"CIKÁNSKÁ SUKÉNKA"
Črta z divokého a násilného osídlování Severní Ameriky.
Historický rámec příběhu je autentický.
Podobnost s dnes žijícími osobami je čistě náhodná...
Omlouvám se za rozčlenění povídky, měl jsem potíže se řádkováním.
Z mého šuplíku.
» autor: Bíša » Povídky / Historické |
V malém roztroušeném seskupení hrubě tesaných srubů osady ROUGE, v blízkosti mělkých břehu mohutné řeky MISSISSIPPI, plném francouzského vojska krále Ludvíka XIV, pionýrských osadníků - kolonistů, traperů, dobrodruhů a podvodníků, žil v první polovině 18.století již nějaký čas muž mladšího vzhledu se začínající pleškou uprostřed temene hlavy. Zásadně odmítal nasadit si kožešinovou čapku (které také prodával). I v třeskutých mrazech, jenž na nížinných pláních trvaly po mnoho měsíců v roce.... Zabýval se prodejem největších vymožeností civilizace a technických vynálezů, které mu z Francie dováželi loděmi obratní obchodníci.
Ve srubu i v obchodě měl k ruce krásnou ženu Lenny, s plavými vlasy a andělským obličejem, která též pocházela z Evropy, utekla po rozluce od nerudného venkovskéh dlouhána Labora. S ní byl malý synek s přezdívkou Kvakoš, asi dle toho, že si rád hrával se žabičkami a kačenkami. Měl nádherný zpěvný hlásek, který si přicházeli poslechnout mnozí ze široka daleka i bezvěrci do místního kostelíka.
V blízkosti žila matka obchodníka, která po několik let nevycházela kvůli bolavým nohám z malé chýše. Vše ji donesli blízcí a ani k babce kořenářce nechtěla jít. Jak se jmenoval tento vážený a slovutný obchodník nikdo pořádně nevěděl. Jeho původní jméno ze Starého světa znělo směšně a divně slovansky. Tak si vyvěsil nad obchod štít se jménem Wolf George, ale stejně o něm nikdo neřekl jinak než ten "Wolfdog, vlčák." Věděli proč, často v krámě vrčel, naříkal, že obchody jdou špatně, kdo ví, jak to skončí? Pravda, doba byla zlá!
Poblíž měl polorozpadlou barabiznu podivínský a protivný stařík nevábného a odpudivého vzhledu, který nic nedělá, než že se přehrabuje v množství knih, dělá ze sebe rozumbradu a představte si tu nehoráznou drzost, že se snažil psát básně, úvahy a povídky, které byly děsně hloupé, jak on sám; a které stejně nikdo nečetl!
Zemi zmítal krvelačný boj francouzských vojáků a kolonistů s původními obyvateli, domorodými indiány, hlavně Irokézy. I když od osady s pevnůstkou byli vytlačeni daleko do prérie, občas podnikali divoké nájezdy ke koloniálním osadám. Zde brali zbraně, náboje, kořalku a ženy.
Lenny neopatrně byla zabrána sbíráním polních plodů,aby alespoň trochu vylepšila bilanci naříkajícího druha, který občas ňafavě skuhral, že zkrachuje, když se fintí a strojí. Ačkoliv to dělala hlavně pro něho, jen na něm visela! Je darmo o tom psát, musíme se v povídání dostat dál.
Jak byla zadumána, ani si nevšimla, že ji obstoupili čtyři indiáni na koních. a než popadla dech a začala úsilovně volat o pomoc, tak již ji odvlékali do daleké indiánské vesnice a tam ji pohodili do vigvamu velkého náčelníka Vykotlaného Zuba, jako dar. Její volání nikdo neslyšel, vojáci byli v bitevním poli, kolonisté zalezlí ve svých srubech. Druh její sečítal s brbláním mizernou denní tržbu;jeho matka si vymýšlela neduhy, dementní stařík, jak známo byl silně nahluchlý a syn na kůru kostelíka svým zvonivým sopránkem zkoušel sakrální elegii na nedělní mši.
Vše marno! Pro Lenny nastal krutý život!
V cizím prostředí, v neznámé kultuře s podivnými zvyky musela uklízet stan náčelníka, vařit podivná, pro ni neznámá jídla, například: bizoní oči a varlata na brusinkách a ibišku. Obsluhovat ženy náčelníka, prát u bystřiny, vydělávat kůže a kožešiny ulovených zvířat, sušit skalpy vojáků, osadníků, nepřátelských indiánů a zálesáků. Vykotlaný Zub si na ni nic nedovolil, ačkoliv tam byla již tři měsíce; jednak byl dobrák a protože mu jeho tři hašteřivé ženy ve dne a v noci nedaly vydechnout.
Začalo to býti horší: Byl tu ukrutný a žárlivý indián Smrdutý Kojot, který si na Lenny brousil své křivé zuby! Zaútočil na ni! Lenny se bránila jak vlčice! Smrdutý Kojot měl obličej i tělo pokryté bojovými barvami z výměšků amerických skunků, což pro Lenny bylo hrozně deprimující a odpudivé. Ruce i tělo měla rozdrápané hluboko do krve! Zachránil ji náčelník, který se vracel z lovu. Všichni, včetně náčelníka neměli Smrdutého Kojota v lásce. Utkali se v boji - muž proti muži! Náčelník přišel i o druhý zub, čímž získal větší slávu a vážnost svého kmene, ale svého soka zabil! Usmrcený byl poté předhozen supům, ti ho očuchali a se skřehotem odletěli. Kojoti po dlouhém váhání ho až v noci sežraly.
Lenny nezachránili kolonisté ani francouzští vojáci. Ti měli dost starostí v bojích s dalšími indiánskými kmeny Siouxů a Mavajů. Též začali bojovat s angličany o území kolonií! Lenny poznala kult hlavního boha irokézů Orenda, různé a užitečné žívotní praktiky, léčivé byliny a souznění člověka s přírodou. Ovšem největší přínos pro ní byl, že se začala přátelit s vlky, kterých se indiáni báli. Chovala vlčata v náručí a vlci ji oddanně lehávali u nohou.
Jednoho mlhavého rána vzala indiánskou sukénku, vysoké boty z buvolí kůže, jupku ozdobenou sobolí srstí a zub náčelníka; obklopena vlčí ochrankou se po dlouhé cestě vrátila do osady. Snad to Lenny pomohlo porozumět vlčí povaze svého milovaného druha. Druh ji přivítal vřele a něžně, což jindy nedělal. Synek usedavě plakal. Matka z chýše opět nevylezla. Stařík od vedle úžasem hodnotil krásu donesených věcí, na chvíli ztratil řeč, což se u něho stávalo málokdy a vyšinutě začal skučet, že o tom napíše črtu, nebo povídku... Wolfdog se hned ptal, protože Lenny donesla další vzácné věci a dary, co za to musela zaplatit? A poté znechuceně pravil - to mi připomíná cikánskou sukénku, viděl jsem to na nich při pogromech v Evropě!!! Pokazil tím Lenny trochu radost z návratu. Ženy a dcery osadníků i důstojníků byly jejím oděvem nadšeny a předháněly se v pochvalách. Až později po návratu do Evropy sukénka oslnila Paříž! V dnešní době z těchto prvků v módě čerpá Dior, Klein, Armani, Versace a další...
Retardovaný stařík črtu napsal...
Homo hominis lupus - ale ta šelma za to nemůže!
Věnováno Lenny, statečné ženě Evropy...
2.2.2006
Ve srubu i v obchodě měl k ruce krásnou ženu Lenny, s plavými vlasy a andělským obličejem, která též pocházela z Evropy, utekla po rozluce od nerudného venkovskéh dlouhána Labora. S ní byl malý synek s přezdívkou Kvakoš, asi dle toho, že si rád hrával se žabičkami a kačenkami. Měl nádherný zpěvný hlásek, který si přicházeli poslechnout mnozí ze široka daleka i bezvěrci do místního kostelíka.
V blízkosti žila matka obchodníka, která po několik let nevycházela kvůli bolavým nohám z malé chýše. Vše ji donesli blízcí a ani k babce kořenářce nechtěla jít. Jak se jmenoval tento vážený a slovutný obchodník nikdo pořádně nevěděl. Jeho původní jméno ze Starého světa znělo směšně a divně slovansky. Tak si vyvěsil nad obchod štít se jménem Wolf George, ale stejně o něm nikdo neřekl jinak než ten "Wolfdog, vlčák." Věděli proč, často v krámě vrčel, naříkal, že obchody jdou špatně, kdo ví, jak to skončí? Pravda, doba byla zlá!
Poblíž měl polorozpadlou barabiznu podivínský a protivný stařík nevábného a odpudivého vzhledu, který nic nedělá, než že se přehrabuje v množství knih, dělá ze sebe rozumbradu a představte si tu nehoráznou drzost, že se snažil psát básně, úvahy a povídky, které byly děsně hloupé, jak on sám; a které stejně nikdo nečetl!
Zemi zmítal krvelačný boj francouzských vojáků a kolonistů s původními obyvateli, domorodými indiány, hlavně Irokézy. I když od osady s pevnůstkou byli vytlačeni daleko do prérie, občas podnikali divoké nájezdy ke koloniálním osadám. Zde brali zbraně, náboje, kořalku a ženy.
Lenny neopatrně byla zabrána sbíráním polních plodů,aby alespoň trochu vylepšila bilanci naříkajícího druha, který občas ňafavě skuhral, že zkrachuje, když se fintí a strojí. Ačkoliv to dělala hlavně pro něho, jen na něm visela! Je darmo o tom psát, musíme se v povídání dostat dál.
Jak byla zadumána, ani si nevšimla, že ji obstoupili čtyři indiáni na koních. a než popadla dech a začala úsilovně volat o pomoc, tak již ji odvlékali do daleké indiánské vesnice a tam ji pohodili do vigvamu velkého náčelníka Vykotlaného Zuba, jako dar. Její volání nikdo neslyšel, vojáci byli v bitevním poli, kolonisté zalezlí ve svých srubech. Druh její sečítal s brbláním mizernou denní tržbu;jeho matka si vymýšlela neduhy, dementní stařík, jak známo byl silně nahluchlý a syn na kůru kostelíka svým zvonivým sopránkem zkoušel sakrální elegii na nedělní mši.
Vše marno! Pro Lenny nastal krutý život!
V cizím prostředí, v neznámé kultuře s podivnými zvyky musela uklízet stan náčelníka, vařit podivná, pro ni neznámá jídla, například: bizoní oči a varlata na brusinkách a ibišku. Obsluhovat ženy náčelníka, prát u bystřiny, vydělávat kůže a kožešiny ulovených zvířat, sušit skalpy vojáků, osadníků, nepřátelských indiánů a zálesáků. Vykotlaný Zub si na ni nic nedovolil, ačkoliv tam byla již tři měsíce; jednak byl dobrák a protože mu jeho tři hašteřivé ženy ve dne a v noci nedaly vydechnout.
Začalo to býti horší: Byl tu ukrutný a žárlivý indián Smrdutý Kojot, který si na Lenny brousil své křivé zuby! Zaútočil na ni! Lenny se bránila jak vlčice! Smrdutý Kojot měl obličej i tělo pokryté bojovými barvami z výměšků amerických skunků, což pro Lenny bylo hrozně deprimující a odpudivé. Ruce i tělo měla rozdrápané hluboko do krve! Zachránil ji náčelník, který se vracel z lovu. Všichni, včetně náčelníka neměli Smrdutého Kojota v lásce. Utkali se v boji - muž proti muži! Náčelník přišel i o druhý zub, čímž získal větší slávu a vážnost svého kmene, ale svého soka zabil! Usmrcený byl poté předhozen supům, ti ho očuchali a se skřehotem odletěli. Kojoti po dlouhém váhání ho až v noci sežraly.
Lenny nezachránili kolonisté ani francouzští vojáci. Ti měli dost starostí v bojích s dalšími indiánskými kmeny Siouxů a Mavajů. Též začali bojovat s angličany o území kolonií! Lenny poznala kult hlavního boha irokézů Orenda, různé a užitečné žívotní praktiky, léčivé byliny a souznění člověka s přírodou. Ovšem největší přínos pro ní byl, že se začala přátelit s vlky, kterých se indiáni báli. Chovala vlčata v náručí a vlci ji oddanně lehávali u nohou.
Jednoho mlhavého rána vzala indiánskou sukénku, vysoké boty z buvolí kůže, jupku ozdobenou sobolí srstí a zub náčelníka; obklopena vlčí ochrankou se po dlouhé cestě vrátila do osady. Snad to Lenny pomohlo porozumět vlčí povaze svého milovaného druha. Druh ji přivítal vřele a něžně, což jindy nedělal. Synek usedavě plakal. Matka z chýše opět nevylezla. Stařík od vedle úžasem hodnotil krásu donesených věcí, na chvíli ztratil řeč, což se u něho stávalo málokdy a vyšinutě začal skučet, že o tom napíše črtu, nebo povídku... Wolfdog se hned ptal, protože Lenny donesla další vzácné věci a dary, co za to musela zaplatit? A poté znechuceně pravil - to mi připomíná cikánskou sukénku, viděl jsem to na nich při pogromech v Evropě!!! Pokazil tím Lenny trochu radost z návratu. Ženy a dcery osadníků i důstojníků byly jejím oděvem nadšeny a předháněly se v pochvalách. Až později po návratu do Evropy sukénka oslnila Paříž! V dnešní době z těchto prvků v módě čerpá Dior, Klein, Armani, Versace a další...
Retardovaný stařík črtu napsal...
Homo hominis lupus - ale ta šelma za to nemůže!
Věnováno Lenny, statečné ženě Evropy...
2.2.2006
Tipů: 28
» 11.02.12
» komentářů: 31
» čteno: 1847(46)
» posláno: 2
» nahlásit
» 11.02.2012 - 19:09

Nehledám v tom ponaučení leč se mi ho dostává. Četl jsem Karla Maye či kolegu Bíšu? Život je samé překvapení a dobré je o tom vědět a nebránit se tomu. Napsal si to dobře. Tedy se mi to líbí.
» 11.02.2012 - 20:46
Paulmatthiole

Znamenitě napsaná povídka... ST.
» 13.02.2012 - 20:10
ttragelaf

...i náhody mají svůj řád:
.. napadá mě, že Abraham Linkoln postavil
svou právnickou karieru na indiánské etice,
že autoři Listiny základních práv a svobod též
čerpali základní ideje od Indiánů
.. pak ale přišel a l k o h o l, jako myši do Austrálie,
snovačky do Japonska nebo demokracie na Arabnský Poloostrov - a pokud mají velcí šáhové něco proti tomu, ať si stěžují na Indiány (Prosím Tě, jak se píše ten poloostrov - s veklkým ?)
.. napadá mě, že Abraham Linkoln postavil
svou právnickou karieru na indiánské etice,
že autoři Listiny základních práv a svobod též
čerpali základní ideje od Indiánů
.. pak ale přišel a l k o h o l, jako myši do Austrálie,
snovačky do Japonska nebo demokracie na Arabnský Poloostrov - a pokud mají velcí šáhové něco proti tomu, ať si stěžují na Indiány (Prosím Tě, jak se píše ten poloostrov - s veklkým ?)
» 13.02.2012 - 20:49

ttragelaf: Zajímavé poznání! V Austrálii ještě divocí králíci... A píše se Arabský poloostrov!
» 14.02.2012 - 22:30

Liška76: Psavec: Upravil jsem formu, aby stařík z minulosti mne neposlal k čertu...
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.