Co tím chtěl básník říct?

***
» autorka: Štěpina
» archiv Básně / Ostatní
Přemýšleli jste někdy nad tématy, která tu literárně nějak zpracováváte? Hledáte si náměty nebo si náměty najdou vás? Asi každému se občas stalo, že došla isnpirace a někdy naopak přišlo hned několik nápadů najednou.

Do dílek se promítají okamžité zážitky, aktuální myšlenky a pocity (šťastné i nešťastné). Někdy člověk brouzdá svou fantazií a vymýšlí a konstruuje nové příběhy nebo svůj imaginární svět. Někdo sáhne do minulosti a vytáhne na světlo věci dávno minulé a prožité. A nakonec se to všechno může pěkně prokombinovat. Tak vznikají dílka, která nabízíme druhým ke čtení a většinou i k vytvoření nějakého názoru.

Všimli jste si, jak se v komentech a vzkazech stává, že ne každý pochopil váš záměr stejně jako vy. Potvrzují to i školní vzpomínky. Co tím chtěl básník říct? Mnoho studentů polilo horko při této otázce. Kdo vlastně s určitostí ví, co tím chtěl básník říct. Nejspíš jen on sám. Vzpomeňte na film o študácích ... Básník touží býti trpaslíkem ....

Když znáte pozadí vzniku básničky, můžete někdy žasnout, že se v komentech dozvíte pravý opak autorovy myšlenky. Už párkrát jsem se setkala s tím, že se kdosi domníval, že autor je např. vážně nemocný a třeba se i loučí se životem ... Mnoho z vás má jistě takovou zkušenost.

Čtenář se může na správné pochopení navést anotací. Ale co když si myslíme, že výklad dílka je jasný a další vysvětlování nepotřebuje. Nebylo by lepší psát pro jistotu do anotace povinně formulace známé z pláten kin a televizních obrazovek. Třeba: Napsáno podle skutečné události. Události, osoby i místa děje jsou smyšlené. Dílo vyjadřuje/nevyjadřuje mé dnešní pocity ... Vyřešilo by to něco? Možná. Ale stejně by někteří mezi slovy a řádky hledali něco dalšího. Jestli je to dobře? Těžko říct. Je zvláštní, že humorné básničky se většinou berou s určitým nadhledem, ale měly by se ty vážnější vždy brát tak vážně? Možná, že by trocha nadhledu neškodila. Před časem jsem dostala básničku začínající slovy: Báseň se píše, život se žije .... A o tom to asi je. Jsou to dva oddělené a zároveň propojené světy. V tom je asi to kouzlo. Tak si každý musíme najít svou cestu a pohled na různá dílka.

Teď mě ještě napadá: Co jsem vám to vlastně chtěla touhle úvahou říct .... ?
» 04.06.2009
» komentářů: 17

» 04.06.2009 - 19:21
6thSun:
Vzhledem k Literu velmi trefná úvaha!:) Teď se možná trochu prásknu, ale většina mých děl zdaleka není o mně, jsou zcela smyšlená, komentáře k nim jsou ale vždy velmi osobní, plné rad a možností nápravy, co bych měl udělat atd.:) málokoho napadne, že je to jen fikce, přitom je to normální tvůrčí proces, protože kdybychom měli brát pouze ze svých zažitých zkušeností, brzo by jsme neměli o čem psát a hlavně by to byla nuda! Za nadhled se tedy obrovsky přimlouvám!:-)
» 04.06.2009 - 22:18
spare:
souhlasím s viz níže... A je fakt, že jsem to párkrát sama neustála...a ,,smazala se“.
Než bych vysvětlovala, co jsem chtěla nebo vlastně nechtěla.ST
» 04.06.2009 - 22:28
Bíša:
Řekla jsi svou úvahou skoro vše!
» 05.06.2009 - 07:33
Lorraine:
Podle mého dáváme do dílek nejen své vlastní prožitky, ale hlavně fantazie, které však mohou být zabarvené momentálními náladami (pravidlem to není). Ta fikce tady prostě musí být!! Nedokážu si jinak představit život např.autora hororů, pokud by psal pouze vlastní prožitky (asi by toho moc napsat nestihl). A to jak na nás dílko působí je také nakonec otázkou našich nálad...neosloví, pohladí, povzbudí, rozesměje nebo třeba vyloví v mysli bolavou vzpomínku a přinese smutek.
Jen autor(ka) přesně ví, na kolik je dílko autentické a na kolik je to pouhá autorská licence...berme to tak
» 05.06.2009 - 12:10
Aťan:
Souhlasím se vším, co bylo v úvaze i v komentech řečeno. Jen si neodpustím rejpnutí do autorů, kteří od 6 do 106 let píší dokolečkadokola jediné téma – o lásce. Podezřívám je z nedostatku lásky skutečně prožité, ...ale popsaný papír ji zřejmě nenahradí.
» 06.06.2009 - 18:45
...no a já, protože zřejmě nejsem ani amatérka )) píšu vlastně vždycky ze života ...ale vždycky je v tom i kousek fantazie a to, s čím jsem se momentálně v životě setkala , proto tak málo píšu ))...byla to pro mě v podstatě komunikace ))...v podstatě vím díky sobě, že komentáře mohou být různé a nevadí mi, že někdo nepochopí, vadí mi jen podpásovky, tedy když o mě někdo něco osobního ví a myslí, že může v komentářích zveřejnit a nebo výsměch...nicméně kvůli komentářím jsem svoje dílka nikdy nesmazala
» 06.06.2009 - 18:46
...a myslím, že Aťan má pravdu
» 06.06.2009 - 19:32
Siorak:
6thsun vyjádřil mé pocity. nechce se mi s každou intimitou na trh, „vyblít“ svou duši do básní. Takže většina toho co napíši je fikce, daná nějakým nápadem popudem. Myslím, že v komentářích básní by měla být hodnocena spíše báseň jako taková, než rozbor autorova života.
» 07.06.2009 - 17:49
hřebík uhozený přímo do hlavy...
» 13.06.2009 - 08:19
Zasr. romantik:
Úvaha skvělá, myslím si však, že dílko vyjadřuje hlavně pocity a zážitky autora, ať už skutečné, nebo smyšlené.
Stejně tak, komentář, ať už se tváří jak chce, vypovídá především o tom, kdo ho píše, bez ohledu na to, co tvrdí, co kritizuje nebo chválí.
Ve svých dílkách je část autobiografická, část vypráví o mých pocitech a názorech, ale mám též množství dílek vymyšlených, od začátku do konce poskládaných „jen na efekt“, a teď jsem si nadělal do vlastních bot. Jsem zvědav, kdo mě teď nebo později napadne, že píšu jen na efekt. Zde bych chtěl uvést ještě jeden problém. Napíšu dílko a jsem přesvědčen, že bude hodně dobře ohodnoceno. Není. Proč? Nevím. Jiné napíšu jen tak jako legrácku nebo reaguji na něco, co mě momentálně zaujalo a nemám větší ambice než se vyjádřit. A ono je to ono! Dílko se líbí. Tak například má podle bodů nejúspěšnější básnička je o lásce a hovnu. Pardon, omlouvám se a mrzí mě to, udělejte s tím něco. Mám totiž lepší ... (snad)
» 02.08.2009 - 08:10
Agniezka:
Dobrá úvaha a pěkné komentáře. většinou píšu pocitovky, ale říkám si, že bych mohla změnit téma trochu...Ano, někdy mi podle komentů přijde, že třeba někdo přesně neví, co jsem chtěla vyjádřit...právě možná proto,že jsou to osobní a subjektivní pocity, pohledy a celkové vnímání každého literáka, a ne jen literáka..:o) ani moc fikcí nepíšu, někdy mi spíš přijde,že píšu dost divný věci..:o)))
» 26.08.2009 - 20:39
hašlerka:
Skvělá úvaha doplněná dobrými komentáři. Škoda, že se nevyjádřilo více lidí. Jsem tu krátce, ale myslím si, že někteří „starousedlíci“ už ví co takzvaně „potáhne“.
Jsou to právě ty básně, ve kterých se dá „povzbuzovat“, vyjadřovat se k danému tématu. Někdy se dá z komentů poznat, jak se kdo nad básní zamyslel, respektive jak pozorně ji četl.
Dále se rozepisovat nebudu, jen nám popřeji mnoho zdaru!
Dana
» 16.09.2009 - 01:54
Marfuša:
Konečně nějaká dobrá úvaha o smyslu psaní a čtení básniček. Myslím si, že záleží na tom, jestli si autor uvědomuje, že něco sděluje anebo mu o nějakou relativní srozumitelnost vůbec nejde.
O básních chce se říct
že chápu...povedlo se
někdo nám sdělí víc
jiný se šťourá v nose.
.... a tak to beru. Něco mě osloví a něčemu prostě nerozumím.:-)))
» 23.09.2009 - 05:59
poustevník Jirka:
Úvaha pěkná, čtivá, k zamyšlení... )
» 06.10.2009 - 09:54
trenérka:
Chtěla jsem napsat něco svého, jenže to si nesmím číst nejdřív ty komenty, tedˇ už mi totiž zbývá jen souhlasit s výpovědí zasr.romantika..a to já nejsem vůůůůůůůůůůůůbec romantická..
» 04.02.2011 - 21:29
gabkin:
TAK NEVÍM! opravdu je to dobrá úvaha, ale kdo zná autora...... taky bych nemusel večeřet! (pak se vyjádři.)
» 25.09.2011 - 19:30
jehlaspichlas:
Já myslím, že všechno by se mělo brát s nadhledem,
protože většinu autorů osobně neznáme, a abychom
vypadli ze šedého světa reality, kombinujeme imaginární
obrázky s vlastní zkušeností a vlastními zážitky. Obvykle to dělá snad každý autor.
Předchozí: Vysvětlující ... | Následující: Třináctá komnata
« jméno
« heslo
» Registrace
» Zapomenuté heslo?
online
Koblížek [1]
narozeniny
JHB [11]


© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.