*Lež či iluze, součást života?*

(přel.orig.E.Roth)
» autor: Tomáš
Člověk se v dětství už setkat musí
se lží (s iluzí), že čápi na svět děti nosí,
pod stromek dárky že dává Ježíšek,
barevná vajíčka prý snáší zajíček.

Za pár let děcko ví, že to je lež(iluze?)
vysoká jako v pohádce věž.
Ostatním lžím, méně zbožným pak už
po celý život věří, byť žena či muž!
Tipů: 16
» 16.02.12
» komentářů: 17
» čteno: 1318(29)
» posláno: 0


» 16.02.2012 - 09:54
jéžiši jdu přezkoumat včerejší lež:)))ST!Miláčku to není lež opravdu chrápeš nádherně..hihihihi:))
» 16.02.2012 - 10:38
Paulmatthiole
Některé lži bych nazval spíše iluzemi... ovšem pravdou je, že ztráta iluzí je někdy ještě bolestivější než lež... ST.
» 16.02.2012 - 10:53
Paulmatthiole: Jistěže jsou to iluze. Latinsky se takové iluzi říká ¨pia fraus¨ = zbožná lež a užívají je taky doktoři, když nechtějí nebo nemůžou říct pacientovi plnou pravdu, aby ho psychicky úplně nezničili. To jen tak mimochodem :-))
» 16.02.2012 - 10:57
Paulmatthiole
Tomáš: To je ta lepší varianta... já znám spíše lži účelové.
» 16.02.2012 - 11:26
1
Některé lži jsou taktní a milosrdné...
» 16.02.2012 - 11:41
Lži - iluze ,s Ježíškem a zajíčkem jsou hry,my na ně hrajem i do dneska,to se smí a chce.
Žijem v iluzích protože chceme. A kdo si to nastaví na upřímnost a důvěru v ní,tak ji má taky.Nebo nemáte takovou zkušenost? Lež je hodně zřetelná,nelze ji minout..jen přijmout nebo obejít.
» 16.02.2012 - 14:54
Bíša: To víš že ano kráááásně chrupkáš:)))
» 16.02.2012 - 18:32
Všem: aby bylo jasno, tak jsem v textu i v titulku ještě něco málo doplnil... :-)
» 16.02.2012 - 23:10
Paulmatthiole: máš pravdu, ztráta iluzí je ještě bolestivější, než lež....ach jo!
» 17.02.2012 - 06:59
ttragelaf
Tomáš:
Tak tady to máš:
Jsi nevěřící Tom !
Vždyť bez ilizí
je svět strom
bez haluzí
bez blesku
hrom,
zborcené harfy tón
strhané strůny zvuk !
» 17.02.2012 - 07:41
ttragelaf
Tomáš:
mozek
starou rachotinu
mám děrnou pásku
za hodinu, za dvě
volně a hravě
sepínaj se dírky pomalu
a po málu:
Lež není totéž, co iliuze. Iluze ( zdání) je:
1. psychologický jev vjemu, např fata morgana
2. psychologický jev úvahy - je dobře oblečený a tak mám iluzi, že je i slušný.. mluví francouzky, a tak mám iluzi, že jí šneky
3. psychologický nástroj výchovy - zkušenost deziluze, že Ježíšek nenosí dárky, využiji k vysvětlení teenagerovi: Proč jsme ti to, Jendo říkali, když jsi byl malý? Že jsme ti, Jeníku, lhali ? Že už nám nic nebudeš věřit ? Měli jsme ti říci, když jsi se přibatolil
pod ty větve a svíčky a překvapením jsme ti museli vyměnit plíny, že to všechno jsme sehnali poměrně lacino v Tesku, zatímco v Albertu byloí dráž? A že ty dárky si dáváme jeden druhému, aby bylo jasné, že se máme rádi, protože během roku o tom pochybujeme ? ..........
» 17.02.2012 - 08:08
ttragelaf:
Iluzionista, i když v dobrém úmyslu, šidí sebe i ostatní, později to způsobuje -a to nejen u dětí- nejenom velká zklamání, ale vede i k světovým katastrofám, přijde nato o jakou iluzi šlo(vzpomeňme jenom velkých mistrů grandiózních iluzí: Adolfa a bratrských mudrců od Moskvy).
Mimochodem: jsem rád, že mých pár řádků vyvolalo tak širokou diskuzi :-)))
» 17.02.2012 - 10:24
ttragelaf
Tomáš:
s tím zcela souhlasím, že iluze Adolfa Hitlera, ktera byla roztěkaně načrtnuta v Main Kampf, a kterou vycídil Goebels, byla zhoubná - ale pozor - to byla iluze jako nástroj ideologie. A já píši o iluzi jako nástroji výchovy dítěte. Dítě nechápe z toho titulu, že je dítě. Chápat se učíme postupně. Dítě nemůžu začít učit matematiku pomocí integrálů. Povídku s čápem zavrhuji, ano. Ale povídku s Ježíškem ne. Protože ta je natolik komplexní z hlediska historického, náboženského, kulturního, ekonomického, sociologického a vůbec lidského, že nepotřebuju mít školy na to abych vycítil rozdíl mezi Jéžiškem a Hitlerem ... cítíš to také ? Já jsem na Jéžiška věřil kam až to šlo. TA DESILUZE nesouvisela s Jéžiškem.
Ta souvisela s dospíváním a ztrátou dětských projekcí jako takových, ať už v nich Jéžišek byl anebo nebyl.
» 17.02.2012 - 12:31
ttragelaf
... ale člověk by měl být principielně opravdový, to je pravda ... už mlčim
» 18.02.2012 - 09:05
Ano, lži jsou různé a kde je ta hranice mezi přijatelnými a nepřijatelnými?
Asi by nás měli učit o zbožných lžích a jejich významu a jak je rozpoznat. Nedělají to obvykle ani rodiče a neučí se o tom ani ve škole. Přitom se s tím v životě setkáváme denně.
No řekněte - zmíníte se popravdě kamarádovi, že má ošklivou ženu? Jistě se kolem vás taky občas vyskytují lidí s "dračím dechem". Napadlo vás, že to ani netuší, protože jim o tom nikdo neřekne?
» 18.02.2012 - 09:24
Tomáš: Vnímám pojmy LEŽ a ILUZE jako odlišné. Zkusím formální definici
LEŽ - to je záměrně podaná informace I(2) od subjektu A k subjektu B a to s plným vědomím subjektu A, že správná informace je I(1). Informace I(1) je rovněž subjektivní, odpovídá plnému vnímání subjektu A skutečnosti. Tuto skutečnost však subjekt A nechce subjektu B předat a proto mu předá jinou - I(2). Ta může být podstatně změněna nebo i zcela protichůdná.
Informace I(2) je tedy z hlediska subjektu A lživá, subjekt A tedy subjektu B lže a ví to.
Lež je tedy subjektivní. Subjekt B pak v dobré víře může předat lživou informaci I(2) dál subjektu C a bude mluvit pravdu, protože si lživosti této informace nebude vědom, nelže.

ILUZE - iluze je dána nesprávnou představou subjektu o realitě. Pokud bych to dotáhl ad absurdum, nic jiného, než iluze neznáme, protože naše poznání reality je vždy nedokonalé. Iluze může vést ke špatným závěrům a s dobrým úmyslem lze díky iluzím i páchat zlo. Nicméně bych iluze nezavrhoval. Bez iluzí by nebylo snů ani ideálů jednali bychom jen přízemně. Ostatně všichni skloňují lásku - kolik z ní je iluze?
» 28.04.2012 - 10:06
Já byla "ILUZEMI" tak vyzbrojená, že mě život totálně nakopával do rozpůlené části zad. Dětem jsem nikdy nelhala, jen jsem se snažila mluvit tak dlouho, až pochopí. V 6 letech jsem musela dceři říct, že je sirotek, že její táta zemřel=moje maminka kantorka se mnou 3 roky nemluvila. Dcera se mnou mluví nepřetržitě a s důvěrou...

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Předchozí: *Chtěl jsem...* | Následující: *Zapomenutý hrob*

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.