Polemika s Danielem S.

***
» autor: Siorak
» archiv Úvahy / Ostatní
Ahoj Dane,
vyjádřil ses hodně emotivně, ačkoliv jsi snad chtěl sdělit něco racionálního a dočkal ses několika hodně emotivních reakcí. Dalo se to čekat. Tvé tvrzení je odvážné a málokdo by se k něčemu podobnému odhodlal, zvláště na tomto fóru.

Na tom bych založil první polemiku. Pokud chceš někoho o něčem přesvědčit, není zrovna moudré, když začneš tím, že ho urazíš, byť to myslíš upřímně a chceš ho převědčit pro jeho dobro.
Jsi si opravdu tak jistý, že víš, co je pro koho dobré? Představ si, že někdo opačného názoru, si bude jist tím, co je dobré pro tebe a začne tě urážet, třeba z pozic ateismu.

Druhá polemika. Láska je jen slovo z pěti písmen, pod kterým může chápat každý něco úplně jiného. Tuším, že se tomu říka antonymum (jestli se pletu, neber mě za slovo), kdy jedno slovo má několik různých významů. Tudíž můžeš zde vysvětlit, jak to chápeš ty, ale měl bys respektovat, že druzí to chápou jinak. Asi vůbec nejlepší by bylo si uvědomit, že hovoříc o lásce, může každý mluvit o něčem jiném – někdo o koze a jiný o voze. pak samozřejmě vzniká nedorozumění. Zcela jistě chápe lásku jinak ten, kdo prožívá první lásku, jinak ten, kdo už prošel zklamáním, jinak ten, kdo už je nějakou dobu v partnerském vztahu, nebo má děti. A úplně jinak starší nebo nemocný člověk, u kterého už sexualita nehraje hlavní roli.
Zkrátka i když se omezím jen stručně na partnerskou lásku mezi mužem a ženou, tak je jisté, že se vyvíjí, s dětmi přichází odpovědnost a někdy – máš pravdu – nutnost si něco přikázat. Netvrdím, že některé vztahy nejsou takové od začátku a že takové vztahy jsou nefunkční. Prostě je to nejspíše tak, že přístup může být různý a všechny přístupy jsou legitimní.

Co se týče sebeobětování, taky existují hranice. Na netu jsem našel rorhovor s Tomášem Halíkem:

http://www.sedmagenerace.cz/index.php?art=clanek&id=231

cituji:
„Ježíš shrnul desatero do dvou přikázání: miluj svého Boha a miluj svého bližního jako sebe samého. Je reálné očekávat, že křesťané tuto množinu rozšíří i o mimolidské bližní?
Na doplnění tohoto textu zmiňme pasáž Lukášova evangelia, kde se Ježíše ptají: A kdo je můj bližní? Je to můj nejbližší soused, rodák, člověk stejného náboženství? A Ježíš tuto otázku obrací a říká: Ty se učiň bližním. Ukazuje, že člověk musí překračovat hranice, že bližní není jen souvěrec. Pro své podobenství si vybírá cizince, Samaritána, který zde hraje velmi pozitivní roli. Na Samaritány přitom věřící Židé nahlíželi jako na heretiky, odpadlíky a nepřátele. Analogicky se dá říct, že by se člověk měl učinit blízký všem formám života.“
Toliko snad křesťanský pohled. Ale z praxe vím, že když dvojice soutěží v tom, kdo je více obětavý, nic dobrého z toho nevzejde.
To by tak bylo vše, co mě napadá.
» 06.02.2007
» komentářů: 5

» 06.02.2007 - 18:21
Verule:
(o)...a puntík.
» 07.02.2007 - 07:06
Daniel S.:
Zdravím Tě příteli Tak si teď říkám, jak dobře jsem udělal, že jsem hned na začátku své úvahy napsal, že popisuji své krédo, své vyjádření. A že jsem suverénně rozhlásil světu, že se mýlí? Ano, udělal jsem to, protože se opravdu plete.
Když jsem svou úvahu psal, ptal jsem se sám sebe, proč je dnešní láska tak nestálá. A to si všimni, je jedno, jedlá-li se o sex, přátelství, lásku mezi mužem a ženou nebo ještě jinou. Nechtěl jsem rozlišovat mezi láskami, chtěl jsem všem říct, že dokud jejich láska nepřekoná ten stav, kdy ji chtějí jenom proto, že jim dělá dobře, do té doby to není láska.
I já jsem zamilovaný, i já mám rád, když jsem milován a jsem ochotoen za to milovat. Ale to ještě není láska. To je obchodní vztah. (Našel bys tady na Literu spoustu úvah, že je to tak vlastně správně, že láska má být obchod) Já prostě tvrdím, že láska je především akt vůle. Že pro lásku se člověk může svobodně rozhodnout. Může ji přijmout, pěstovat (a přikazovat si ji), nebo ji odmítnout. (Kolik je takových případů... miluji tě, chci tě, ale bydlíme tak daleko od sebe, já jsem bohatý, ty chudá, jsme z jiných zemí, musíme na sebe zapomenout) Ne, musel bych se stydět, kdyby má láska stála na chemii a obchodu s city.
Byl to akt vůle, kterým jsem sliboval své ženě, že ji budu milovat a ctít dokud nás smrt nerozdělí. Byl to akt vůle, kterým jsem se rozhodl, že ona bude mojí jedinou. Byl to akt vůle (a pěkně tvrdej) když jsem ji miloval i když mi ublížila...
Tenkrát, v kostele, při oddavkách se mě nikdo neptal, zda ji budu milovat dokud bude mladá, krásná, žádoucí, dokud mi bude schopna dát děti nebo alespoň vařit teplé večeře. Ptali se mě, zda ji budu milovat pořád, tečka. Já jsem odpověděl ano. Neřekl jsem, že nevím, protože chmie vyvane a reakce na archetypy se může změnit. Neřekl jsem, že pokud na mě bude hnusná, že se na ní vykašlu. Nesepsal jsem body a požadavky za které ji budu milovat. Ne, budu ji milovat, i když ona mě nebude. A na to mi nestačí chemie, ani síla prožitého, ani nostalgie ani děti. Ne, bude to aktem vůle. K tomu mi dopomáhej Bůh.
Sakra, já se nad Tvými inspirativními dílky vždycky tak rozjedu...
To bude asi tím, že víš o čem mluvíš.
» 07.02.2007 - 20:54
Marcella:
... je to hodně dobrý ... ale co já? ... jak zvím se Ti já ... asi mám divný literát neobsahující pojem ... básník neb psavec ... chi ... to jo ... píše to moje druhé nebo třetí ... já ... stejně ráda čtu Tvé dílka ...
» 12.02.2007 - 15:13
mamina:
mě se to líbí taky..
» 06.04.2007 - 14:54
Juhunka:
Chápu Vás oba. Diskuse mezi ateistou a věřícím je vždy bruslení na tenkém ledě. I když se cítím spíše jako agnostička, domnívám se, že stále platí: co je císařovo, císaři, co je Božího Bohu. Určit si pravidla pro svoje chování má každý člověk ve svých rukou. Mohu však konstatovat, že paradoxně ve svém životě spíš lituji toho, co jsem neudělala... Také se domnívám, že mám-li potřebu mluvit s Bohem, nepotřebuji k tomu přostředníka. Určitě když něco dělám tzv. ráda-nerada (větší hodnota než ráda-ráda), Pán Bůh to určitě prokoukne... jak to však ohodnotí On, to nikdo neví. Řeší-li však člověk v mysli, že něco udělal rád-nerad (byť z morální zásady) a věnuje-li tomu delší chvilku, nejsem si tak úplně jistá, jestli tato vlastnost je stoprocentně kladná. Ona totiž jakákoli – byť kladná vlastnost – když se přehání, stává se nutně vlastností špatnou. Zdravím Vás oba, ráda čtu oba. J.
Předchozí: Balada o nočním vlaku | Následující: Setkání se zubatou

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.