Studenti, školné a sociální problém

Věřím, že naše budoucnost je spojena s tím jak se vyzbrojíme do budoucna. Tedy čím vyzbrojíme naše děti.
» autor: Siorak
» archiv Úvahy / Ostatní
Přiznávám, že jsem dost dlouho stál na straně odpůrců školného. Viděl jsem za ním tisíce mladých talentovaných lidí, kteří nedosáhnou vzdělání, protože jejich rodiče si nemohou dovolit je vydržovat na vysoké škole. Viděl jsem škodlivost školného jako zcela jasnou záležitost.

Musím ale říci, že si dnes tímto názorem nejsem zdaleka tak jistý. V roce 1979, kdy jsem začínal studovat elektroniku a počítače na technice, se obecně tvrdilo, že veškeré faktické znalosti nabyté v těchto oborech vysokoškolským studiem ztratí svou aktuálnost do sedmi let. Musím říci, že život toto zjednodušující tvrzení nejen potvrdil, ale v mnohém i předčil. Pravdou je, že z faktických znalostí nabytých na technice jsem v praxi využil jen velmi málo. Jen pro úplnost, pracuji v oboru, který jsem vystudoval.

Asi vás hned napadne – k čemu tedy to pětileté studium? Napadlo mě to během života několikrát. U vysokoškolského vzdělání ve skutečnosti výcvik KONKRÉTNÍCH profesionálních dovedností hraje spíše menší roli, i když nezanedbatelnou. Hlavní je naučit se metodě soustavné intelektuální práce a zvyknout si na náročné studium. To se ale nemůže podařit člověku bez silné motivace. A ten, který onu motivaci má, si peníze vydělá, nebo aspoň přivydělá. Jeho zájem o výsledek studia tím určitě neutrpí. Pokud nechce o vzdělání trochu zabojovat a něco si odříct, velmi pravděpodobně mu pobyt na univerzitě stejně nepomůže. Bude mít jen kus papíru a titul.

Vysokoškolsky vzdělaný člověk by měl umět vidět věci v širších souvislostech a orientovat se v praktických životních problémech. Neměl by být po tomto studiu zelenáčem, co se neumí postarat ani sám o sebe zvyklým na zaopatření rodičů. Takový člověk sice může získat diplom, ale začíná se učit praktickému životu až po nástupu do zaměstnání – a to je pozdě. To ani nemluvím o skupině „mamánků“, co zůstávají v péči matky i po absolvování VŠ, protože se ještě neoženili a jít do samostatného života se jim nechce, nebo se toho bojí.

Podpořil bych své úvahy názory jednoho z nejlepších myslitelů, jaké jsme kdy měli – T. G. Masaryka. Počtěte si se mnou.

„Řekněme v Anglii má študent daleko míň povšechného vzdělání nežli u nás, ale zato anglická škola spíš formuje charakter. U nás si mladý chlapec musí osvojit aspoň dočasně spoustu znalostí, ať ho to zajímá nebo ne; ale jednat, obcovat s lidmi, reagovat na skutečné vlivy života, tomu se nenaučí. Z našich škol vycházejí příliš často hoši jaksi nemotorní, těžkopádní a zelení; ti čilejší a energičtější se utvrzují v negaci – škola je pro ně, jak říkají, otrava a učitelé tyrani. Nu ano, i mně se dlouho zdával těžký sen, že dělám znova maturitu; střední škola nemá být trpkou zkušeností a nemá člověka pronásledovat jako můra. Je-li škola břemenem, naučí se v ní ti slabší jen strachu a ti silnější revoltě; ti i oni si oddechnou, když mají za sebou těch sedm nebo osm let, kdy měli tělesně i duševně vyspět – prosím, sedm nebo osm tak důležitých let!“

Proč by tedy v průběhu svého studentského života nemohl člověk vydělat něco nejen na sebe, ale i na své vzdělání? Ve skutečnosti je to jen logickou nástavbou jeho studia – studiem života v praxi. A z tohoto důvodu – schvaluji rozumné školné. Za to bych studenty osvobodil od placení jakýchkoli daní, sociálního a zdravotního pojistného, pokud jejich doba studia nepřesáhne dobu obvyklou.

Podívejme se na to, co musel překonávat jako student sám Masaryk. Jaký myslíte, že to na něj mělo vliv? Došel by dále, kdyby se tolik nemusel prát se životem?

“Ja, tož v Brně… Když jsem přišel do sekundy gymnázia, musel jsem se už sám živit; naši mi nemohli dávat pravidelné příspěvky, jen matka, bůhvíodkud vždycky mi něco seškrabala. Bydlel jsem nejdřív u ševce v Nové ulici – bylo nás tam asi šest kluků; za dva zlaté měsíčně jsem měl byt, snídani aji prádlo; jaké kafe to bylo, to si můžete představit, ale bylo to aspoň teplé. Tož jsem si musel sehnat nějaké hodiny. Učil jsem kluka jednoho nádražního úředníka, tam mi dávali dvě zlatky měsíčně a v neděli oběd – já bych byl snědl takové obědy tři. Potom jsem pekařovi učil dcerku; neplatil mi, ale zato jsem si mohl vzít chleba, co jsem snědl. Ale byli to moc hodní lidé a spřátelili jsme se. Já jsem byl ve třídě primus a proto jsem dostal doporučení za vychovatele do rodiny policejního direktora Le Monniera, to byl skoro ten největší pán v Brně. Tam jsem později dostával jídlo denně, a tož jsem uživil i svého bratra na studiích; ale tomu nešlo učení do hlavy.”

Poznámka na závěr. Citáty pocházejí z knihy K. Čapka:
[K. Čapek : Nové hovory s T. G. Masarykem, kap. “Na školách” podkap. “V Brně” a “O školách”]
Zájemci ji najdou on-line na:

http://ld.johanesville.net

/capek-08-hovory-s-t-g-masarykem-1-vek-mladosti
a

http://ld.johanesville.net

/capek-09-hovory-s-t-g-masarykem-2-zivot-a-prace

Odkazy jsem musel rozdělit kvůli zobrazení na dvě části.
» 02.10.2007
» komentářů: 8

» 02.10.2007 - 13:09
Daniel S.:
Já osobně nejsem zaujat proti školnému. Myslím, že na školách zabírají kapacitu z velké části lidi, kteří vlastně tu školu ani nechtěli. Kredity, aby prolezli, vždycky nějak udělají a jejich rodiče jim financují nádherný a bezstarostný život ve velkoměstě. To není dobré. Na druhou stranu bych nerad, aby se ti talentovaní neuplatnili jen proto, že na to rodiče nemají. Proto bych byl pro, aby se současně se zavedením školného spustil i propracovaný stipendijní systém a to nejlépe i pro střední školy, který by umožnil těm opravdu dobrým, aby mohli studovat třeba úplně zadarmo. A nemělo by to být pro první tři nejlepší, ale pro všechny, kteří dosáhnou patřičného hodnocení.
A pokud se chce někdo flákat na „vejšce“, ať si na to vydělá...
» 02.10.2007 - 14:34
Bíša:
Souhlas s Tebou, sio.
» 02.10.2007 - 18:24
Chancer:
To jsou slova moudrého muže! Vlastně dvou moudrých mužů...a díky za zajímavé odkazy!
Já jsem na SOŠ a nechci to jen tak prolézt.Svou školu jsem si vybral pro to,že se specializuje na to,co mě baví.Pravda,jsou tam i moje neoblíbené předměty,ale s tím se prostě musí počítat.Mám štěstí,že rodiče nejsou zrovna chudí a můžou mi mojí školu financovat.I když do těch peněz leze docela dost...
» 02.10.2007 - 18:52
prostějanek:
já bych se školným taky souhlasila... zřejmě... záleží samozřejmě na tom, kolik by se platilo a podobně... ale myslím, že někteří lidé by si pak mnohem víc vážili svého vzdělání a vůbec toho, že můžou studovat...
» 02.10.2007 - 22:59
mamina:
.. já to vidím už z jiné strany, studium jsem absolvovala při zaměstnání a rodině. Školu jsem volila s minimálním školným (VOŠ) a VŠ bez školného. Jinak bych studovat nemohla. Je spousta rodin, kde nemůžou dát dětem na školné a děti se pak snaží samy. Dcera už plánuje úvěr na studium, pro případ, že by ji vzali na soukromou VŠ, jediného druhu u nás. Je to složitá záležitost. Ale asi nejsem ani pro a ani proti. Mě škola mimochodem připravila celkem slušně pro život. 290 hodin praxe při zaměstnání na 4 různých pracovištích byl záhul, ale dalo se to, a teď jsem jedině ráda.
» 03.10.2007 - 10:07
Siorak:
Mamino, ty jsi jeden z mála případů, které by nebylo potřeba školným vychovávat a připravovat na život, protože už o životě dost toho víš i tak.
» 22.11.2007 - 12:38
Já se domnívám, že ta problematika školného obecně je mnohem hlubší a neomezuje se pouze na školy vysoké a střední, ale to je na předlouhou debatu.
U vysokých škol bych pouze poznamenal, že není v pořádku, opouští – li kupříkladu absolvent studium na PřFUK kvůli tomu, že neobdržel zápočet z tělocviku, přijde mi to absurdní.
Zrovna tak mi přijde absurdní, pokud vstoupí profesor do posluchárny a aniž by se představil, zahájí tirádu v tom smyslu, že neuznává distanční studium.
Problém je také v úrovni zkoušejících – zkouška z chemie, která se nese v duchu prověřování mechanických znalostí tabelárních hodnot teplot tání a varu chemických prvků, není v pořádku... Střední školy, zejména odborného zaměření, mají někdy ten problém, že jejich absolventi mívají potíže v návaznosti na vysoké škole, protože některé předměty nemají na oné střední škole potřebný rozsah (opět námět k širší diskusi). Celý problém obecně začíná už na školách základních – lidé křičí, že jsou nuceni se „biflovat“ spousty věcí nazpaměť... pozoruhodné je, že když jsou tedy nuceni si dávat fakta do logických souvislostí, začnou křičet, že je to příliš náročné a vrátí se zpět k tupému biflování, aby mohli křičet, že se učí zbytečné věci nazpaměť... Domívám se, že jisté pensum vědomostí je prostě třeba vstřebat na bázi mechanické paměti – a posléze nastoupí ten vyšší stupeň, to jest odvozování nových faktů na základě těch známých (to je opět na delší debatu).
» 27.03.2008 - 16:44
Sarazin Faestred:
Súhlas! Ale v anglicku je dobrým zvykom sa študentom o tú prácu postarať. Taký systém by som bral heď!
Předchozí: Zablokovaná | Následující: Reforma školství

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.