K čemu je ta matematika?

Proč bychom ji neměli podceňovat. Jakou roli může hrát v životě.
» autor: Siorak
» archiv Úvahy / Ostatní
Mnoho z nás si při vyslovení slova „matematika“ vybaví životní trauma při překonávání této překážky cestou k vyššímu vzdělání. Předpokládám, že mnozí mají tuto na otázku už jednoznačnou, definitivní a celoživotní odpověď a teď se ptají:
„Co je zase tohle za blbost? Je přece jasné, že k ničemu.“
Ti objektivnější se zamyslí a konstatují fakt, že počty, co se učili do páté třídy (sčítat, odčítat, násobit a dělit) jsou vcelku pro život potřeba a taky není špatné mít pojem o zlomcích, přímé úměře – čím více hodin odpracuji – tím větší výplata. V životě se pak naučí, že to nemusí být vždy pravda, ale jak známo vyjímky tvrdí pravidlo jako basa muziku.
Jenže tady zbývá spousta „balastu“. Nač je potřeba znát například teorii pravděpodobnosti, goniometrické funkce, nebo diferenciální a integrální počet? Vždyť většina lidí, včetně autora mnohé z těchto partií matematiky nikdy v životě nevyužije (popřípadě pro starší čtenáře nevyužila) – snad jen, když budou s „matikou“ pomáhat svým dětem.
Ano i ne. Je i není to pravda. Takový už je život. Na žádnou otázku není univerzální, jednoduchá, neřku-li jednoznačná odpověď. Přejděme teď přes druhý stupeň „základky“, na střední školu. Dnes se očekává, že ji absolvuje 50 % populace, tedy kvantifikováno, lidé s IQ 100 a vyšším. I člověk méně vybavený přírodou by měl být schopen pochopit, co je to úrok z půjčky, jinak se může ocitnout v opravdu nepříjemných situacích. Taktéž by měl mít alespoň základní pojem o pojmu „pravděpodobnost“, než se rozhodne vsadit svůj plat. Ale budiž. Tady se matematika dá nahradit starými dobrými pravidly – nepůjčuj si, nesázej.
Jde tedy spíše o tu část populace, která se chce honosit maturitou. Na střední škole, ať je to gymnázium, průmyslovka či jiný typ je vyučováno mnoho předmětů, u kterých je praktická využitelnost asi stejná, ne-li nižší, než u matematiky. Většina lidí se dobře uživí bez školských znalostí zeměpisu, přírodopisu, dějepisu, chemie nebo fyziky.
Poněkud jiná situace je u jazyků obecně, ať už češtiny, nebo jiných. Málokdo dnes může říci, že nepotřebuje užívat svůj rodný jazyk trochu na úrovni a vystačí se čtením a psaním „jak mu zobák narost“. I když zde na Literu se opět občas vyskytnou ony příslovečné vyjímky. Více ovšem bude takových, co budou namítat, že učit se gramatice a větným rozborům je asi tak důležité, jako učit se diferenciálnímu počtu. Myslím, že v podstatě budou mít pravdu. S čárkami ve větě se peru i po mnoha letech úporného větného rozboru. Jenže to bych to musel asi trénovat celý život. No a to ostatní? Kolik jste toho napsali v poslední době ručně? Onen diskutovaný MS Word, ve kterém to píši mě upozorní na překlepy, ba ani tvrdé „y“ s měkkým „i“ mi nedovolí zaměnit. E-maily psané například v Outlooku jsou ohlídány jakbysmet. Takže zase tak velký přínos z gramatických znalostí zde nezískáme. Je to jako s matematikou. Přívrženci vyučování gramatiky používají často argument, že člověk by měl alespoň snad vědět, co je to podmět nebo přísudek, pokud chce zvládat cizí jazyky. Jenže moderní výuka jazyků taky neprobíhá tak, že se napřed vyučuje gramatika. Tento přístup je kritizován jako zastaralý.
Asi dost záleží na tom, jaké úrovně vzdělání chceme dosáhnout. Pokud má úroveň maturity klesnout na úroveň lepší základky a vysokoškolské vzdělání na úroveň maturity, pak opravdu asi nebude nutné maturovat ani z gramatiky, ani z matematiky.
Pokud se má ovšem člověk naučit ještě nejpozději v 18 – 19 letech vyššímu abstraktnímu myšlení a tím i schopnosti uceleně, logicky a přitom kultivovaným jazykem argumentovat, obé je těžko nahraditelné – jak matematika, tak gramatika. I kdyby jen jako cvičební témata pro rozvoj myšlení. Vytváření překážek, byť i takových, jejichž překonání neznamená získání konkrétního doplňku do vědomostní výzbroje je v tomto případě nepostradatelné.
Kdo absolvoval vysokoškolské vzdělání, dá mi nejspíše za pravdu, že tam nezvládl ani tak profesi samotnou, jako se naučil metodě, jak se učit, myslet a překonávat překážky. Málokdo asi může říci, že po jejím absolvování byl připraven okamžitě kvalitně plnit úkoly v praxi. Znamená to, že vysokoškolské studium je zbytečné? Že všechny ty zkoušky jsme dělali jen „pro papír“ ? Opravdu je dost lidí, kteří vysokoškolské studium nahradili sebevzděláváním v praxi. A taky je asi dost takových, kterým moc nepřineslo. Jenže kdo se už dopředu vzdává, nikdy cíle nedosáhne. Jakákoliv možnost vzdělání je příležitost. Asi jako rýžování zlata. Úspěšný bude ten, kdo věří v úspěch a dokáže pro něj pracovat.
A svá zrníčka zlata může každý najít všude. I v matematice. Záleží jen na něm.
» 13.02.2007
» komentářů: 17

» 13.02.2007 - 23:07
mamina:
Máš to moc pěkně napsané. S mnohým souhlasím – s něčím míň. Jsem učitelka na základní škole a učím matematiku.Mám svou profesi ráda, ale celý život bych ji dělat nechtěla. Proto jsem začala na stará kolena studovat druhou vysokou školu a doplňuji si nové poznatky z oblastí, které pro mě byly do nedávna záhadou. Dala jsem se na studium teologie a pastoračních prací. K tomu jsem si přidala sociální práce a konečně sociální pedagogiku. Myslím, že člověk by neměl ustrnout v jedné poloze a být sám se sebou spokojený.
» 14.02.2007 - 00:14
Verule:
Tak jsešm ti napsala komentář a zase mi ho Liter nevzal.
Já to nechápu a už mě to nebaví...:(
» 14.02.2007 - 19:44
Levandule:
Inteligentní úvaha, co víc dodat? Snad za mě promluvilo číslo bodíků, když už jsme tady v matematickém světě ))
» 15.02.2007 - 17:55
mamina:
vrátím se k tomu po zkoušce, jo? V úterý dělám praktickou teologii a je toho strašně moc. Teď nějak nestíhám vůbec nic kolem
» 15.02.2007 - 20:23
mamina:
máš pravdu, kdybych měla víc času, tak námětů na eseje by byla spousta. Jenže jak to udělat, už teď nestíhám
» 16.02.2007 - 09:18
La Suneteto:
Tak pod to se můžu podepsat. Opět kvalita, jak je u rytíře ze Sioraku zvykem!
Vzhledem k tomu, že jsem ve škole strávil téměř 21 let vím o vzdělání své (pro toho, kdo by se v tom snad chtěl rejpat – tak žádná 3 x 3.A., všechno pěkně jak má být, včetně PGS ). Neuznávám argumenty typu – nikdy se tomu věnovat nebudu, tak se to ani nebudu učit. Tak jako tělesné cvičení je třeba k zdravému vývoji těla, tak co nejpestřejší učení, hlavně v dětství a mládí, je třeba k zdárnému vývoji mysli. To je i dokázáno. Ale co bych plkal, Siorak to tam vlastně všechno má!!
» 17.02.2007 - 12:59
Gabika:
Matematika. Před každou hodinou tohoto ošidného předmětu jsem mírně nervózní. Hodně nervózní jsem před testem. Často se mi stává, že doma vypočítám uplně vše, ve škole vůbec nic. Moji rodiče říkají, že nejsem hloupá a že kdybych se matice více věnovala, mohla bych mít i tu jedničku na výzo. Ale já jsem spokojena se svou standartní dvojkou. Vlastně nevím proč matiku nemám ráda, ale myslím že se to nezmění. Jen se děsím toho, jak zvládnu přijmačky na střední. No ale co to tady plácám.. samý blbosti. Tvoje (vaše) dílko je opět kvalitně a moc pěkně napsané.
» 24.02.2007 - 09:27
Lota:
Uchýlím se k odpovědi na moje kratičké povídání „Když nemůžu spát“,do úvahy o matematice, které si vážím. Tak jako pro mnohé i pro mě, byla vždy velkou tajemnou neznámou. Nabízí se fráze: S tím se musí člověk narodit. To určitě. Ale velkou zásluhu na tom má školství, které nedokázalo své žáčky od prvních lavic upoutat na onen předmět. Kolik je kantorů, na které můžeme v dobrém vzpomínat? Kolik jich je, kteří nás na určitý předmět dokázalo upoutat? Matematika obvzlášť, dokáže být hrou zábavnou. Co není v prvních krůčcích, pak už se dál těžko dohání.Tedy obvzlášť u té matematiky.
Abych se dostala k jádru pudla. Díky za milý komentář. Cítím to, tak jak říkáš.Už jsem to probrala s Levandulí.
Podpora je důležitá. Je mi 99 )), nejsem naivka, tak asi vím, že kdo mi dá 100%, nedává to proto, že jsem bůhvíjaký poeta. To bychom nebyli na Literu. I když nechci nikoho urazit. Jsou tady tací, že by mohli toho věhlasného s přehledem porazit. O to tu však vůbec nejde. Liter,amatérský, to slovo bych chtěla zdůraznit, server, je vrbou. Zdánlivě jsme si anonymní, přesto jak píšeš, naším encelografem si blízcí. Každý zápis je ojedinělý. Ať už se někomu líbí nebo nelíbí. Měli bychom se podpořit, si poradit, a nedrtit se tvrdou kritikou. Kam se můžeš jít tak krásně vypovídat? Do šuplíčku? To nemá tu vazbu nádhernou. Kolik báječných lidí tě tu podpoří. V tom světě na ulicích jsme si tak cizí. Je to úžasná věc. Proto jsem také tak ráda tady.A ještě jednou díky za zastaveníčka.
» 05.03.2007 - 08:57
mamina:
musím se s Tebou podělit o moc pěkný pocit. Měla jsem suplovat ve své třídě hudebku a děti křičely néééé, paní učitelko, my chceme matematiku. No není to úžasný?
P.S. potřebovala bych skouknout mojí esej na eutanázii. Nenašel bys trochu času?
» 05.03.2007 - 15:34
mamina:
je to dost dlouhý ... tak já to zkrátím a večer to dám do úvah... dík
» 10.04.2007 - 09:41
Juhunka:
Kdysi velmi dávno (i když nerada) jsem četla knihu
M. Pujmanové Předtucha. Byla zde roztomilá věta: Hezké dívky bývají slabé v matematice... Co se týče matematiky, je její případná neznalost v běžném životě možná poněkud více tolerována než pravopisné hrubky... Musím však připustit, že když mi moje mladší dcera na střední škole nosí z matematiky skoro samé jedničky, je to pro mne ještě daleko větší radost, než když mi na tomto serveru někdo udělí stovku...
» 19.04.2007 - 14:48
mozec:
co to má být za komentáře?...myslíš pořád jen na pičoviny?....mimochodem já jsem žena a ne nějakej úchyl...zkus si ty moje řádky přečíst ještě jednou, a jestli je nepochopíš, tak to neventiluj do mých komentářů...zatial a uklidni se
» 25.04.2007 - 14:48
Judita:
Výborně napsaná úvaha a není, s čím bych v ní nesouhlasila.
» 15.05.2007 - 10:52
sluníčko sedmitečné:
Nepotřebuje komentář!
» 26.05.2007 - 10:07
...myslím, že všechno s čím se člověk setká ve škole, byť se mu zdá, že k životu to nepotřebuje, tak nějak se mu časem sejde, ne nadarmo se říká že všechno souvisí se vším a řekla bych, že opravdu jde stavební kámen na kterém později chápe další a další věci, jde o způsob myšlení
...k matematice : v prvním ročníku střední školy jsem se učila a exelovala, byla jsem vysílána ma mat.olympiádu, pak jsem nabyla pocit, že je to strašně jednoduché ), nějak jsem měla v té době jiné starosti ) a dopracovala to na čtverku, pan profesor Fráňa, kterého já jsem měla hrozně ráda bohužel až do konce studia od té doby neměl rád mě, pro to jak jsem ho zklamala
» 07.07.2007 - 01:55
Arey:
Můj názor může být scestný,ale podle mě jsi to hodně pletl dohromady a nakonec ani nevím z názvu „k čemu je ta matematika“.Podle mě to nebyla úvaha o tom,k čemu nám bude,ale na co nám je vysokoškolské studium.Je mi 16,takže asi nemám moc co kritizovat,když jsem sama nic nenapsala...
» 07.08.2007 - 10:38
Rádoby zoufalá:
Takže – jj úvaha to je, od tématu ses trochu odklonil a teď přejdu to, co mě nezajímá a řeknu, co mě zaujalo.
Nedávno jsem se bavila se svojí sestrou právě o tom, že nás stejně nikdo nic do povolání (natož od života:D) užitečného nenaučí, myslím teda hlavně na gymplu – protože to je uplně na nic, teoreticky i pro výšku, ale ona mi říkala, že jim stejně o to nejde, že jde jenom o to, že se naučíš učit(to je to jediné, co jsem se já na gymplu nenaučila, ale to je vedlejší) no takže máš pravdu.
a ještě jsem chtěla říct něco k dějepisu, ale tatka mě teď vyhazuje, tak jindy:)
Předchozí: Svatý Valentýn | Následující: Pravý muž

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.