Fakta jsou fakta

O tom,že je nutno být zvídavým a nenechat si nic namluvit
» autor: vavaoko
Dějiny

Chtěl bych se kapku rozpovídat o jedné věci, která mne značně irituje.
Jde o falšování, či snad, opravování dějin.
Je několik způsobů, jak upravit dějiny.

Já (a jistě i mnoho dalších), jsem již na základní škole, vnímal rozdíl mezi tím, co bylo předkládáno učebnicemi a tím, co mi říkali lidé z mého okolí, včetně rodičů.
Potkal jsem mnoho lidí, kteří tvrdili něco jiného, než co říkala oficielní místa. Učitelé se (samozřejmě) museli držet osnov a tak nám lhali. Museli. Chtěli li nám mezi řádky říci co si opravdu myslí a uchovat si práci, museli se přetvařovat.
Já jsem měl štěstí na skvělého učitele dějepisu. On nám sice vyložil látku jak bylo předepsáno. To je fakt. Ale na mé případné dotazy mimo hodinu mi odpovídal pravdu.
Tu pravdu, jíž se bylo možno dopátrat jedině jinde, než v učebnicích. Byl to dobrý chlap. Mě trvalo dost dlouho, než jsem pochopil, proč se chová tak, jak se choval. Vzpomínám na něj v dobrém.

Denní setkání se lží, jíž jsem krmen v dětství, mne nutilo hledat pravdu. Poslouchal jsem ‚cizí‘ rozhlas, četl zakázané knihy a noviny. Při mých častých pobytech v nemocnici jsem pozoroval staré pacienty a pozorně jsem poslouchal jejich vyprávění.
Tak jsem se setkal s muži, kteří bojovali v první světové válce. Setkal jsem se s legionářem. Se západním letcem. S politickým vězněm. Spoustu zajímavých lidí jsem poslouchal a oni byli rádi, že mají pozorného posluchače.
Ti lidé byli v poslední fázi svého života. Většinou je již nic dobrého nečekalo a tak ztráceli zábrany a říkali, co si opravdu myslí.
Legionář mluvil o bídě v Rusku. O bolševicích mluvil jako o nepříteli. Po dlouhých letech jsem poznal, že mluvil pravdu.
Stejně tak říkali pravdu i ostatní. O Gulagu, o strašné nesvobodě. Mohli pravdu říkat. Jim již nikdo nemohl nic vzít.
Konfrontace školního dějepisu s pravdou, dopadala pro školu katastrofálně.

Jak jsem dospíval, setkával jsem se s mnoha dalšími pokusy o úpravu pravdy.
Roky 1968 a 69, jsou toho zářným příkladem. Tenkrát (a hlavně v následujících letech), lež prožívala svůj boom.

I dávnější dějiny (ať již naše, či světové), jsou vystavovány tlaku. Mnohým lidem (i státům) se nelíbí to, o čem hovoří. Snaha o vylepšení svého obrazu v dějinách je směšná a zbytečná. To, co se stalo, stalo se.
Nelze popřít to, nač jsou důkazy. Každý člověk žije svůj život jen jednou. Pokud chybuje, nemůže své činy vzít zpět. Ani člověk, ani stát, ani celá společnost.
Může se jen poučit z chyb a vyvarovat se tím dalších.
Není však dobré, chtít předělávat dějiny.
Tipů: 24
» 21.01.13
» komentářů: 16
» čteno: 977(33)
» posláno: 0


» 21.01.2013 - 11:57
Dobré to není, ale dějiyn jak známo píší vítězové a tak se tohle vykladačství lží, nejspíše nikdy nezmění, budou-li lidé, stále lidmi :)
» 21.01.2013 - 14:58
krizekkk
VySTihnul jsi to. Ale i další generace si budou pamatovat, že dějiny ,,píšou vítězové,, a ten červíček pochyb je nenahraditelný...
» 21.01.2013 - 16:05
V každé době se upravují dějiny. ST.
» 21.01.2013 - 17:28
...to je fakt!
ST
» 21.01.2013 - 19:06
a STejně se vždy najdou tací, kteří se o to budou pokoušet
» 21.01.2013 - 19:20
asi záleží na úhlu pohledu... dějiny se dají vykládat podle toho, jak se komu hodí a kdo je zrovna u vesla...no někdy jen žasnu...A tobě ST... dobře napsáno..
» 21.01.2013 - 20:33
***
» 22.01.2013 - 08:41
Mnohdy velmi krvavé věci jsou balené do vatičky. ST
» 22.01.2013 - 10:00
básněnka: kvítek: severanka: Psavec: krizekkk: Jackie Decker: Díky za komenty
» 22.01.2013 - 10:01
Kajuta: churry: Děkuji
» 22.01.2013 - 10:23
ttragelaf
TECHNICKÁ POZNÁMKA
1. Pouhá historická fakta, byť jich bude milion z jediné hodiny dějin, nejsou historií.
2. Existuje historia propria (historie vlastní) a historia sacra (historie bájná). Ta propria se snaží o dobový a příslušným způsobem ideologický výklad pouhých historických faktů. Je dílem vědců historiků pracujících v paradigmatu doby a ideologické příslušnosti (katolická a protestanstská dějeprava se liší). Historik bez ideologické příslušnosti (liberál, konzervativec) - je podezřelý. Co vlastně píše a z jaké pozice ? HISTORI bájnou píší si lidé sami svými pověstmi, vylepšjí si svůj obraz a chtějí se mu rovnat.
BEZ NÍ BYCHOM ZVLČILI, ANEBO - TO HORŠÍ - STALI SE APATICKÝMI.
3. Oba tábory ad 2. nemusí nutně záměrně lhát.
(.... si myslím) - díky za ten námět
» 22.01.2013 - 10:27
ttragelaf:Ad 2. Jasně, že nemusí lhát. Mohou se pouze vmýlit. Ale to je dějinám Fuk. Díky za koment
» 23.01.2013 - 14:59
vavaoko: z lidskýho hlediska bych to bral asi takle. Rozdíl mezi tím: historik vidí věci nějak po svým (kontext doby, psychologie osobnosti) a na druhé straně obvykle politická moc, která řekne: "hej, dějiny byli takle, my ti to nadiktujem".
A jsou dva rozměry: 1) manipulace, zkreslování fakt. (to je průšvih)
2) interpretace fakt. Do čeho bych řadil otázky Proč a jak a co by bylo kdyby.
Někdy si říkám, jestli je těžší pochopit minulost, nebo současnost. :)
» 23.01.2013 - 22:46
Měl jsi štěstí. Dnešním dětem se lže znovu a znovu ( těm včerejším taky ) a ne každému je dáno dojít vlastnímu názoru na základě srovnávání sdělovaných skutečností. Mnozí kukaččí vejce lži vysedí a starají se o něj jako o vlastní. V každé době. Hledat pravdu je přece tak úmorné a nepopulární... ST
» 26.01.2013 - 19:49
Ráda se poučím a to je zrovna nyní
a plně s tebou souhlasím.Pravdu prosazovat se často nevyplácí,přesto se najdou takoví vzácní lidé.
» 26.01.2013 - 20:37
s.e.n: Díky za koment

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Předchozí: Cestou ohňů | Následující: Kříž

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.