Altruismus a egoismus

***
» autor: Siorak
» archiv Úvahy / Ostatní
Jsem si vědom, že po této úvaze si mě asi dost lidí zařadí do kolonky „nesnesitelný egoista“, ale řekl bych, že v záplavě hříchů a nedokonalostí, které se na mě při troše dobré vůle dají najít, se to ztratí.
Snad mě nebudete příliš kamenovat, když si pro vyjasnění pojmů dopomohu berličkou Wikipedie:

Altruismus (z lat. alter, druhý, 3. pád altrui, druhému) je moderní označení pro postoje a jednání, které sledují prospěch druhého člověka (altruistické jednání).

Egoismus (z lat. ego, já) je moderní označení pro sobectví, často ale s významem méně pejorativním. Znamená přílišné soustředění na vlastní zájmy, nezájem o druhé a někdy i nechuť vůči nim.

Existují nejrůznější teorie ohledně těchto pojmů, které sa zabývají problémem „čistého altruismu“ a vyvozují, že se v podstatě jedná o egoismus a také modely založené na teorii her, které dokazují, že společnost z dokonalých atruistů je stejně nestabilní jako společnost z čistých egoistů.

Altruismus je obecně považován za více žádoucí strategii lidského chování. Je totiž podporován jak lidmi s altruistickými tendencemi, tak také mnoha lidí s egoistickými tendencemi, kteří z altruistů těží, tudíž – proč ne? Člověku, který sám sebe vyhlašuje za egoistu, nikdo nic nedá, a to ani většina altruistů.

Vypočítavý altruismus
To všechno je krásné, řeknete si, ale jak tedy poznáme altruistu od egoisty?
O některých lidech se povídá, že by se rozdali, ale nic je nenaštve víc, než když někdo zpochybní jejich dobrou pověst. Tedy něco přece jen chtějí – dobrou pověst. A tu taky od obdarovávaných přinejmenším na chvíli nakoupí. Jenže – je tohle opravdu altruismus? Dávat lidem i to, o co vlastně moc nestojí a vyžadovat vděk, popřípadě chválu? Já to označuji jako obchod. A kdo stanoví „obchodní podmínky“? No přece „altruista“. Navíc takový šikovný „altruista“ se moc neliší od „reklamní agentury“. Dělá samozřejmě reklamu sám sobě a pokud je dost mazaný, tak skrytou.
Tak tohle byl poněkud extrémní případ, kdy se „vlk skryl v rouše beránčím“. Ale jednoznačně se to odsoudit nedá, pokud onen člověk opravdu něco validního poskytuje. Je to jako když se díváte na film v televizi a přitom konzumujete reklamu.

Altruismus z nouze
O jiných se zase říká – „Je to takové dobračisko, hodný člověk. Neublížil by ani mouše.“ Je snad tohle ten skutečný altruismus? Většina těchto lidí dost prohrává v konkurenčním boji v rámci společnosti, a to ze zcela různých důvodů. Pochopitelně jsou zastánci altruistických přístupů, už proto, že sami díky svému handicapu nemaje moc co dát jsou na straně potřebných – tedy těch, co něco dostanou. Taky docela zvláštní forma altruismu, což? Já dám všechno, co mám a ty udělej totéž. Že já toho moc nemám na dávání? Ale neříkejte! A co dobré srdce? Nevíte, kdy ho budete potřebovat!
Nazval bych to „altruismus z nouze“. Otázkou je, zda vydrží, až nouze pomine. Zase bych to nijak neodsuzoval, i takoví lidé bývají velmi prospěšní, jen jsou často hodnější k těm silným, než k těm slabým.

Altruismus ideologický
Tento typ altruismu je živen příslušností k určité, z hlediska altruisty „lepší“ společenské skupině, která je přesvědčena o svém poslání pomáhat lidem a to hlavně těm, se kterými z hlediska svého přesvědčení, že oni mají ten nejsprávnější recept na nejsprávnější život, upřímně soucítí. Navíc je tento druh altruismu součástí onoho receptu na budoucí štěstí. Jde rovněž o altruismus, který uspokojuje vlastní potřebu altruisty, a to na první pohled poněkud bizarní potřebu. Čtěte pomalu.
Potřebu upevňovat svou víru v uspokojení potřeb v budoucnosti. Abych si nepálil prsty na domácích kamnech, uvedu příklad sebevražedných atentátníků. Jejich ajatolláhové, nebo jak se jmenují, jim slibují pobyt v ráji s množstvím panen, co o ně budou non-stop pečovat. Taky bych podlehl, kdybych tomu uvěřil. Z toho vidíte, jaký jsem egoista. Jako oni. Obětovali by život z egoistických pohnutek. Jen ideologie si takto pomocí egoismu dokáží osedlat altruismus.

Opičí láska
Nejčastěji se objevuje ve vztahu matka – dítě, ale nemusí to být jenom takto. Například vztah k domácím mazlíčkům je toho živým příkladem. Rozmazlování, které je průvodním jevem tohoto „sebeobětování“ je pro cílový objekt kontraproduktivní, protože mu škodí. Tím hůře, je-li za tento druh „pomoci“ požadována vděčnost a vyvolává v něm pocity viny. Rovněž nakonec skončíme u vlastní potřeby „altruisty“. Pravděpodobně v důsledku nedostatku lásky z dětství má silnou tendenci se mazlit maskovanou (většinou podvědomě) tímto způsobem.

Nevtíravý altruismus
Tato strategie se asi skutečně altruismu blíží. Je to schopnost pomoci, když je to opravdu žádáno, bez postranního motivu v jakékoli formě. Jediná přípustná odměna je dobrý pocit, že člověk dělá to, co má. Ale součástí této strategie není jen schopnost dávat, ale také schopnost brát. Protože dáváme i tím, že umíme něco přijmout. Také to neznamená altruismus za všech okolností a ve všem. Například duševně chorého vraha je možno dát do léčebny namísto trestu smrti, ale nelze jej nechat dále volně běhat.

Asi by se teď hodilo rozepsat se podobně na téma egoismu. Už jsem se ovšem egoisticky dost rozkecal a úvaha je dlouhá jako týden před výplatou. Takže někdy jindy.
» 23.11.2007
» komentářů: 14

» 23.11.2007 - 18:53
Bíša:
Máš v úvaze množiny zajímavých myšlenek!
» 23.11.2007 - 19:04
Lorraine:
A já myslela, že v tom mám jasno. Tak teď už nevím, kam se mám vlastně zařadit Sakra, kdo vlastně jsem?
» 23.11.2007 - 19:18
Aťan:
S přednáškou jsem spokojen, ale že nebyl raut, tos mě teda dožral!!!
» 23.11.2007 - 19:31
s.e.n:
Neškodí,něco se dovědět.Dík za to.
Akorát mně to překvapilo. Ale i zaujalo.
Také dobře hodnotím únosnou délku.
bez pochlebování-těším se na další díl.
» 23.11.2007 - 19:35
Siorak:
Aťane, teď je mi jasné, proč jsi neusnul. Čekals žranici, co? Ale tys mi nepodepsal repre fond. Byls podělanej z Gabkinovy inventůry pamatuješ?
» 23.11.2007 - 19:44
spare:
Užitečná úvaha, je vidět, že si nad tím hodně přemýšlel. Napadá mě jen, že ty tipy „lidumilství“, bývají často promíchané a mění se podle situace. Vybavuji si podtyp z církevního prstředí: takové ty dohližitelky mravní úrovně farníků, přísnější než páter a bible, které to konají pro spásu dotyčného...pro dobro jeho duše...a rády nepochopeny trpí.
Mívají tvrdé pohledy a kolem úst vrásky sebezapření.
Dávají na charitu a postí se.
Jsou na sebe neúnosně přísné, ale tu samou kázeň pak čekají od okolí.
Navštěvují nemocné, a často udělají spoustu potřebné práce, ale nejsou šťastné.
Tvrdí, že jim to nevadí...užijí si na věčnosti.
Zapomínají na větu :
„Miluj svého bližního jako sám sebe.“ A k tomu jsem se chtěla dostat.
Lidi má rád ten, co má rád sám sebe.
» 23.11.2007 - 19:45
Bíša:
Jo, je tam také jeho averze k Tereze, myslím Gabkinova.
Ale banket býti měl, dal bych Ti na něj, dost prostředků
z mimořádných rezerv...
» 24.11.2007 - 13:51
Aťan:
Repre fond jsem už podepsal pod nátlakem. Ale chci navázat na SPARE. Četl někdo, nebo viděl nový dokument o Matce Tereze? (Bíšo, teď nemyslím tu tvoji.) Teprve teď vyplouvají na povrch skutečnosti o nedozírné finanční hotovosti na jejím fondu a zbytečná umírání bez minimální lékařské pomoci. Všechny Matka Tereza nechala umřít, protože Bůh to tak chtěl. Lidstvo dělá stále stejné chyby a bude je dělat dál – neumí kontrolovat své vůdce.
» 24.11.2007 - 16:19
Bhagavan:
Lidi jednají podle situace ve které se nachází a tak k těm co jim poroučí jsou dobří a k těm co je poslouchají jsou zlí. S ostatními soutěží
» 25.11.2007 - 15:42
Verule:
Jo, už jsem se našla. Dík.
» 25.11.2007 - 21:31
Siorak:
Crystal, dost těžko ti mohu oponovat, když je moje úvaha postavena téměř stejných základech jako tvoje. Jen tady prezentuji názor, že altruismus může mít vědomé, či nevědomé egoistické pohnutky. Tato myšlenka v krajní, čisté poloze, jak ji prezentuješ ty a která je dle mého názoru jen abstraktní idealizací, je v podstatě v podstatě myšlenkou jistého Herberta Spencera, zakladatele sociálního darwinismu, se kterým zase tak zcela souhlasím.
Nevím, která filosofie je lepší nebo horší a jak se to zjistí. Tahle je moje. Samozřejmě nejsem první, kdo na něco podobného přišel, takže jednodušeji: vychází z mé osobní zkušenosti.
» 25.11.2007 - 22:13
Dao de:
Hezká úvaha
Otázkou je, z jakého pohledu se na to díváš. Názor je jen relativním pojmem, stejně tak i sobectví a altruismus. Když někomu půjdu pomoci na stavbu, aniž bych očekával vděk nebo odplatu, bude to čistá pomoc. Ten, kterému jdu pomoci, mě může nazvat člověkem, který očekává, že od něho něco příště budu chtít, ačkoli můj vnitřní postoj takový být nemusí. Myslím si, že každý soudí druhé podle sebe.
Když se někdo např. rozhodne žít sám, druzí ho nepochopí a začnou ho soudit a říkat, že je sobecký, nechce se dělit o peníze, je lakomý, apod. Bohužel jeho vnitřnímu rozpoložení nikdo neporozumí a nepochopí, že je tomu jinak, že to je jeho rozhodnutí a pokud druhým neškodí, tak to se sobectvím nesouvisí.
Myslím si, že lidé by měli pracovat na svém srdci, aniž by se neustále poměřovali s druhými, hodnotili je a kritizovali.
Pěkná přemýšlivá úvaha
» 26.11.2007 - 09:34
Dao de:
Crystal:
Druhá podvědomá anomálie.
To nemusí být až zase tak pravda, opět soudíš podle sebe. Znám člověka, který se tím poznáním nechvástá, žije klidný tichý život a kdybych to z něj nepáčil a neřekl mu, že mám zájem se o tom dozvědět, nikomu by to nesdělil. Vše závisí na soucitu, když člověk pozná příčinu utpení, tak buď šíří své poznání lidem, ne však kvůli sobě, ale aby jim ukázal cestu. Nebo budeš žít ve skrytu vědom si nevědomosti lidí a vědomím toho, že ne všem můžeš ukázat cestu a také vědomím, že jedině svým vnitřním klidem nejvíce lidí můžeš oslovit a nepřispívat k víření karmy světa.
Pokud bys věděl, že poznání je podmíněno poznáním iluze svého ega, proč bys měl mít pocit, že bude živit něco, o čem víš, že ve skutečnosti není?
» 29.11.2007 - 09:08
La Suneteto:
To je brilantní úvaha, škoda, že nemám čas se zapojit do diskuse...
Předchozí: Balada o paroháčovi | Následující: Co je víc?

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.