básnictví - krev & vinařina / šlechtici kritiků

pár zamyšlení
» autor: Kajuta
vydřidušský peníz nasypaný do mozolu,
básnictví dřina - krev & vinařina
pěstujem révu, pěstujem úsměvy
almužnu za naše víno, sklízíme lůno Venušino

nikde jinde na světě, mesmerizační, hypnotické
do hlavy stoupající
šlechtici kritiky z kůže nás rvou
se svými dýkami zdobenými drahocennými safíry
zděděných po svých otcích a dědech, co nám
přikládají na krk

o cenách, hodnotách našeho vína pochybující
s erbem roztrhaného cáru papíru
ve svých hradech z černých žul
cvičící na nás svůj jazyk jako dřevěné mečíky
svých výhonků mladé modré krve

kam přijde básník po smrti, vykreslí-li si
Charonovu loď?
Bude jak smutný mim, stále s úsměvem
hledající
onu poslední minci
na převoz

Směšné a hořké zároveň
Tipů: 28
» 06.07.14
» komentářů: 34
» čteno: 994(21)
» posláno: 0


» 06.07.2014 - 18:42
asi přijdeš do pekla, podpis: Dante

:-)
» 06.07.2014 - 18:45
básněnka: Tam stačí snad uchazeči jen zápis v knize hříchů, aby se tam nenacpali všichni a nebyly nakonec ještě rezervace a čekací lhůty. :))
» 06.07.2014 - 18:46
Kajuta: a já mysela, že ti udělám radost..páč tam určo budu dřív:-)
» 06.07.2014 - 18:47
básněnka: radost mám, ale vidím, že tam kvete turismus a chystá se tam spousta známých, měl bych si pospíšit, než bude plný Charon-bus. :))
» 06.07.2014 - 21:15
trochu depresivní... ale minci mám raději schovanou, co kdyby... ;-)
ST+Z
» 06.07.2014 - 21:19
Lilith: o údělu, možná nevděčném, ale dušičce dodávající... děkuju. já zkusím nějakou ze sbírky - tu pamětní ze Zoo Lešná. :))
» 06.07.2014 - 21:53
úžasná báseň k rozjímání, nad životem, nad osudem, chvíli jsem si říkala skeptická, pak mě napadlo trochu tvrdá, takový kopanec reality, ale v závěru vlastně vnímám naději a určitý smysl, určitě ST, a bonus za neskutečně pestrý jazyk
» 06.07.2014 - 22:02
valerie: jsem potěšený, děkuju moc. myslím si, že poeti to v žádné době neměli jednoduché, měli tvrdý chleba, výjimkou byli snad ti, co šli na ruku nějakému režimu, poplatní době a ten konec... nu, určitě byli v drtivé většině případů chudí a i u převozníka jsou nakonec tak chudí, až je to nakonec i legrační. je to určitě zvláštní sorta. ale hrdá sorta! myslím si já. :) určitě jsem dal myšlenek víc, zamýšlel se i nad kritiky a údělem, ano... je to vlastně i o nás modráscích. :) Ještě bych špit, že si myslím, že je určitě lepší být nedoceněný, než přeceněný a takových "pisálků" je mezi námi určitě spousty, jen se hůře hledají. Skryté poklady. Naděje je určitě vždycky, neb přežívá v tom co napíší a krásná kniha určitě přežije víc, než čtečka, kde stačí jen odpojit šťávu a je konec. Jsem se rozpovídal. Trochu odbočil. Děkuju. :)
» 06.07.2014 - 22:30
také odbočím, docela by mě zajímal prototyp dnešního poety...ano a i já zcela naivně mám šuplík plný básní, jednou po mě zbydou, i kdyby si je mělo přečíst jedno prapravnouče :-), budou tady, po mně, a to se nepovažuji za poetu...čtečky jsou fajn vynález, ale doufám že nikdy nenahradí opravdovou voňavou knihu, ano, voňavou, v knihkupectví to voní, za našeho života nezaniknou, ale jednou, kdo ví
» 06.07.2014 - 22:33
ST
» 06.07.2014 - 22:36
Kapka:
dík
za
kuk
» 06.07.2014 - 22:59
.
nenech se otrávit
mladý muži
svět už je takový
a co bude
nebude jinaký
.
» 06.07.2014 - 23:08
Lota: mladý muž otravně přemýšlí. :)) díky za návštěvu.
» 06.07.2014 - 23:11
valerie: každý by řekl něco jiného... někdo by řekl, že se poezie vyvíjí a měla by jít s dobou. co to znamená s dobou? měla by se podbízet? každému, co jeho jest, sto lidí, sto chutí, ale tohle já osobně teda neberu.
podle mě vývoj nemusí být podmíněn jít s dobou, sic to tak někdo může vnímat, spousta autorů šla právě proti proudu, přišli ve své době s něčím jiným, zvláštním, mohlo to i pobuřovat, ale stáli si zkrátka za tím, bez ohledu na líbivost, poplatnost.

někdo zase tvrdí, že už tu všechno bylo a nic nového objevit nejde atd...
to myslím říkali prý i lidi před průmyslovou revolucí a vynálezem žárovky... každý vždycky považuje svoji dobu v něčem za vrchol.

a třeba si ani nemyslím, že poezie minulých století je zastaralá, nebo archaická... i tam jde najít inspiraci, jen si současný autor musí najít svůj vlastní jazyk, když se chce těmito krásnými myšlenkami nechat inspirovat. svůj. ne poplatnost, která ohne hřbet a hlavně, že se to bude líbit. (jít s dobou).
Proto možná i některé zlé jazyky tvrdí, že současná poezie stagnuje, páč možná chybí ta inspirace, když jsou zavrhována díla starých mistrů. Kde ji totiž brát, když chce jít každý s dobou? :)

Mám dneska nějakou kecavou, ale když se mi rozjely ty zarezlý kolečka, ať to stojí za to. :))

P.S. Myslím, že prototyp současného poety by ji měl hlavně udržovat naživu, její oheň a nezavrhovat styly svých předchůdců. .)
» 06.07.2014 - 23:19
valerie: Čtečka vs kniha - jedna z nejkrásnějších myšlenek od Asimova, o to se musím ještě podělit. :)

Představte si zařízení, které můžete vzít kamkoliv, protože je stoprocentně přenosné, které můžete podle potřeby okamžitě zapnout a vypnout a přitom k činnosti nepotřebuje žádný zdroj energie s výjimkou trochu světla. To úžasné zařízení je samozřejmě kniha. Nikdy nemůže být překonána, protože představuje minimální technologii poskytující maximální interakci. :)
To je snad to nejkrásnější, co jsem o našich voňavých knihách kdy slyšel. Byl bych pokrytec, kdybych neřekl, že čtu i e-knihy, ale stejně si myslím, že kniha bude vždycky vítěz a to i z hlediska přežití a uchování informací. :)

díky, za velmi podnětnou diskusi. :)
» 07.07.2014 - 06:08
krizekkk
Já jen ST. :-)
» 07.07.2014 - 09:09
Kajuta:
já jen k elaborátu o poezii
s kterým souhlasím bez výhrad
.
už jenom slovo POEZIE
samo za sebe mluví
tedy i s vývojem
by to měla zůstat poezie
což mnohdy neshledávám
.
:)
» 07.07.2014 - 09:43
Řekli jste to všechno. Tak já jen ST
» 07.07.2014 - 10:24
Čtu a čtu a čtu a tiše zírám, jak ses rozohnil o poezii. Jsem potěšena i nadšená, vše bylo řečeno. Takových,jako ty, co chtějí udržovat poezii, je málo. Za to patří tobě i všem ostatním tady velký dík. ST:))
» 07.07.2014 - 11:11
Poezie a příběhy to je čarování je to cestování do jiných světů odkud se vracíme zmnenění
Vůně knih je pro mne tím nejmilejším parfémem a kdysi jsem relaxovala třeba celou sobotu v knihkupectví kde jsem jen čichala a prohlížela
» 07.07.2014 - 12:41
la loba: No, pro mě pět minut v knihkupectví znamená někdy i hodinu, je tam jiné časové pásmo. :) Směju se. DÍKY za slova Tvá! :)
» 07.07.2014 - 12:55
Takové to je, hodnotným uměním se člověk neuživí, na trhu kraluje brak. To nás ale nesmí zaskočit, nenech se nikdy zviklat a jdi si za svým, milý poeto. Tvoje báseň zaslouží ST.
» 07.07.2014 - 13:01
svetlana astachova: Díky za zastavení. Trochu rozohnil, neb mi kdosi předevčírem řek, že knihy jsou na... a že jsou přežitek. To byla teda voda na mlýn. :)) Přál bych takovému "interneťákovi" týdenní výpadek, jak by se pak pídil po informacích. Třeba po nějakém receptu. :)
Na druhou stranu je dobře, že máme zase to naše modro, ale kdyby nastala nějaká masivní erupce, je jasný, že se najdeme rozběhnutí po knihovnách, knihkupectvích, poznáme se po čichu, nemusíme si ani nic říkat, vytáhneme křemeny a budeme křesat. :)) Jsem nadšen, že je někdo nadšen.

Mne to rádoby veršování neskutečně baví a věřím v poezii, jak v máloco. Že má své místo. I teď. Tak kujíí
» 07.07.2014 - 13:14
vavaoko: díky za návštěvu. :)
» 07.07.2014 - 13:17
Lota: elaborátu. :)) díky za slovo
» 07.07.2014 - 13:24
Ardina: Přímo záplava, řekl bych. Jen bych si tak tiše položil otázku, dejme tomu, že by stál člověk před dvěma knihami. První by byla nadepsána: Díla starých mistrů
Druhá: Umění moderní, jdem s dobou.
Ta první by odpočívala skromně v koutku, ta druhá by přímo křičela, nabízela by se, kup mě!
Kolik lidí z deseti by si vybralo tu první klasiku? :)
Nechávám otevřené.
Jsi mi zase dala podnět. Díky za návštěvu. :)
» 07.07.2014 - 15:37
Já jsem dotekový člověk a musím tu knihu vnímat všemi smysly a ráda si čtu i v originále oblíbené dílo třeba Evžen Oněgin a vůbec Puškin ...moc jsem ho milovala jako dospívající tolik že jsem tu knihu v ruštině jednou ukradla protože nemít jí bylo jako ne smět dýchat
Poezie je pro mne opravdu něčím jako zaklínání je to magie,třeba pan Skácel a jeho Modlitba to je můj otčenáš a můžu jí číst stokrát a znovu pláču Knihy nesmí zahynout
» 07.07.2014 - 17:46
Také mám ráda vůni knih nových a hlavně těch starých, dýchajících zkušeností, tajemstvím, svým vlastním příběhem v běhu času, když si je prohlížím a šustím stránkami, představuji si, kolik očí přejelo jejich řádky, kolik rukou se jich dotýkalo, lidí zamyslelo, pobavilo, potěšilo, vyděsilo… jsou to malé dějiny. V knihovně chodím, nasávám, dívám se a listuji… tenhle zážitek žádná e-kniha nenahradí. Četba je jak droga, když jeden den vynechám, jsem nesvá, jako bych o něco přišla… :-)
Myslím, že autor by měl být sám sebou, dát průtok svým myšlenkám, byť jsou pro někoho neobvyklé, nenechat se odradit, jedno, zda je novodobý, moderní, staromilec, v jakékoliv době lze psát nevšedně a zajímavě… a všímaví, senzitivní, přemýšlející a vnímaví čtenáři to jistě ocení. Ale to už tu bylo vše řečeno… :-) moje maličkost je občas taky povídavá a tyto komentíky jsem nemohla nechat bez povšimnutí…
» 07.07.2014 - 20:17
básnictví bolí!
;-) ST
» 07.07.2014 - 22:26
Dočetla jsem s radoSTí až sem. Bůh mluví úSTy básníků,dík patří vám všem..:-)
» 07.07.2014 - 22:30
Lilith: Děkujůůů, že ses tak krásně rozpovídala a taky přispěla nemalou měrou, já myslím, že je to tu velmi zajímavé. Tvoje maličkost mi udělala radost, že se zapojila a něco připojila. :) Taky jsem dal průtok myšlenkám, teď v komentářích, jen jsem řekl, jak to cítím a co si o tom všem myslím. :)
Děláš mi chutě. :-p Na knihu. :-p
» 07.07.2014 - 22:31
HANKA: Mám radost, že máš radost Haničko, taky bych všem poděkoval, fájny debatní kroužek. :)
» 07.07.2014 - 22:32
zenge: souhlas. .) díky za návštěvu
» 09.07.2014 - 08:29
Dnešní ráno s douškem poezie, která se mění svým životem, už od starých mistrů a to je dobře, přirozené. Těm všem patří velké DÍKY. Poezie má vše, já poezii nedržím, to ona drží mne ;) jinak bylo zde řečeno vše. Šustěme knihou a pišme přátelé! ;)
CJ

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.