Aniž bych tě objal více…
***
» autor: Špáďa » téma: "Sonet" » Básně / Láska |
Jak tvé vlasy podobné jsou kometám,
tak si s nimi rád svou šíji ometám.
Zabořím v ně dlaně, aniž prosívám,
pak je mezi prsty svými prosívám.
S tvými ústy, co maj úsměv měsíce,
potěším se, když mne tiskaj na líce.
Na co čekám poté, milá, dobře víš:
Posunuj je k těm mým žhavým blíž a blíž.
Oči tvé jak ve studánce hvězdný třpyt…
Nemohu je jen tak ladem nechat být!
Na rtech se mi chvěje s tebou šťastný den…
Přivři lehce víčka, ať jim vlíbám sen.
Dobře tušíš, oč bych večer dnešní stál!
Však poraď! Proč jsem se dále nedostal?!
tak si s nimi rád svou šíji ometám.
Zabořím v ně dlaně, aniž prosívám,
pak je mezi prsty svými prosívám.
S tvými ústy, co maj úsměv měsíce,
potěším se, když mne tiskaj na líce.
Na co čekám poté, milá, dobře víš:
Posunuj je k těm mým žhavým blíž a blíž.
Oči tvé jak ve studánce hvězdný třpyt…
Nemohu je jen tak ladem nechat být!
Na rtech se mi chvěje s tebou šťastný den…
Přivři lehce víčka, ať jim vlíbám sen.
Dobře tušíš, oč bych večer dnešní stál!
Však poraď! Proč jsem se dále nedostal?!
Tipů: 20 [0T/10ST]
» komentářů: 12
» čteno: 1025(28)
10.06.2019 - 15:15
pokus o sonet anglického typu - formálně mému kriticky nezkušenému oku dokonalý - snad jen překvapí atypický sdružený rým (aabb) v prvních dvanácti verších - tam znám u tohoto typu sonetu jen rým střídavý (abab), případně řídčeji obkročný (abba)... jestli se může použít i aabb, tj. jestli to už použil nějaký známý básník a odborníci mu to odkejvali, jakože dobrý - to nevím (a už po tom nechci pátrat - ach, ta lenost), takže se do téhle studny potápět nebudu
Shakespearovský sonet by měl také mít všech těch prvních dvanáct veršů spojených v kupku (do jedné strofy) - ale tohle tedy už přehlížím úplně, to se dle mého zas tak zásadně nedodržuje ani v poezii, za kterou se platí
maličkost, která mne potěšila: tři tečky jsou tu tři tečky; nelíbí se mi šestitečky, ležaté dvojtečky a podobné zhůvěřilosti
maličkost, která mne nepotěšila: báseň obsahuje slova, která jsou velmi spisovná, někdy až knižně ultraspisovná / v mluvě archaická - a zároveň se pouští do slov, která jsou nespisovná, hovorová až pouliční... celé je to tím takový "slávistický" mix kvádra s motýlkem sešitého s trikem, na kterém je barevný potisk skejťáka... na ples divné a na lávku před kolej s lahváčem do ruky taky divný... uvědomuju si, že stejným stylem píšu komentáře, ale to není žádná polehčující okolnost :) tím je to horší :))
(a, když už... např. "tiskaj", jakože "tiskají", lépe "tisknou" bych dal k takovému noblesnímu slovnímu okolí alespoň jako "tiskaj´" - s apostrofem)
rytmus... klape; je tam sice občas dle mého nějaké to klopýtnutí - hlavně díky některým až zbytečným hláskám, ale: kdyby se to mělo zpívat nebo recitovat, tak se to vhodně zvoleným fázováním a intonací stejně naprosto ztratí (hudebníci a literární teoretici budou nesouhlasit... nechť tak činí :))
téma: láska & sonet... ach, jak sešívačka & sponka (tzv. metafora pohledem před sebe) - dokonalé
podtrženo, sečteno... 378,193 bodu :)
no, nemám procenta ani školní známky... mám jen 0, T a ST... dávám tip a půl... takže ST
Shakespearovský sonet by měl také mít všech těch prvních dvanáct veršů spojených v kupku (do jedné strofy) - ale tohle tedy už přehlížím úplně, to se dle mého zas tak zásadně nedodržuje ani v poezii, za kterou se platí
maličkost, která mne potěšila: tři tečky jsou tu tři tečky; nelíbí se mi šestitečky, ležaté dvojtečky a podobné zhůvěřilosti
maličkost, která mne nepotěšila: báseň obsahuje slova, která jsou velmi spisovná, někdy až knižně ultraspisovná / v mluvě archaická - a zároveň se pouští do slov, která jsou nespisovná, hovorová až pouliční... celé je to tím takový "slávistický" mix kvádra s motýlkem sešitého s trikem, na kterém je barevný potisk skejťáka... na ples divné a na lávku před kolej s lahváčem do ruky taky divný... uvědomuju si, že stejným stylem píšu komentáře, ale to není žádná polehčující okolnost :) tím je to horší :))
(a, když už... např. "tiskaj", jakože "tiskají", lépe "tisknou" bych dal k takovému noblesnímu slovnímu okolí alespoň jako "tiskaj´" - s apostrofem)
rytmus... klape; je tam sice občas dle mého nějaké to klopýtnutí - hlavně díky některým až zbytečným hláskám, ale: kdyby se to mělo zpívat nebo recitovat, tak se to vhodně zvoleným fázováním a intonací stejně naprosto ztratí (hudebníci a literární teoretici budou nesouhlasit... nechť tak činí :))
téma: láska & sonet... ach, jak sešívačka & sponka (tzv. metafora pohledem před sebe) - dokonalé
podtrženo, sečteno... 378,193 bodu :)
no, nemám procenta ani školní známky... mám jen 0, T a ST... dávám tip a půl... takže ST
13.06.2019 - 13:50
Děkuji všem za zastavení i slovem.
Drsnýmu pejskovi pak za snad nejdelší rozbor, co tu mezi sonety (a určitě kdy u mě a možná i na Libresu) zanechal. Určitě našel téměř každou mouchu a pomáčel ji po capouchu.
Sonet je to fakt formou špatný, to víš sedni si ve čtvrt na dvanáct k PC a modli se, že ti nepsadne komp a tvoř... Moc mi to nešlo, tedy hlavně poladit do formátu.
A díky za kritiky a rozbory nejen tady u mě. U všech. Obdivuju tvou péči a trpělivost.
Drsnýmu pejskovi pak za snad nejdelší rozbor, co tu mezi sonety (a určitě kdy u mě a možná i na Libresu) zanechal. Určitě našel téměř každou mouchu a pomáčel ji po capouchu.
Sonet je to fakt formou špatný, to víš sedni si ve čtvrt na dvanáct k PC a modli se, že ti nepsadne komp a tvoř... Moc mi to nešlo, tedy hlavně poladit do formátu.
A díky za kritiky a rozbory nejen tady u mě. U všech. Obdivuju tvou péči a trpělivost.
18.12.2019 - 01:08
Tříslabičné rýmy v začátku zasluhují obdiv. Ale zároveň jsou zdrojem těžkopádnosti. Nepodporují totiž dostatečně rytmus básně. Ve druhé a dalších strofách je další extrém - jednoslabičný mužský rým. Efekt je obdobný.
Sdružené rýmy jsou dalším neobvyklým prvkem, i když podobné sonety existují. Sonet koneckonců nemusí mít žádné rýmy. Klasická sonetová konstrukce (teze , antiteze, syntéza) je dovedně obměněna. Obměna ale není v rámci kompozice zcela čistá. Počáteční hra se slovy se promění v milostnou báseň.
V závěrečném verši, tedy v nejcitlivějším místě, vypadne sonet z metra.
Sdružené rýmy jsou dalším neobvyklým prvkem, i když podobné sonety existují. Sonet koneckonců nemusí mít žádné rýmy. Klasická sonetová konstrukce (teze , antiteze, syntéza) je dovedně obměněna. Obměna ale není v rámci kompozice zcela čistá. Počáteční hra se slovy se promění v milostnou báseň.
V závěrečném verši, tedy v nejcitlivějším místě, vypadne sonet z metra.
06.05.2025 - 00:07
Však mi poraď! Proč jsem se dál nedostal?!
Takhle měl rytmicky znít poslední verš!
Díky, Františku.
Takhle měl rytmicky znít poslední verš!
Díky, Františku.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.


