neudělat něco, co nám pomůže a moc nás nestojí?
» autor: Siorak
» archiv Úvahy / Ostatní
Kupujte české výrobky!

Znáte ty lidi, co mají plnou hubu vlastenectví, ale jezdí jen v autech zahraničních značek, nosí oblečení zahraničních výrobců a jedí potraviny z dovozu? No, upřímně, většina z nás o vlastenectví často nemluví, ovšem považujeme se za Čechy a jsme na to hrdí. Přesto se při své spotřebě zrovna moc vlastenecky nechováme.

A řeknu proč.

Při posledních volbách na mnohé z nás zapůsobila hesla o tom, jak máme vysoký státní dluh a je zapotřebí šetřit. Jo, ale při hlubším zamyšlení už to tak hezky nevypadá. Propouštění, omezování investic (takto dost nesrozumitelný termín – polopatě, ruší se stavby mostů, dálnic, opravy silnic atd.) – samé nepříjemné věci, mnozí už to asi pocítili třeba i na výplatní pásce, nebo se to teprve chystá.

Problém je s nedostatkem peněz ve státním rozpočtu. „Šetřit, šetřit a ještě jednou šetřit!“, opakují politici svou jednoduchou a všem srozumitelnou mantru. I když leckomu možná teprve dochází, že šetřit se bude i na něm.

Problém má ovšem i jinou stránku. Šetření na výdajích může vést ke snížení příjmů a tak se roztočí kolo na cestě do chudoby, protože pak bude třeba šetřit ještě víc, zchudneme ještě více a tak dále. Právě příjmům do státního rozpočtu bych se rád věnoval, nějak se o nich (že by úmyslně?) nemluví. Jak vlastně příjmy vznikají? „No přece z daní!“ odpoví vám dnes i leckteré dítě školou povinné. No fajn, řeknete si – snad nám tu nechce navrhovat, abychom si dobrovolně zvýšili daně?

Ne, nespadl jsem z Marsu, to opravdu nechci. Jen, pokud to jen trochu půjde (vím, někdy se to fakt nedá), buďme solidární s českými výrobci. S firmami, které tu realizují svůj zisk a jejichž zaměstnanci platí daně u nás v Česku. Možná to bude o chlup dražší, ale také někdy získáte i vyšší kvalitu – tak proč ne? A víte proč je to tak výhodné i pro vás? Ti lidé, kteří to vyrábějí, odevzdají daně do státního rozpočtu a tím se vám vrátí. Dokonce pokud ty peníze někdo vykutálený ukradne (častý případ), tak pokud je utratí u nás, vrátí se státu DPH a možná to navíc někomu dalšímu dá práci.

Potrestejte politiky! Dejte jim najevo, že nebudete volit licoměrníky, kteří káží o šetření ve státním rozpočtu, utahování opasků a snížení nezaměstnanosti a přitom nejezdí v autech vyrobených českýma rukama a českými mozky. Nakupují zahraniční technologie tam, kde bychom mohli vyvíjet vyrábět sami – viz třeba pochybné Pandury. To oni ochuzují státní rozpočet! To oni zvyšují státní dluh! Ale ruku na srdce – i každý z nás tím, že zbytečně kupujeme zahraniční výrobky tak, kde máme české stejně dobré, nebo lepší. Ochuzujeme tím sami sebe.

Zamysleme se nad tím.
» 13.09.2010
» komentářů: 15

» 13.09.2010 - 12:34
Dota Slunská:
Souhlas.
» 13.09.2010 - 13:16
Daniel S.:
K tomu se připojuji... Jezdím Toyotou z Kolína, moje přímočarka je Narex, rozbrušovačka je Protool (což je taky Narex), můj vysavač je ETA, pračka ROMO, sporák MORA. Dovolil jsem si jednou pomoct bratrům Slovákům, protože můj bojler je Tatramat... Chodím do místní pekárny a k místnímu řezníkovi, sýry jím do MAdety, mlíko od Olmy... A zásadně nechodím do Lidlu...
» 13.09.2010 - 13:21
Doki:
krom souhlasu se takto snažím i nakupovat, nicméně těch příkladů kdy to nejde je bohužel dost, podívejme se třeba na Škoda auto, přeskočme i to že je to VW Group, nevím jak je to dnes, ale proč svého času byly noviny plné zpráv, jak škodovka prodává v jiných státech o X procent levněji než v tuzemsku? Co to jako je? A co za to ode mě čeká Škoda auto až se budu rozhodovat? Jednoduše zneužili lásku k národní značce k maximalizaci zisku, na jiném trhu by s takovou cenou a v jiné konkurenci zkrátka neobstáli, tak proč se nazahojit na vlastních... další důvody – spousta našich výrobců, prodejců... si zkrátka už nevidí do huby, a pokud ceny nevyšroubují do vesmíru už dnes, tak zítra už bude pozdě, příklad č. 2, kolega z práce poptával tady v čechách (v místě svého bydliště) vestavnou skříň... cena létala mezi 30 – 40 tisíci, a protože už skoro celý náš výběžek jezdí za levnými nákupy do polska, zkusil to také a – cena 20000 i s dovozem do domu! samozřejmě spousta lidí v čechách bude šířit jak jsou to nekvalitní a polské šunty... ale pravda je taková že některé identické zboží je tam 20 – 30% levnější a dovezou vám ho až domů... a bojkot takových výrobců je prospěšný... protože pak už mají jen dvě možnosti... jít s cenou dolů nebo bankrot
» 13.09.2010 - 13:48
Siorak:
Souhlasím Doki, ne všechno české si zaslouží podporu. Ty příklady jsou správné. Ale třeba addidasky za 2000 mi vydržely s bídou 2 sezóny a prestige za 1000 už mám sedmý rok. Prostě jen blbá móda a reklama.
» 13.09.2010 - 14:34
drsnosrstej kokršpaněl:
Rozhodně souhlas. Nejsem ani trochu ekonom, ale tohle mi přijde jako nejsprávnější cesta jak posílit sami svojí peněženku (tuším že to v historii dokonce už takhle několikrát fungovalo)... na druhou stranu je to i tak, jak píše Doki: Někdy se nedá s rozumem koupit český výrobek nějakého druhu, protože je nehorázně předražený nebo nepovedený – a podporovat nekonkurenceschopnost je nesmysl... bohužel spoustu obchodníků a výrobců chce v téhle zemi zbohatnout příliš rychle a snadno, takže nasazují ceny, které jsou v porovnání s cizinou naprosto mimo.
A platí to i o službách. Za stejnou cenu člověk v zahraničí dostává dost často mnohem víc než tady . Otázka zní: Proč?
Někdy mi přijde, že jsme národ naučený „hodně remcat, ale nakonec spolknout všechno“. To neni dobrý. Takže, české věci – máte přednostní právo na moje peníze, ale neslevím z minimálních nároků na kvalitu i cenu. Politici, výrobci, služby – na ty všechny se dá tlačit požadavkama na zlepšení úrovně – a mělo by se to dělat, podle mě.
» 13.09.2010 - 17:58
Chancer:
A to je právě ono – problém otevřít peněženku...
» 13.09.2010 - 18:36
gabkin:
tak nejprve k dílku. Po konfrontaci s Aťanem, že díla o politice nesnáším si uvědomuji, že vše je politika. Ale tohle, co jsem četl je ta paleta, co můžu. Takto politika ano, takto se dává prostor pro diskuzi a rozvoj člověka.
No a pak k tématu. Ano, tak je to správně. Dávat přednost českému. I toto je obraz vlastenectví.
No a pak ke komentářům..... nebojte, všichni nemáme blízko do Polska, aby jsme položili naše národní hospodářství. I když už i u nás na západě (v Sušici) jsem postřehl nakupování za Éčka za čárou. Dokonce tam jezdí pro Plzeň. Je levnější a dokonce se vyplatí i vracet lahve!
» 13.09.2010 - 21:31
Siorak:
Brácho, dal bych to do „Ekomomika“, ale jednak tu není a jednak – máš pravdu – i tohle je politika.
» 14.09.2010 - 00:59
Zasr. romantik:
Pokud chcete podporovat české výrobky, nesmíte nakupovat potraviny v supermarketech! Tam je zakopaný pes. Celý zisk z prodeje českých potravin odchází z republiky a silou stlačené výkupní ceny ničí české výrobce. Nakonec jsem nucen si koupit v obchodě máslo vyrobené v Německu, navíc s téměř prošlou dobou záruky, a v Čechách se bouří zemědělci, že nikdo od nich nechce mléko! Kde jsou ti špičkoví ekonomové, kteří vše vědí a co by mi tohle mohli vysvětlit? Jak může být levnější vozit výrobky po Evropě než výroba v místě spotřeby? Euroskeptismus je na místě, to poznáme, až ty všechny dotace budeme muset vracet! Ten Klaus asi není takový blbec, jak nám všichni říkali ...
Všimněte si, že dotace z EU skončí v roce 2013, ale pak už jen budeme platit bez omezení. A Špidla bude mít svoji rentu sto tisíc měsíčně doživotně. Kdo nám zajistí, že jeho příbuzní jeho smrt nezapřou?
» 16.09.2010 - 02:38
Nikytu:
Můj komentář asi bude slovo do pranice soudě podle předchozích, ale přesto... Nemůžu souhlasit s celou tvou úvahou. Mám na spoutu věcí zcela odlišný názor.
Zde v komentáři uvedu jen stručný závěr, protože celá moje úvaha na toto téma a vysvětlení v čem nesouhlasím a proč by se sem jako komentář nevešla. Pokud by ale byl zájem, můžu ji vložit do svých děl... Takže, abych to konečně shrnula a uzavřela. Nesouhlasím s tím, že vlastenectví máme prokazovat nakupováním výhradně českých výrobků a tím pomáhat českým výrobcům. Konkurence je zapotřebí a pokud se chtějí čeští výrobci udržet na trhu, musejí se snažit. Jen hlupák je bude podporovat v tom, že vyrábějí zbytečně draze, nebo prodávají zbytečně drahé výrobky, aby co nejvíc a nejrychleji vydělali (což je bohužel někdy trendem českých podniků), a nebo se nesnaží dostat se dostatečně do podvědomí českých spotřebitelů. Buď o sobě budou dávat více vědět, nebo se snažit zdokonalit svou výrobu, aby na ně čeští spotřebitelé nezanevřeli, a nebo se o nic takového nebudou snažit a jejich konkurenceschopnost bude neustále klesat, lidi je budou litovat (za jejich vlastní blbost) a budou pak i krachovat. A není to škoda, když třeba vyrábějí dostatečně kvalitní zboží, protože pokud ano, tak ať se snaží ho dobře prodávat a motivovat lidi, aby si ho kupovali. A ať nás k tomu motivují oni sami, ti výrobci. A co se politiků týče, není to zas až tak jednoduché téma, protože to je mnohdy „špinavá hra“, kde se nekouká vždy na to, co je ekonomicky nejvýhodnější.
» 16.09.2010 - 09:12
Siorak:
Nemyslel jsem to úplně otrocky ve smyslu, že je třeba kupovat i předražené věci. Například jsem si nekoupil škodovku a myslím, že k tomu bylo dost cenových důvodů.
Ovšem to, co říkáš o zahraniční konkurenci je hrubě zjednodušené a tudíž nepravdivé.
Těžko konkurovat tam, kde sice vyrábějí dráž, ale dotace je dostanou na nižší cenu. Tomu neříkám fér konkurence.
Těžko konkurovat tam, kde nižší kvalita je zdánlivě stejná jak vyšší, neodvádí se DPH a tudíž ceny jsou velmi nízké. Konkurence v dnešní době je z velké části iluzí, velké zakázky se uplatňují skrze korupci a další nečestné fígle.
Pokud sis ale všimnul(a) argumentoval jsem i tím, že nakupování českých výrobků se vrací i našemu státu, tudíž snižuje dluh, (nebo jeho růst) a navíc generuje pracovní místa. Vyspělé národy na to už přišly, třeba u Angličanů jsem tyto tendence pozoroval.
Těším se na to, že sem opravdu svou úvahu dáš. Dej vědět, rád si ji přečtu, nemám nic proti diskusi a tříbení názorů.
» 16.09.2010 - 20:10
Aťan:
Rád bych viděl spíš spravedlivý konkurenční trh, ale je otázka, zda se ho ve zdraví dožiju.
» 21.09.2010 - 21:57
Nikytu:
AHoj Sio, tak už jsme to napsala. Je to ale spíše formou odpovědí než jako úvaha. Tak se můžeš juknout. Budu ráda, když prodiskutujeme, zajímá mě jakýkoliv pohled na danou problematiku. Ve své úvaze jsme prezentovala svoje stanovisko. Tak budu ráda, když někdo zhodnotí ať už souhlasně nebo nesouhlasně. Ráda se případně i poučím a přiučím. Vždyť tu ekonomii studuju.
» 22.09.2010 - 01:52
Siorak:
Na ekonomech mě baví jedna věc. Sami hledí, pokud mají riskovat, na krátkodobou návratnost, chtějí rychlé peníze a proto jsou často slepí k dlouhodobě zajímavějším projektům. Snaží se vnutit lidem všelijaké cenné papíry a akcie fondů, pojistky, půjčky, atd. přičemž jim slibují dlouhodobou návratnost (jo, někde tam mají ono „možná“). Riziko je na klientovi, to se to radí ... Mimochodem, to riziko, že to nevyjde se poslední dobou blíží k jistotě, pokud politika je „špinavá hra“ pak finanční sektor je hotová stoka. Když jim někdo dobře zaplatí, řeknou cokoliv, chovají se jako prodejné děvky. Příkladem je Bezděkova komise, která se odvažuje prorokovat stav důchodového fondu v roce 2050. Každý, kdo o tom něco ví, se musí jen hořce usmát, takový je to nesmysl.
» 22.09.2010 - 01:56
Siorak:
Moc si vážím tvé snahy o těchto problémech přemýšlet. Taky jsem býval na VŠ a v té době člověk teprve poznává svět, dobře si na sebe pamatuji. A znalosti, které získá teprve budou muset projít ohněm praxe, zkušeností a vlastního přemýšlení. Rozhodně má smysl se pokoušet „přijít tomu na kloub“.
Předchozí: Politika – reakce na Dana | Následující: Zraněné srdce

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.