Bůh, Ďábel, Jin a Jang
Chci jen říci, že je to jen úvaha, nikoliv nějaké kázání. Nedělám si v žádném nárok na patent na pravdu.
» autor: Siorak |
Jako dítě jsem se bál příšer z pohádek, těch akčních příběhů pro děti z té doby. V televizi toho tenkrát zase tak moc nebylo. Zajímavé je, že čerta, služebníka Ďáblova jsem se nebál. Byl to jen takový hodný brach s vizáží dnešních bezdomovců.
Později, když došlo na ideologie, kterým ani tenkrát ani dnes člověk nemůže tak úplně utéct, jsem coby vyučený v materialistické víře, začal o smyslu Ďábla přemýšlet. Přirozeně z pozic, že stejně jako Bůh, tak i Ďábel jsou jen vymyšlená abstrakta. Tedy došel jsem k logickému závěru, že Ďábla i Boha si vymyslely církve, co je přebraly od pohanských polyteistických organizací (Egypt, Řecko, Řím) jako vhodný nástroj k manipulaci s prostým lidem. Nakonec velký strach ze smrti, očistce a Ďábla, kteří v sobě někteří lidé nosí mě k tomu utvrzoval. Alespoň částečně to pravda je.
Nutno podotknout, že moje názory se vyvíjely za značné podpory vzdělávacího systému, který považuje vědu za nadřazené náboženství. Pokrytecky nebo z nevědomosti (jak kdo, jako ve všech církvích) se tváří, že nejde o víru ani náboženství, ale o něco objektivního a nezpochybnitelného. Ovšem tím se věda (pro ilustraci ji nazvěme materialistická církev) vůbec neliší od ostatních náboženství, protože svou nadřazenou a nezpochybnitelnou vyjímečnost si obhajují všechny. Také věda si našla svého Boha a Ďábla. Do vyhraněné polohy to dovedli právě komunisté (Bůh – Pokrok s Rájem – komunismem a Ďábel – Imperialismus s Peklem popsaným například v Dickensových nebo Hugových románech popisujících ranný kapitalismus). Jenže tohle mi došlo až později. Jakýkoliv věřící se své víry nechce, nebo ani nemůže vzdát. I pro mne to bylo těžké, vzdát se víry v absolutní neomylnost vědy a uvědomit si její hranice a možnosti jejího zneužití k manipulaci s lidmi. A v absolutní prospěšnost pokroku. Hodně dlouho jsem chtěl být vědcem – knězem této církve.
Omlouvám se křesťanům, že pro zobecnění pojmů používám právě termíny křesťanství. Jsou totiž nejlépe pochopitelné pro všechny a od vlivu křesťanství se naše civilizace jen tak neoprostí. Je totiž na něm vybudována. Pro jasnou představu o jejich podstatě budu tedy nazývat organizace všech náboženství, včetně těch materialistických (politické strany) církvemi, i když původní obsah toho slova je jiný. Tyto církve, čím jsou mocnější, tím více potřebují ke svým činům svého Ďábla a méně svého Boha. To proto, že jsou zkorumpovány svou mocí. Jak řekl známý spisovatel Ladislav Mňačko, „Moc korumpuje a absolutní moc korumpuje absolutně.“
Většina lidí (možná všichni) ovšem nějakou tu církev potřebují, aby se měli o co opřít. Potřebují tedy lidé nejen Boha, ale také Ďábla, jako ztělesnění Dobra a Zla. Mimochodem komunisté, což je pro nás dost aktuální, mají svou ideologii z velké části postavenu na křesťanských základech. Stačí, když se podíváme na jejich morální kodex (téměř jako Desatero – nedokázali ho popřít). O tom, jak se pravidla morálky v nejrůznějších náboženstvích (včetně komunistického) dodržují tady psát nebudu.
Ďábel „ponouká“ věřící všech náboženství, aby proti sobě vedli války. Protestanti/katolíci, islamisté/křesťané, komunisté/věřící, leninisté/maoisté a každou církev zvlášť proti ostatním. Ďáblovo heslo je „Kdo není s námi, je proti nám.“ Promlouvá k ním takto dokonce skrze ústa zástupců jejich Boha.
Ďábel, stejně jako Bůh, možná existuje, možná ne. To nedokážu svým rozumem poctivě rozhodnout. Co ale vím jistě je, že podoba Ďábla a Boha existuje (i když je v každé církvi jiná) a tu jim dávají ve svých představách lidé. Tedy oba existují přinejmenším v lidských představách.
Bůh a Ďábel jsou jako Jin a Jang. Jeden bez druhého nemají v lidských myslích svůj obraz, protože se vzájemně vymezují. Představme si známý jin-jang kruh harmonie. Řekněme, že Bůh je symbolizován bílou a Ďábel černou barvou. Na tomto kruhu je vidět, jak se vymezují, ale taky to, že nejde o absolutní hranici. Proč třeba není pro rozdělení kruhu použita rovná čára? Proč má hranice tvar vlnky? Přestavme si takovou rovnou hranici, která je umístěna v ose této vlnky a dělí kruh na dva půlkruhy. Oproti této hranici zjišťujeme, že skutečné území Boha má půlkruhový výběžek za onu hranici na „území ďábla“. Obráceně, stejně veliký výběžek z území ďábla vede na území Boha. Navíc se vzniklé útvary jakby vzájemně „objímají“ a tvoří kruh. To naznačuje, že Bůh často zasahuje do věcí Ďábla a naopak. Navíc tam zasahuje tou svou částí, který obsahuje „ďábelský“ ostrůvek, menší černé kolečko na „božím“ území. Jako muž má uvnitř část ženy a žena zase má svou mužskou část, má v sobě Bůh část Ďábla a Ďábel Boha. Onomu kruhu se neříká „kruh dokonalosti“, ale „kruh harmonie“. A ještě jedna věc je patrná z tohoto kruhu. Ďábel a Bůh jsou si rovnocenní. Nikdo z nich není nadřazen tomu druhému. A nikdo z nich není jednobarevně dokonalý.
Později, když došlo na ideologie, kterým ani tenkrát ani dnes člověk nemůže tak úplně utéct, jsem coby vyučený v materialistické víře, začal o smyslu Ďábla přemýšlet. Přirozeně z pozic, že stejně jako Bůh, tak i Ďábel jsou jen vymyšlená abstrakta. Tedy došel jsem k logickému závěru, že Ďábla i Boha si vymyslely církve, co je přebraly od pohanských polyteistických organizací (Egypt, Řecko, Řím) jako vhodný nástroj k manipulaci s prostým lidem. Nakonec velký strach ze smrti, očistce a Ďábla, kteří v sobě někteří lidé nosí mě k tomu utvrzoval. Alespoň částečně to pravda je.
Nutno podotknout, že moje názory se vyvíjely za značné podpory vzdělávacího systému, který považuje vědu za nadřazené náboženství. Pokrytecky nebo z nevědomosti (jak kdo, jako ve všech církvích) se tváří, že nejde o víru ani náboženství, ale o něco objektivního a nezpochybnitelného. Ovšem tím se věda (pro ilustraci ji nazvěme materialistická církev) vůbec neliší od ostatních náboženství, protože svou nadřazenou a nezpochybnitelnou vyjímečnost si obhajují všechny. Také věda si našla svého Boha a Ďábla. Do vyhraněné polohy to dovedli právě komunisté (Bůh – Pokrok s Rájem – komunismem a Ďábel – Imperialismus s Peklem popsaným například v Dickensových nebo Hugových románech popisujících ranný kapitalismus). Jenže tohle mi došlo až později. Jakýkoliv věřící se své víry nechce, nebo ani nemůže vzdát. I pro mne to bylo těžké, vzdát se víry v absolutní neomylnost vědy a uvědomit si její hranice a možnosti jejího zneužití k manipulaci s lidmi. A v absolutní prospěšnost pokroku. Hodně dlouho jsem chtěl být vědcem – knězem této církve.
Omlouvám se křesťanům, že pro zobecnění pojmů používám právě termíny křesťanství. Jsou totiž nejlépe pochopitelné pro všechny a od vlivu křesťanství se naše civilizace jen tak neoprostí. Je totiž na něm vybudována. Pro jasnou představu o jejich podstatě budu tedy nazývat organizace všech náboženství, včetně těch materialistických (politické strany) církvemi, i když původní obsah toho slova je jiný. Tyto církve, čím jsou mocnější, tím více potřebují ke svým činům svého Ďábla a méně svého Boha. To proto, že jsou zkorumpovány svou mocí. Jak řekl známý spisovatel Ladislav Mňačko, „Moc korumpuje a absolutní moc korumpuje absolutně.“
Většina lidí (možná všichni) ovšem nějakou tu církev potřebují, aby se měli o co opřít. Potřebují tedy lidé nejen Boha, ale také Ďábla, jako ztělesnění Dobra a Zla. Mimochodem komunisté, což je pro nás dost aktuální, mají svou ideologii z velké části postavenu na křesťanských základech. Stačí, když se podíváme na jejich morální kodex (téměř jako Desatero – nedokázali ho popřít). O tom, jak se pravidla morálky v nejrůznějších náboženstvích (včetně komunistického) dodržují tady psát nebudu.
Ďábel „ponouká“ věřící všech náboženství, aby proti sobě vedli války. Protestanti/katolíci, islamisté/křesťané, komunisté/věřící, leninisté/maoisté a každou církev zvlášť proti ostatním. Ďáblovo heslo je „Kdo není s námi, je proti nám.“ Promlouvá k ním takto dokonce skrze ústa zástupců jejich Boha.
Ďábel, stejně jako Bůh, možná existuje, možná ne. To nedokážu svým rozumem poctivě rozhodnout. Co ale vím jistě je, že podoba Ďábla a Boha existuje (i když je v každé církvi jiná) a tu jim dávají ve svých představách lidé. Tedy oba existují přinejmenším v lidských představách.
Bůh a Ďábel jsou jako Jin a Jang. Jeden bez druhého nemají v lidských myslích svůj obraz, protože se vzájemně vymezují. Představme si známý jin-jang kruh harmonie. Řekněme, že Bůh je symbolizován bílou a Ďábel černou barvou. Na tomto kruhu je vidět, jak se vymezují, ale taky to, že nejde o absolutní hranici. Proč třeba není pro rozdělení kruhu použita rovná čára? Proč má hranice tvar vlnky? Přestavme si takovou rovnou hranici, která je umístěna v ose této vlnky a dělí kruh na dva půlkruhy. Oproti této hranici zjišťujeme, že skutečné území Boha má půlkruhový výběžek za onu hranici na „území ďábla“. Obráceně, stejně veliký výběžek z území ďábla vede na území Boha. Navíc se vzniklé útvary jakby vzájemně „objímají“ a tvoří kruh. To naznačuje, že Bůh často zasahuje do věcí Ďábla a naopak. Navíc tam zasahuje tou svou částí, který obsahuje „ďábelský“ ostrůvek, menší černé kolečko na „božím“ území. Jako muž má uvnitř část ženy a žena zase má svou mužskou část, má v sobě Bůh část Ďábla a Ďábel Boha. Onomu kruhu se neříká „kruh dokonalosti“, ale „kruh harmonie“. A ještě jedna věc je patrná z tohoto kruhu. Ďábel a Bůh jsou si rovnocenní. Nikdo z nich není nadřazen tomu druhému. A nikdo z nich není jednobarevně dokonalý.
» 03.06.2007
» komentářů: 10
» 03.06.2007 - 12:00
Bíša:
Zajímavá úvaha, ale věda je věda...
Zajímavá úvaha, ale věda je věda...
» 03.06.2007 - 12:22
Judita:
Výborná úvaha s vynikajícím závěrem – dík, že mi pomáháš srovnat se se sebou samou a se svými „filozofickými“ úvahami. Krapet se v tom plácám, jsem ráda, když si mohu ujasnit rozvahy někoho druhého, jehož názorů si vážím...
Výborná úvaha s vynikajícím závěrem – dík, že mi pomáháš srovnat se se sebou samou a se svými „filozofickými“ úvahami. Krapet se v tom plácám, jsem ráda, když si mohu ujasnit rozvahy někoho druhého, jehož názorů si vážím...
» 03.06.2007 - 13:49
Chancer:
Ahoj,Sio!Skvělá úvaha,která má výborné téma!Ve spoustě věcí s tebou souhlasím a děkuju za duchaplná díla,kterým nechybí nápad a která donutí člověka se zastavit a zamyslet!Moc se mi líbí přirovnání k Jing a Jang!:-)
Měj se!
Tvůj přítel z Literu Chancer
Ahoj,Sio!Skvělá úvaha,která má výborné téma!Ve spoustě věcí s tebou souhlasím a děkuju za duchaplná díla,kterým nechybí nápad a která donutí člověka se zastavit a zamyslet!Moc se mi líbí přirovnání k Jing a Jang!:-)
Měj se!
Tvůj přítel z Literu Chancer
» 04.06.2007 - 00:18
Aťan:
Trochu polemiky: za prvé JIN (ne jing). Pak vyváženost není v tom, že je stejný díl Ďábla a Boha (nebo jin a jang), nenechte se zmýlit typickým logem jin-jang. Vyváženost je v kyvadlovém efektu. Občas převládá průser, někdy máme víc kliku. Ten mžik v mrtvém bodě kyvadla, kdy je obojího stejně, nemá cenu ani měřit... Hádejte, na které straně kyvadla se teď lidstvo nachází? Správně... uhodli jste.
Trochu polemiky: za prvé JIN (ne jing). Pak vyváženost není v tom, že je stejný díl Ďábla a Boha (nebo jin a jang), nenechte se zmýlit typickým logem jin-jang. Vyváženost je v kyvadlovém efektu. Občas převládá průser, někdy máme víc kliku. Ten mžik v mrtvém bodě kyvadla, kdy je obojího stejně, nemá cenu ani měřit... Hádejte, na které straně kyvadla se teď lidstvo nachází? Správně... uhodli jste.
» 04.06.2007 - 08:51
Daniel S.:
Ahoj Sio Ano, dokážu pochopit a pobrat tvůj proud myšlenek a rozumět, co jsi se nám snažil říct. Ve svých premisách se nemýlíš, vyvozuješ logicky výsledek... Jen křesťanství má na Boha a Ďábla trochu jiný náhled. Židokřesťanská kultura (což je evropa) nevyrostla na vyrovnaných (kyvadlových) principech dobra a zla. Jin a Jang se víceméně točí v kruhu. Totéž dělají všechna náboženství. Teď je dobře, bude špatně a pak zase dobře. Teď vítězí Bůh, teď Ďábel... teď vítězí dobro, teď zlo a pak zase dokolečka.
Křesťanství poukazuje na tento proces jako na cestu, která jde pořád dopředu. Chvíli je obtížnější, chvíli jednodušší, chvíli jde do kpce, chvíli z kopce. Ale neopakuje se! Hory si mohou být podobné, ale každý nový kilometr nese nové překážky i nové radosti. I když můžeme aplikovat stejné poznatky, nikdy to nebude to samé. Křesťanství(a judaismus) vidí existenci jako proces stále se vyvíjející. Někde začal (stvořením, apod) a někde bude končit. Křesťanství nepočítá s tím, že se to někdy bude opakovat, křesťanství se připravuje na ten konec.
Věřím, že Bůh a Ďábel nejsou pojmy etické, ale existencionální. Dobro a zlo je pouze důsledkem našeho existencinálního rozhodnutí pro Boha nebo ďábla. Buď Bůh a nebo Bezbožnost. Žít s Bohem nebo bez Boha. obojí je možné... Etika pak vyplývá z důledků tohoto rozhodnutí... Nejprve se člověk rozhoduje, zda nad sebou bude mít cizí (vyšší, Božskou) autoritu, nebo si bude autoritou sám. Pak z tohoto rozhodnutí vyplývají etické principy, které bude nebo nebude dodržovat. Jo, napsal jsem Ti odpověď na tvůj komentář k mé úvaze, tamtéž. Měj se hezky
Ahoj Sio Ano, dokážu pochopit a pobrat tvůj proud myšlenek a rozumět, co jsi se nám snažil říct. Ve svých premisách se nemýlíš, vyvozuješ logicky výsledek... Jen křesťanství má na Boha a Ďábla trochu jiný náhled. Židokřesťanská kultura (což je evropa) nevyrostla na vyrovnaných (kyvadlových) principech dobra a zla. Jin a Jang se víceméně točí v kruhu. Totéž dělají všechna náboženství. Teď je dobře, bude špatně a pak zase dobře. Teď vítězí Bůh, teď Ďábel... teď vítězí dobro, teď zlo a pak zase dokolečka.
Křesťanství poukazuje na tento proces jako na cestu, která jde pořád dopředu. Chvíli je obtížnější, chvíli jednodušší, chvíli jde do kpce, chvíli z kopce. Ale neopakuje se! Hory si mohou být podobné, ale každý nový kilometr nese nové překážky i nové radosti. I když můžeme aplikovat stejné poznatky, nikdy to nebude to samé. Křesťanství(a judaismus) vidí existenci jako proces stále se vyvíjející. Někde začal (stvořením, apod) a někde bude končit. Křesťanství nepočítá s tím, že se to někdy bude opakovat, křesťanství se připravuje na ten konec.
Věřím, že Bůh a Ďábel nejsou pojmy etické, ale existencionální. Dobro a zlo je pouze důsledkem našeho existencinálního rozhodnutí pro Boha nebo ďábla. Buď Bůh a nebo Bezbožnost. Žít s Bohem nebo bez Boha. obojí je možné... Etika pak vyplývá z důledků tohoto rozhodnutí... Nejprve se člověk rozhoduje, zda nad sebou bude mít cizí (vyšší, Božskou) autoritu, nebo si bude autoritou sám. Pak z tohoto rozhodnutí vyplývají etické principy, které bude nebo nebude dodržovat. Jo, napsal jsem Ti odpověď na tvůj komentář k mé úvaze, tamtéž. Měj se hezky
» 04.06.2007 - 09:04
isisleo:
)
..tolerance, lidství, láska......to je má víra..
)
..tolerance, lidství, láska......to je má víra..
» 04.06.2007 - 10:19
Siorak:
Opět platí totéž, co pro diskusi na téma PET. Je skvělé lidi, že se tím aspoň trochou času podělíte se mnou. pokusím se diskutovat s vámi odděleně ve vzkazech, ale teď musím i pracovat.
Aťane, díval jsem se po internetu a nemohl jsem najít nějakou autoritativní definici, yda je to Jin, nebo jing. Oba pojmy jsou tam běžně používány. Pokud budeš vědět, proč jin a ne jing, budu ti věčen za pomoc při vyjasnění tohoto termínu. Nerad opakuji chyby dvakrát. (i když se mi to běžně stává
Opět platí totéž, co pro diskusi na téma PET. Je skvělé lidi, že se tím aspoň trochou času podělíte se mnou. pokusím se diskutovat s vámi odděleně ve vzkazech, ale teď musím i pracovat.
Aťane, díval jsem se po internetu a nemohl jsem najít nějakou autoritativní definici, yda je to Jin, nebo jing. Oba pojmy jsou tam běžně používány. Pokud budeš vědět, proč jin a ne jing, budu ti věčen za pomoc při vyjasnění tohoto termínu. Nerad opakuji chyby dvakrát. (i když se mi to běžně stává
» 04.06.2007 - 17:47
Beáta:
Ve své úvaze odkrýváš sice závažná témata,
na která lidstvo hledá odpověď po celá tisíciletí,
ale, promiň, Tvoje odpovědi chtějí ještě zrát.
Jing a jang jsou něco jiného než Bůh a Ďábel
a dělící čáru mezi nimi neuděláš. Věda je věda,
náboženství není víra a materialistické chápání
světa není zločin. A Starověké Řecko, Řím a Egypt,
to přece nebyla jenom technika. Každá doba má svoje
božstva a my jsme si na jejich trůn dosadili peníze
a honbu za majetkem.Místo do kostela chodíme (jezdíme)
nakupovat do chrámů zboží -supermarketů a víc věříme
tomu, co nám káže reklama, než bychom hledali někde
v Bibli. Ale je pozitivní, že alespoň někdo hledá
odpovědi na takové vážné otázky jako si kladeš Ty v této
úvaze.Děkuji Ti za tu odvahu, já bych ji neměla.
Ve své úvaze odkrýváš sice závažná témata,
na která lidstvo hledá odpověď po celá tisíciletí,
ale, promiň, Tvoje odpovědi chtějí ještě zrát.
Jing a jang jsou něco jiného než Bůh a Ďábel
a dělící čáru mezi nimi neuděláš. Věda je věda,
náboženství není víra a materialistické chápání
světa není zločin. A Starověké Řecko, Řím a Egypt,
to přece nebyla jenom technika. Každá doba má svoje
božstva a my jsme si na jejich trůn dosadili peníze
a honbu za majetkem.Místo do kostela chodíme (jezdíme)
nakupovat do chrámů zboží -supermarketů a víc věříme
tomu, co nám káže reklama, než bychom hledali někde
v Bibli. Ale je pozitivní, že alespoň někdo hledá
odpovědi na takové vážné otázky jako si kladeš Ty v této
úvaze.Děkuji Ti za tu odvahu, já bych ji neměla.
» 06.06.2007 - 23:06
Verule:
Přečetla jsem celou Bibli, mám ráda starý Egypt i Antiku.
Znám Jing a Jang. Jsem nevěřící – věřící. Snažím se mít trošku přehled tak po různu, ale u tebe Sio si vždycky připadám hrozně malinká a nezkušená...:(
Přesto “ díky „.
Přečetla jsem celou Bibli, mám ráda starý Egypt i Antiku.
Znám Jing a Jang. Jsem nevěřící – věřící. Snažím se mít trošku přehled tak po různu, ale u tebe Sio si vždycky připadám hrozně malinká a nezkušená...:(
Přesto “ díky „.
» 06.01.2009 - 13:31
Agniezka:
Bůh, nebe, peklo, ráj...to jsou pověry náboženství
Bůh, nebe, peklo, ráj...to jsou pověry náboženství


