Jste pro školné?

Co myslíte, má nebo nemá se platit? Náš státní rozpočet je v deficitu ..
» autor: Siorak
» archiv Úvahy / Ostatní
http://www.novinky.cz/diskuse?id=201334&articleId=/domaci/2
02440-na-facebooku-se-bouri-studenti-proti-skolnemu.html&se
ctionId=8

Tak vám nevím. Vždy jsem býval odpůrcem školného, zjišťoval jsem si jak to funguje v těch zemích jako třeba USA a Kanada, jak to tam funguje. Školné na některých univerzitách dosahuje opravdu citelných rozměrů.
Asi studenti některých oborů nebudou mít problémy to splatit po získání práce, jiní zase dost velké. Takže to nejspíše nažene studenty na lukrativní obory, které mají nedostatek specialistů, bude třeba více IT. Jestli to je nebo není dobře, to nevím.
Každopádně to bude hned od počátku další handicap při tvrdém startu do života. Na druhé straně, u vysokoškoláků je vysoká pravděpodobnost, že se vyhnou nezaměstnanosti a budou brát více, než ostatní. Takže vzdělání je investice a zatím ji platí všichni ostatní. A bude to pokračovat i potom, co nějaké školné platit budou.
Většina lidí, zvláště mladých, v těchto volbách vyjádřila svou vůli snížit státní dluh. To znamená krátit státní rozpočet ve spoustě „drobných“ položkách. Tím „drobných“ míním v řádu jednotek miliard. Školné je jednou z takových položek.
Takže, co myslíte? Školné ano, nebo ne?
» 07.06.2010
» komentářů: 49

» 07.06.2010 - 09:18
Romana Šamanka:
školné – ano
» 07.06.2010 - 11:16
pamp_elka:
V tuto chvíli bych zachovala dvojkolejnost, která ostatně existuje.
Soukromé školy se školným, státní školy beze školného /stát může mít v této oblasti jakousi politiku, čím prozíravější, tím lépe/, stále čekáme na novodobého mecenáše Hlávku a spol, který zaplatí chudým, leč nadaným stipendia./ Myslím si, že stát má nadále zájem mít vzdělané obyvatelstvo – a je možné, že tlaky v ostatních sférách života již budou tak intenzivní, že platit ještě školné prostě nebude pro mnoho lidí únosné. Dluhy – šíbování se zadlužením mezi státem a obyvatelstvem – otázka zní, zda se v důsledku nejedná o týž jev. Marie Terezie a Josef II., kteří vzdělání a školní docházku ve své době podporovali, nebyli žádní hlupáci... Je to otázka — potřebujeme více např. rekonstrukci dálniční sítě, investovat do rozvoje energetiky /ČEZ a jeho dividendy...podle mne skrytá forma zdanění/ — anebo?? Jinak- pro zájemce — našla zajímavou debatu na blogu http://blog.aktualne.cz/blogy/ales-michl.php — článek 04.06.2010: Proč dluhy asi ještě dlouho nezastavíme a diskuze pod ním.
» 07.06.2010 - 14:09
Daniel S.:
Mně se na tom líbí, jak ti, kteří před čtrnácti dny volili pravici, která má školné v programu, se dneska proti školnému bouří... to se měli bouřit u voleb, dneska už toho moc nevzbouří... Školné není ani dobré ani špatné – stejně jako není ani dobré ani špatné bezplatné školství. Záleží, jak je nastaveno. Pokud máme plné vysoké školy studentů, kteří se tam flákají a jen tak bokem občas seberou kredit, tak takovým bych to opravdu nesponzoroval. Školné není problém, když vznikne kvalitní stipendijní systém jako třeba v USA. Pokud je student dobrý, vystuduje zadara a ještě na tom vydělá. Pokud se ale mluví o školném a ne o stipendiích, tak je to jen půlka věci a pokud se na druhou půlku zapomene, tak by se příslušný politik měl nechat zastřelit. Můj brácha navrhoval kompromis – platit za opakování zkoušek. První pokus zdarma, druhý za tisíc, třetí za deset ticíc a každý další za dvacet tisíc. Ale zase je třeba říct to druhé – zařídít, aby si tím školy nevylepšovaly rozpočet... Takže pokud se zavede školné a k němu kvalitní stýpka, tak nemám problém. Pokud se zavede jen tak, tak jdu do revolty. Pokud se ale ponechá dnešní stav beze změny, jdu do revolty taky. A pokud někdo vymyslí, jak se zbavit těch přiživnických vysokoškoláčků frajírků, co z toho mjía dobré bydlo bez školného, tak jsem všemi deseti pro.
» 07.06.2010 - 14:37
Siorak:
To Dan:
Ano, pokud by mělo sloužit školné v kombinaci se stipendijním systémem v přístupu těm nejlepším, tak ano. Jen by se ze školství musela vymýtit korupce, plzeňská práva atd. Dát svobodu a nezávislost vysokoškolským učitelům, aby si na ně nemohl dupnout kdejaký politik. A to se obávám nemá žádná ze stran v programu.
» 07.06.2010 - 14:39
Siorak:
To Pampi:
Opravdu si myslíš, že čím větší procento obyvatelstva má VŠ, tím vzdělanější obyvatelstvo stát má? Nebo jen formálně?
» 07.06.2010 - 14:41
pamp_elka:
*vysokoškoláčků frajírků, co z toho mjía dobré bydlo bez školného* — Dane v takovém případě to nějakým způsobem táhnou rodiče; stát sice dá nějaké úlevy, ale... ) zas tak zásadní ty úlevy také nejsou. ) zas by měl nezaměstnané, no. nezaměstnaný za sebe nezaplatí sociální ani jiné pojistné – tož je fuk, zda mu to stát zaplatí jako studentovi a dá rodičům drobný odpis na daních .. a je tam naděje, že jako Vš se pak lépe uplatní /:) snad../ Ale já se nějak domnívám, že toto /handrkování *o pár šušňů*/ snad není ta úplně pravá... hmm státnická? ... úvaha. /:) k mému pobavení začal patrně *státnicky* uvažovat známý miliardář Bakala — netušila jsem, že Hospodářské noviny jsou jeho tiskovina.... V poslední době se začaly proměňovat.....Náhle i články od ekonomického filozofa Tomáše Sedláčka, zájem o tvůrčí lidi i z jiného *ranku* než podnikatelského, příběhy o individuálních osudech, pokusy definovat směřování státu, státní zájem a podobně )..../ U vzdělání by myslím měla bejt i debata o tom, co by u nás mělo ke vzdělání patřit, tak, aby ten člověk byl pro dnešní dobu víceméně plnohodnotnej a tím teda svý zemi platnej. /:o) no na té *národu roli dědičné, to jste taky ve škole měli, ne?/ Už jsem to kdesi říkala — řidičák?? základy IT /fajn, to už se hlo...sice občas taky šejdrem.../ základy ekonomie? /:) kvůli volbám, kvůli individuálním dluhům.../ ...
» 07.06.2010 - 14:45
pamp_elka:
sio:
*Opravdu si myslíš, že čím větší procento obyvatelstva má VŠ, tím vzdělanější obyvatelstvo stát má? Nebo jen formálně?*—–
viz níže. vím,že *z těsta na buchty neuděláš než buchty* — jinými slovy tam, kde jsou omezení, opravdu toho člověka neumístíš než do chráněné dílny.
Na druhou stranu – a tohle podle mne Ty trošku nevidíš- lidé se učí úkoly, které jsou před ně postaveny /samo, že to má i limity.../ Netvrdím, že každý nutně musí být vysokoškolák. ALE!
» 07.06.2010 - 14:59
pamp_elka:
) doprdele už zas si sem chodím jen pokecat a dělat chytrou.
) samozřejmě tady nikoho o ničem nepřesvědčím a bude to k ničemu. školné – nechat otevřené dveře pro obě varianty, protože striktní uplatnění jen jedné z nich vždy něco zabije.
» 07.06.2010 - 15:14
Siorak:
Pampi, rozhodně mě nemusíš přesvědčovat o škodlivosti extrémů. Také jsem na extrémy nemyslel. Extrémem by třeba bylo, když by si student musel uhradit veškeré náklady na studium. To by tu asi moc studentů nezbylo, když jsou cca 10000 Kč měsíčně..
Druhým extrémem je, když nemusí platit nic. Nebo to ještě není extrém?
» 07.06.2010 - 17:17
pamp_elka:
...myslím, že se to sesumuje s ostatními /hmotnými/ náklady, které tvoří laťku dostupnosti/nedostupnosti studia pro děti z rodin v sociálně problematickém postavení další klacík. efekt — uvidí se.
» 07.06.2010 - 23:34
Bíša:
Větší volnost VŠ učitelům? Oni ji nemají? Že se nechají ovlivnit politiky? Potom nejsou čestní! ZČU, to je špička ledovce. A co létající profesoři... A co studenti z chudých rodin... Kladl bych důraz na sociální aspekt!
» 08.06.2010 - 07:16
Daniel S.:
pamp-elka: Když se studenti na Vš flákají, tka za ně stát platí zdravotní pojištění, platí údržbu kolejí, platí profesory, kteří sice přednášejí před plnou aulou, ale skutečně vyučují tak deset lidí. Platí asistenty, kteří dělají cvičení v plné učebně, ale ve skutečnosti pro dva lidi. Tisíc lidí nanosí do školy taky víc bláta než sto, takže i uklízeček musí být víc. Studenti mají na vysoké povinný tělocvik na který kašlou, včetně sportovního vyžidí koncipovaného na kapacitu fakulty, přitom by to mohlo být mnohem menší.
Já vím, že rodiče přispívají a platí potomkovi spoustu věcí, ale neplatí mu všechno. Kdyby jo, vypadalo by to úplně jinak.
Já osobně souhlasím s bývalým rakouským modelem – kdo je chudý, studuje zadarmo, kdo je bohatý, studuje za peníze, škola dostává peníze podle kapacity a ne podle počtu studentů a všechny zkoušky se vykonávají před komisí a veřejně.
» 08.06.2010 - 11:51
pamp_elka:
Dane, s tím by se v zásadě dalo souhlasit, až na to, že myslím, že jako protifrajírkovský zákon to fungovat nebude, *prachatej frajírek* ty prachy prostě má. Zkoušky – např. brněnská fakulta informatiky má písemné elektronické /všude to ovšem není vhodné../. Pokud jde o sociální dopady – já spíš si vzpomněla na známého, který dodělával Vš při práci, aby měl tabulkový plat odpovídající tomu, co už dělal- s našponovaným rozpočtem již kompletní rodiny – a na jiné případy napjatých rozpočtů a situací – ale to je výjimka, uznávám; navíc jsi to eliminoval svým *rakouským modelem*. jinak jakási tradice *žáctví darebáctví* je odvěká... stejně jako pojem hájené akademické svobody. Kvalitní pracoviště táhnou většinou lidé, které baví co dělají, takže to dělají dobře – nikoli *výroba diplomů*. Měj se pěkně.
» 08.06.2010 - 13:06
Siorak:
Pampi, v jednom má Dan pravdu. Nemusí mít každý VŠ. Pokud se nechce učit, tak ať na ni nechodí. Jistěže některým to tatínek zaplatí, možná i diplom koupí. To je otázka jiná a těžko s tím někdo něco nadělá, peníze halt vládnou. A motivují ty, co je nemají ať se více snaží. To je kapitalismus, ne?
Pokud mluvíš o těch nadšencích, co jsou tahouni na pracovištích, v tom ti nerozumím. Chceš tím říci, že nezáleží na tom, jak studovali, hlavně že mají papír a teď jsou tahouni? Ale nač pak ten papír? Bez něj by tahouny a nadšenci nebyli? Dobrý zaměstnavatel (ne stát) nemusí a nebude hledět na tituly, ale na výkon.
Nic proti tradici žáctví-darebáctví – ale to není ekvivalent pro totální flákání, nebo ano?
» 08.06.2010 - 13:09
Siorak:
Mimochodem – můj synovec studuje (s dobrými výsledky) VŠ ekonomickou a je si schopen přivydělat 10k měsíčně, takže z domova nepotřebuje nic.
» 08.06.2010 - 13:25
Daniel S.:
Já kldině přidám, že mi nevadí frajíci na školách. tedy pokud to za ně zaplatí tatínek. Ale se vším všudy... i s tím zdravotním pojištěním a kompletním servisem. Nemám problém, ať si tam studují třeba doživotně.. ale stát by to platit neměl. Proto se u nás zatím může studovat zadarmo vysoká 6 let + případné doktoráty.
A jak jsem řekl, pokud se spolu se školným zavede systém, že student s jedničkami na maturitním vysvědčení dostane automaticky stipendium, kteér pokryje náklady, tak ať školné klidně zavedou.
» 08.06.2010 - 13:41
pamp_elka:
sioraku-
asi mám více životních zkušeností s atypy, než Ty...
Můj táta byl v onom selském rodě, z nějž pochází, za zemědělského debila — na rozdíl od strejdy zedníka-dyslektika s praktickou inteligencí, avšak za debila pro změnu ve škole (samostatně přestavěl dům včetně různých elektro a spol instalací, tož navzdory nevalným vysvědčením debilem nebyl ani ten strejda). Táta je schopen zatlouci hřebík pouze za dosti tragických okolností )..a vůbec, existence v tom, co je pro většinu lidí *běžným světem*, pro něj představuje neustálý vyčepávající boj.. ) naštěstí našel svoji parketu – učil jazyky a s ohledem na to, kolik studentů u něj udělalo různé zkoušky a s jakými výsledky /včetně toho, že mně kdysi kdosi řek – ve městě Y chodím k X, jinam to tam moc nemá cenu/, si troufám říct, že velice schopným. Jenže — vydělávat si bokem schopen není– ani teď jako starý pán, ani kdysi. Podle mých zkušeností — zase, paušalizovat to úplně nejde — bývají někdy abstraktní talenty podivně spřaženy s různými vlastnostmi, případně jejich absencí...ten balík vlastností, které má mít správný ekonom, je možná trošku jiný, než ten, který s sebou může nést např. *čistá* matematika. Nicméně Danův rakouský model se mně líbí, neb zachovává možnosti, co nejvíce možností – ) frajírci s napůl koupeným diplomem se mohou najít až po škole... ) a když jim to nepůjde, tak holt budou mět jen ten diplomek v rámečku nad mahagonovým stolečkem od tatínka... O nadšencích bych řekla jen to, že – překvapuje mne, že se na to ptáš.... Vždyť je to vždycky poznat, pokud potkáš někoho, koho zajímají ne ty prachy – ty přijdou mimochodem – ale to, co dělá...vždyť to vídáš mezi spolupracovníky, u toho doktora, kdekoli, ne?... ) ano, může se stát, že obor si najde člověka a ten si pak doplní vzdělání...viz ten můj známej. ) zelený je strom života hmm
) dobrej čet, tady
» 08.06.2010 - 13:45
pamp_elka:
...zadarmo vysoká 6 let + případné doktoráty — ) to by šlo, ne?... s tím, že u oborů, kde stát jest saturován, by mohl mít třeba co já vím – 3 státní stipendia na místo odborného historika ročně /nastřeleno od boku oborem i počtem/ a dál ať si to studuje, kdo chce, s tím, že si za to zaplatí to školné.
Tak to vidím já. Na pokuty za opakování zkoušek bych netlačila — pak to také může být o nervech.
» 08.06.2010 - 14:10
Siorak:
Pampi, jen potvrzuješ, to, co jsem řekl. (Až na tu zkušenost s atypy, nevím, co tím myslíš)
Na venkově, popřípadě na maloměstě býval a ještě občas je zedník více než doktor, neboj, byl jsem u toho, když táta stavěl dům (stovky hodin), pak jsem jej stavěl později já a ještě třetí rekounstruoval, takže vím, jak to chodilo z komoušů i jako to chodí dnes. Prostí lidé si myslí, že doktor si jen tak sedí, dloubá si v nose a obšas napíše recept.
Tvůj táta naopak studijní typ zřejmě bude, když se naučil jazyky a zřejmě by i na nějaké to stipendium dosáhl. Učení jazykům se moc odfláknout nedá. Neříkej mi, že ten kdo zná jazyky a má pedagogický talent se nemá šanci přivydělat. Ale na druhé straně, ani teď každý talent na VŠ jen tak nedosáhne, pokud nemá podporu rodiny.
Čistých matematiků jsem pár znal a to excelentních a prázdninovou brigádu zvládli všichni. Dva z nich jsou dnes docenti matematiky s čákou na profesuru.
Nadšence znám, i u nás ve firmě je pár lidí jen s maturitou, kteří dělají práci inženýrů. O tom právě mluvím. Kdo má talent a umí, prosadí se i bez VŠ. Jiný vystuduje VŠ a stejně se v oboru nechytí, jak sama uvádíš.
» 08.06.2010 - 14:16
Siorak:
Dane, podle mého názoru jsi příliš radikální. Není potřeba, aby si student platil všechno, i když má bohaté rodiče. Protože i tak může být vyhozen, pokud nic neumí. To je na pedagogovi a jeho svobodě. Nesmí být existenčně závislý na kdejakém ptákovi, co má peníze. Kdyby byla jen půlka studentů, co teď, stejné peníze, jen půlka těch nejlepších pedagogů, výsledek by byl lepší, než teď. Z VŠ vychází spousta nedouků, kteří na to nemají a vlastně jim zůstane jen ten papír. Blokují prostředky pro ty schopnější.
» 08.06.2010 - 16:39
...jo, jo, jen šetřete na vzdělání, už to dlouho trvá, je třeba víc přerozdělit společnost...
» 08.06.2010 - 17:51
pamp_elka:
...atypy jsou lidé, kteří mají nějaký výpadek.
Ne vždy začlenění řeší manuální profese. Vzala jsem to asi moc oklikou. Co školné ve skutečnosti udělá, to se uvidí.
» 09.06.2010 - 11:01
Siorak:
Přečetl jsem si to a chybí tam to podstatné. Pláčeme tady o přístupu k VŠ vzdělání a přitom máme vysokoškoláků jasný nadbytek. Za komoušů mělo VŠ 7% obyvatelstva dnes je 25% lidí mezi 20 – 29 let na VŠ. http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/studenti_a_absolventi_vysok
ych_skol_v_cr_celkem
Opravdu mají všichni na to, aby absolvovali zdárně VŠ? Existuje něco jako Gaussova tabulka, která jasně říká, jaké minimální IQ má 7% nejchytřejších a jaké 25% nejchytřejších. Tedy IQ, požadované komouši na maturitu dnes postačí i na VŠ.
Úroveň vzdělání se neřídí úrovní nejchytřejšího, spíše je lehce pod úrovní průměrného studenta. Produkujeme tedy středoškoláky s VŠ tituly. Pokud chce pan Balvín více peněz na vzdělání, navrhl bych snížit počet VŠ studentů na třetinu a vrátit vysokoškolskému studiu někdejší prestiž.
» 09.06.2010 - 11:24
pamp_elka:
...já mám dojem, že tady se plete několik problémů dohromady.
například úroveň již oněch sš/vš – neboli obsah vyučovaného /podle mne se tím trošku zabýval i ten odkaz- autor tam došel k závěru, že věci řeší propojení s firmami, což bude pro některé obory pravda, u některých asi otázka/. Dále — je rozdíl mezi tvořivostí /produkce nového/ a mezi schopností *používat* svou kulturu — ano, špička bude vždy špičkou; ty *vrcholy* ti vždycky budou vyrůstat z *podhoubí*. potřebné vzdělání pro danou společnost by mělo poskytovat schopnost pohybovat se v ní aktivně na *vyšší střední úrovni*. Už jsem říkala, co to v dnešní době je– toť otázka. Navíc *tvořivost* nemusí nutně 100% odpovídat *jedničkám na osvědčeních* /:o) nedá mně to... navíc kluci zrajou dýl a většinou se *dotáhnou* až ve věku kolem Vš a po ní – opakovaně slyšeno od psychologů/ a *konformitě* a *dobrému vycházení s autoritami* ) nějak mám dojem, žes došel k závěru, že populace je blbá; ) nicméně přežívá a místy z ní i vypadávaj hodnoty, tož ono asi tak zle nebude...
IQ je prima věc — doporučuji knihu S.J.Goulda Jak neměřit člověka ) zajímavé, že jsi z toho vypreparoval ty peníze — já tam hledala optimální model pro školství. finanční kalkulace a řekněme rozsah uplatnění daného modelu podle mne následuje až pak. Pokud jde o prestiž — no tak to je ještě další věc — a tak nějak ji neřeším, ta se rodí a prověřuje sama.... ) finance státu – podle mne by bylo nyní i příhodné přestat říkat sociálnímu a zdravotnímu pojištění pojistní a nazvat je na plnou hubu daní.... ) neboť tou i v podstatě je...
» 09.06.2010 - 11:40
pamp_elka:
...prostě si myslím,že je to s tím plošným školným vzaté za blbej konec.
časem se ukáže.
» 09.06.2010 - 12:21
...tak nějak se mi líbí co napsala pampelka...jinak mám návrh, v podstatě by stačily 4 třídy, tak jak kdysi, psát, počítat a číst , aby přečetli na volebním lístku ODS...
» 09.06.2010 - 12:28
...abych jen nekecala, sice jsem na vysoké nestudovala ale znala jsem hodně studujících, tím pádem i způsob života...myslím, že s pojetím zodpovědnosti mají problém hlavně ti nadaní, hlavně všestraně, mají obrovský rozptyl a zájmy a ke konkrétnímu zaměření a zodpovědnosti docházejí mnohem později...pokud tohle někdo nemá a chce vystudovat, je jasné, že daleko zodpovědněji bifluje a bifluje a bifluje...až se dobifluje, tím je nechci schazovat, jsou to zase jiné dobré vlastnosti...
» 09.06.2010 - 12:29
Siorak:
Obsah je jedna věc. Známý je zejména nedostatek absolventů technických oborů. Zda nám nadprodukce špatných ekonomů a humanitních VŠ pomůže zvýšit konkurenceschopnost průmyslu, o tom pochybuji. Druhá věc je kvalita a o té jsem se zmiňoval. Klidně může S.J.Gouda shazovat IQ, najdou se stejně renomovaní, co jej budou obhajovat. Není to univerzální ukazatel ale hodně napoví o studijních schopnostech, zejména exaktních oborů. Že jsou i jiné faktory, například píle jsem nezmínil, Ovšem IQ bez píle je na tom blbě a píle bez IQ také moc nepořeší pokud má člověk dělat špičkovou práci. Je poteba obojího, IQ i píle. Ale teď narůstá počet těch, co nemají ani jedno.
Kluci zrajou dýl? Snad v sexuálních vztazích, o tom jsem slyšel. Že je absolvováni VŠ spojeno s komformitou a ctěním autorit (bohužel každá škola) je fajn a kluci mají nevýhodu. Ovšem nechávají za sebou holky v matematice a exaktních naukách.
O penězích jsem se zmínil – méně studentů a kantorů, stejné peníze od státu, motivační školné/stipendium. A na školách bude peněz dost.
» 09.06.2010 - 12:38
Siorak:
Voděnko, příznivcem ODS nejsem ani náhodou. Ovšem příznivcem toho aby kdekdo dělal VŠ také ne. Prostě jen pro někoho je hodně i těch devět tříd, někdo by se měl také vyučit, možná 30% udělat střední a tak 10% vysokou. To, co se tu děje s dávačkou na maturitní vysvědčení je obrovský podvod na lidech, zvláště těch méně studijních, co budou po matuře chtít práci v kanclu, nikdo jim ji nedá a vyučení nebudou, takže ani manuálně jim nikdo nic moc nenabídne. VŠ absolventi od komunistů mají vysokou zaměstnanost, viz zde: http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=249
886
ale polovysokoškoláci produkovaní naším systémem budou nezaměstnaní mnohem více a ti zbylí pracovat za nižší mzdy.
» 09.06.2010 - 12:40
Siorak:
Ještě takto. Polovysokoškoláci obsadí nakonec místa středoškoláků a ti budou opravdu v průšvihu. Naopak dobří řemeslníci na tom budou lépe a lépe, stejně jako špičková část vysokoškoláků.
» 09.06.2010 - 18:59
Chancer:
Situace je přímo zoufalá, VŠ má dnes, s prominutím, každý blbec a tak už je to téměř nutnost. Přitom ne každý na ní má, ať finančně či vědomostmi..někomu tento sen ničí jen špatný průměr na střední škole, který mu kazí předměty, které pro něj nejsou rozhodující nebo je nepotřebuje anebo mu nejdou či na ně má špatného kantora. Jsou lidi, kteří jsou třeba blbí na matematiku, ale mají suprový talent na jiné věci, které kdyby rozvíjeli třeba na VŠ, jsou z nich špičková odborníci!
Je to spíš o zku*veném štěstí a o tom, kdo na to má..ať žije modrý kapitalismus Já jsem zkrátka PROTI školnému i proti státním maturitám a vůbec proti všem současným pitomým politickým výmyslům, stejně ty burani, co si to všechno vymýšlí, jen aby bylo vidět, že něco dělají, když nemají nic lepšího na práci, stejně málokdo z nich má poctivě vystudováno!
» 09.06.2010 - 22:54
Siorak:
Dejve, ze své zkušenosti jsem pevně přesvědčen, že většina lidí nepotřebuje VŠ k tomu, aby se dobře uživili. Spousta lidí může prožít dokonce velmi spokojený život a mít dobře placenou práci i bez VŠ.
Jde o to, vybrat si něco, čím bude člověk užitečný ostatním a to se naučit. 99% lidí je schopno naučit se něco, co ostatní potřebují a ocení.
Jde o to, aby se člověk naučil získávat uspokojení z vlastní práce skrz to, jak je svými službami užitečný pro druhé.
Opravdu užitečný člověk je dobře ohodnocen téměř vždy dobře. Proto je dobrý zedník spokojenější a také lépe placen, než špatný inženýr ekonom. Ale potřební jsou třeba i policisté, kvalitní a čestní úžedníci .. krátka není pravda, že člověk potřebuje nutně mít VŠ. Potřebuje pokud možno mistrovsky ovládnou jakoukoli žádanou práci. Musí být profesionál. A tím se po absolvování VŠ automaticky nestává.
» 10.06.2010 - 00:08
Verule:
Nechci se plést do vašeho rozboru, ANO – NE. Jen si myslím, že v dnešní době je maturita, jako za komančů poctivej výučák. Bez maturity si dneska ani neškrtneš. Vím to podle svých vnoučat. Vysoká škola je takovou třešničkou na dortu. A jde jen o to, jak komu ten dort bude chutnat. Nebo jak drahý dort si můžeš koupit. Je to laicky řečeno, ale asi tak nějak to je. Jak říkáš Sio, že je nadbytek studentů, máš pravdu. Protože ta možnost učení tu je i když už tak, není zrovna laciná. Ale tím že se zavede školné, přece jenom řady studentů prořídnou. A já věřím, že díky tomu se na vejšku bude hlásit ten, kdo na to má. Myslím znalosti. Jsem pro školné.
» 10.06.2010 - 07:52
pamp_elka:
) dobrá, vyhráli jste. Možná, že školné povede k tomu, že na vysokých školách budou studovat nikoli lépe situovaní, ale nadanější studenti; již s ohledem na to, že inteligence je ve velké míře dědičná, inteligentní člověk mívá také inteligentnější rodiče a ti se během života dokázali prosadit a získali adekvátně ohodnocené postavení. ) domnívám se ovšem, že postatnějším krokem pro sanaci rozpočtu je zvýšení daní; zvyšuje se DPH a ceny energií; školné by to samozřejmě nevytrhlo. Nu, snad to bude stačit – počkáme si, jaký efekt na státní rozpočet bude tento krok mít.
» 10.06.2010 - 09:01
Siorak:
Pampi, odjakživa to bylo tak, že ti z chudších poměrů se museli víc snažit. Pokud si student přivydělá brigádou, moc mu to nezaškodí. Já znám takové, co jim všechno platí i nepříliš movití rodiče a své výdělky z brigád prohýří.
Naopak si myslím, že člověk, který poznal cenu peněz tím, že si je musel vydělat má absolvován jeden semestr navíc. Mimochodem, v USA je školné mnohonásobně vyšší než 10000 Kč za semestr a studenti si přivydělávají běžně.
Co se týče rozpočtu, tomu to moc nepomůže, zkvalitnění studia a studentů jako lidí také.
» 10.06.2010 - 09:06
Siorak:
Mimochodem, aby to nevypadalo, že jen kecám, platím zrovna oněch 13000 Kč za poplelí své dceři už na kvalitní střední vzdělání na Křižkovského gymplu v Brně, což je něco mezi gymplem a konzervatoří. Vím na 100%, že část z těchto peněz dostanou studenti zpátky tím, že jsou jim placeni kvalitní kantoři na zpěv, hru na hudební nástroje, baletní průpravu, hereckou průpravu atd. Škola se stará o vytížení cca 45 hodin týdně a moje dcera je na ní šťastná. Přivydělávat si chce po víkendech, až jí bude 18.
» 12.06.2010 - 09:45
pamp_elka:
...hodně mne překvapuje, že na mé poslední kontroverzní komentáře nikdo nic neříká.
asi už to nikdo nečte – anebo- jak říkali chocholouškovi zřízenci...ať si pindá, na to my jsme zvyklí.....:)
» 12.06.2010 - 14:43
...ale jo, čtu to ...jen se mi nechtělo odpovídat, protože to stejně neovlivním a nechci se nikoho dotknout ...vidím to tak, že po „sametové“ jsem nevycházela z údivu, když se tak moc prezentovalo, že je naše školství úplně nanic a špatné...můj názor je, že úroveň vzdělanosti v naší zemi je nadprůměrná, v porovnání se západními státy a byla jsem na to docela hrdá ...myslím, že současné hodnocení situace vychází z toho, jak to fungovalo před 20, 30 lety, důsledky se ale budou dotýkat budoucnosti za dalších 20, 30 let a nutně se promítnou do té tkz. celkové vzdělanosti a tím samozřejmě ovlivní úplně všechno ...a osobně mám obavy ))
» 12.06.2010 - 21:51
Siorak:
Nejsem si tak zcela jist jak porovnávat naše a západní školství, není to jednoduché. Já jsem ale přesvědčen, asi podobně jako ty, že promarňujeme určitý kapitál.
Jde ovšem o to, jakým způsobem. Dle mého názoru chybnou strategií, ža pouštíme na střední a vysoké školy příliš mnoho lidí. A naopak – utlumili jsme příliš učňovské školství. Ne každý je studijní typ, vlastně takových lidí je výrazná menšina. Ale je mnoho lidí, kteří se mohou stát mistry v určitém řemesle. Učením na střední nebo na vysoké jen promarňují roky života, možná i celý život. A to je mi líto.
» 15.06.2010 - 02:12
Iv:
Asi si budete ťukat na čelo,(jako všichni naši známí)ale my jsme synovi platili i základku do 7.třídy a vůbec toho nelituju.Byla skvělá-MONTESSORI.Každý si šel svým tepem,např.mu šla dobře matika,tak už ve 4.třídě byl na úrovni 6.A nemusel se zbytečně zdržovat.S češtinou,zas byl o půl roku pozadu k vůli pravopisu.Prostě každý podle schopností.Byl tam. jen 1. a 2. stupeň a na třídy to rozdělené nebylo.Když pak byl v 8.třídě na státní na výzo měl průměr 1,4.Takže pohoda.On nutně soukromou školu nepotřeboval,ale nám se moc líbila.Měli tam skvělý a pozitivně výchovný přístup k dětem.Bohužel v 7.třídě ředitel zemřel a šlo to do háje.Byl to úžasný-lidový člověk.
Takže když bude kluk chtít na výšku,platit budem muset tak jako tak,má šikovnější hlavu,než ruce,tak to asi jinak nepůjde.
» 15.06.2010 - 07:56
pamp_elka:
...Iv, na čelo si neťukám. já ale zkusila alternativní školství s ml. synem – byl hodně impulsivní, chtěla jsem pro něj klidnější nástup do školy – ovšem za 1/2 roku jsem ho stahovala do *normální* školy. Školička například neměla oddělený prostor pro hry a práci...a kluk *nedodělával* a chodil si pohrát... Na *běžné* škole měl v pvních dvou třídách hodně prima učitelku...jako selhávající dítě tam brán nebyl, na 2. stupni už také byl s vyznamenáním a velmi slušnými výsledky v celostátních srovnávacích testech...:) ztratila jsem na tom iluze o samospasitelnosti alternativního školství jako metody *samy o sobě*...:) a jinak celkově vím, že klučičí cesty životem bývají klikaté...jak ostatně je zřejmé, otevřeme-li většinu životopisů slavných......./:) a podíváme-li se na složení populace bezdomovců podle pohlaví/...
Onehda zde byla v ekonomické diskuzi argumentace ve prospěch nízkého zatížení firem daněmi — mimo jiné jsou to daně, které *nastavují výšku* laťky, kterou musí firmy přeskočit, aby byly konkurenceschopné; prostě se mně nezdálo moc dobré, aby to byly peníze, které nastavují laťku v přístupu ke vzdělání.
» 15.06.2010 - 08:57
Siorak:
Já mám dceru (17) na soukromém gymnáziu Křižkovského v Brně. Školné je cca 20 000 ročně, platí se pololetně. Ostatní výdaje (bydlení, dojíždění, strava) budou tak 5 tis. měsíčně.
Nelituji toho, Zuzka je velmi samostatná, na Biskupském gymplu v Porubě to byla buzerace, půlka třídy dostala v prváku čtyřku z chemie, nebyla s nimi řeč. Základem byly velmi pochybné písemky, znění jedné jsem po velkém „přemlouvání“ získal a nechal posoudit expertovi, který jen kroutil hlavou.
Tuhle školu doslova miluje, mají včetně uměleckých předmětů 45 vyučovacích hod týdně, takže žádná ulejvárna. Učí se bez přemlouvání i v neděli, prostě nechce své učitele zklamat, jak mi řekla. Úplně jiný vztah učitel-žák.
» 15.06.2010 - 09:15
pamp_elka:
/resp. takto – jako selhávání to *chodil si pohrát* hodnotila.. ona *alternativní* škola.........vytvořila jakési podmínky... a pak měla dětem za zlé, jestliže jich využily./
no nic.
Myslím, že k tomu, čím jsem uzavřela minulý komentář, nemám co dodat. Voděnka naposledy měla pravdu – ať se děje cokoli, důsledky se objeví až odloženě.
s ohledem na to, jak mimo terč zpravidla míří veškerá cílená opatření.... Možná, že jediné, co si můžeme přát, je co největší zachovaný prostor, co nejvíce možností. Takže veškeré mé soukromé modlitbičky budou směřovat... k protisilám; k tomu, co v tomto světě směřuje proti trendům a počtům pravděpodobnosti...
» 15.06.2010 - 10:06
Siorak:
Pampi – nic proti, je to od školy ke škole, od kantora ke kantorovi rozdílné.
Se zachováním maximálního prostoru nesouhlasím. Je to o tom brát na VŠ netalentované děti v naději na lepší práci a to ještě zdarma. Jenže – pomůže jim to, nebo uškodí, když budou krachovat u zkoušek, když budou v kolektivu nadanějších za blbce, když jim to celé studium znechutí, nebo budou neúměrně dřít a s malými výsledky?
Já myslím, že drtivé většině to uškodí. Ty jsi správně v naší diskusi uvedla, že i člověk s nižším vzděláním může dokázat víc a být užitečnější, než VŠ. Dodávám – hlavně než VŠ, který prolezl z odřenýma ušima aby naplnil ambice rodičů a nic neumí.
» 15.06.2010 - 10:33
pamp_elka:
ale vejšky nejsou žádné posvátné krávy, je na nich k vidění totéž, co na základkách a na středních /myslím kantory, povahu zkoušek atd. atd./; tož od školného čekám spíš opruz než zázrak. ) já se sice občas mám tendenci řezat v debatách do krve, ale tady už na to seru. ) pěknej den.
» 15.06.2010 - 13:56
...s komentářem pode mnou souhlasím... ...sioraku proč mluvíš o netalentovaných dětech na VS ?...není jednodušší nastavit přijímačky aby se tam nedostaly ?...platby za VS jen cpávají díru ve SR, nesměřují ke kvalitnější výuce atd.... ...proč by neměli i ti co se učí řemeslu mít možnost širšího vzdělání a přehledu, jakmile vypadnou ze školy do práce, pokud nějakou dostanou, už nebudou mít tu možnost... ...vidím před sebou budoucnost, kterou znám z knih a filmů pro pamětníky...jen zasazená do kontextu moderní doby...
» 15.06.2010 - 17:32
Předchozí: Letní kancelářská meditace | Následující: Ostřelovač

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.