Městská hromadná doprava

Berte to jako kritický pohled uživatele. Všichni s tím máme jakési zkušenosti...
» autor: Siorak
» archiv Úvahy / Ostatní
Auditorská firma BNV consulting údajně zjistila, že Pražský magistrát dotuje 2/3 výdajů na městskou hromadnou dopravu, což je asi 8 mld. korun ročně. Zároveň zjistila, že má relativně nejmladší vozový park a je údajně příliš levná ve srovnání s evropskými metropolemi. Jízdné by se prý mělo zvýšit na 33 korun za běžnou jízdenku.
Ponechám stranou, že toto zjištění není dnes už pro žádného Pražana překvapením a ona konzultační firma znova objevila Ameriku. Jen připomenu geniální dílo „Parkinsonův zákon“, ve kterém se tvrdí, že žádná firma nepotřebuje konzultanty k tomu, aby se dověděla v jakém je stavu. Vedení firmy zná onen stav nejlépe. Slavné konzultační firmy jsou povolávány proto, aby legitimizovaly nepopulární návrhy, které si žádný z manažerů nechce vzít na triko. Takže záměr, který se nám podává po lžičkách je jasný.
Pokud mohu porovnat ze svých zkušeností s dopravou v Amsterodamu, Londýně, Petrohradě, Praze a Milánu, je na tom Praha nejlépe. Na druhém místě je jednoznačně Petrohrad, který má snad ještě lepší metro, ale o to horší autobusy a tramvaje. Ovšem má taky velmi dobré frekvence a ošetření zimních potíží. Dále by následoval Amsterodam (spojení z letiště metrem) , Londýn a Miláno. V Milánu by naše vyřazované vozy sovětské vozy metra znamenaly znatelný pokrok. Většina tramvají, co jsem tam viděl silně připomínala historickou vyhlídkovou tramvaj jezdící občas po Praze. Na druhé straně musím uznat, že tam bylo relativně dobře organizováno spojení s letištěm. Ovšem na naše autobusové spojení s Ruzyní by nám mohli upřímně závidět.
Lze tedy říci, že v Praze bylo hodně investováno do kultury cestování a bylo by možné se současným vozovým parkem nějakou dobu vydržet bez velkých investic. Je nabíledni, že s kvalitou vozového parku a odjezdů metra, tramvají nebo autobusů velmi souvisí kultura cestování. Jde nejen o pohodlí, ale také o to, zda nejsou dopravní prostředky přeplněny.
Ze svých zkušeností mohu říci, že pražská MHD je skutečně fenomenální. Nejpozději za 90 minut se v rámci Prahy dostanete téměř odkudkoliv kamkoliv. Pokud je v blízkosti počátku a konce trasy stanice metra, je to do 60 minut. Intervaly jsou maximálně do dvaceti minut, typicky 5 – 10 minut. Pražští taxikáři vědí, že přes den nemají velkou šanci na výdělek, protože jsou věšinou díky zácpám mnohem pomalejší nemluvě o ceně.
Co se stane, pokud se bude doprava zdražovat, popřípadě redukovat? Sníží se mobilita pracovní síly, protože jízda do práce více než hodinu je už značná zátěž. Vím o čem mluvím, zkusil jsem to. Také cena se více přiblíží ceně jízdy automobilem. Ta se může vyplatit, pokud jede člověk do práce před špičkou, anebo po špičce. Logicky to prodlouží dobu trvání špičky a zátěž už tak přetížené dopravy osobními automobily. Samozřejmě se zvýší ekologická zátěž pro obyvatelstvo žijící v okolí nejfrekventovanějších dopravních tepen, což si vyžádá investice do ochranných protihlukových a protismogových bariér. Už dnes je v centru téměř nemožné zaparkovat.
Vyplývá z toho, že především Pražanům se zhorší kvalita života a vyplatí se jim dotace města na dopravu. Včetně těch, co jezdí autem.
Z druhé strany redukce pracovních sil týkající se přebytečných manažerů a byrokracie samozřejmě, jako každé organizaci, MHD pomůže. Jen je třeba dobře pohlídat, KDO bude v rámci úspor propuštěn.
Na závěr bych chtěl popřát i našim dalším velkoměstům stejně kvalitní dopravu, jaká je v Praze. Například v Brně se chystá diskutabilní projekt posunutí hlavního nádraží o kilometr dále. Možná by to byl určitý příspěvek na stavbu, samozřejmě menšího metra, které vyřeší podzemní průjezd centrem a pak může být protaženo nad zemí, což je podstatně levnější.
V Ostravě se díky hypermarketům, rozloženým spíše v okolních čtvrtích centrum vylidňuje. Řekl bych, že by tam postačilo posílení nadzemní hromadné dopravy za příznivější ceny a rozšíření do okolí. S vybudováním dálnice se zvýší i potřeba záchytných parkovišť na okrajích města, na které navazuje dobře zorganizovaná a frekventovaná doprava. Nejlépe tramvajová. Nevím, zda je levnější než autobusová, ale jedno vím jistě. V případě špičky tramvaj projede, na rozdíl od autobusu. A proto je atraktivnější, než autobusová, pokud ta nemá zvláštní jízdní pruh pro autobusy, což je téměř nemožné prosadit. Každý Ostravák ví velmi dobře o zácpách v hodinách špičky. Řidičům totiž většinou nic jiného nezbývá, než dojet autem až na místo. Chybí záchytná parkoviště s návazností na MHD. Tento problém však mají všechna města včetně Prahy.
Věřím, že zvítězí zdravý rozum na krátkodobým a pofiderním ekonomickým efektem. Jakmile se začne MHD neúměrně zdražovat a bude se nadále zvyšovat neefektivní doprava automobily, cesta zpět už nebude tak snadná. Kvalita života v Praze se pro všechny znatelně sníží.
» 22.07.2007
» komentářů: 6

» 22.07.2007 - 16:06
Lota:
Jako uživatel MHD, mohu jen souhlasit.A co tedy mohu, jako dnes máloco, pochválit.Obvzláště tramvajovou dopravu, co se týče přesnosti časů. Hodně mi v tomto pomáhá i internet, kde si najdu spojení, které vždy klapne na minutu.
» 22.07.2007 - 23:27
Judita:
S touto úvahou se nedá než naprosto souhlasit.
Když se ze mne po mnoha letech pojednou opět stal nemotorizovaný pěšák, tak má počáteční hrůza z cestování MHD se v zápětí změnila v úžas – přesunovala jsem se po Praze mnohem rychleji než autem a k tomu v pohodě a nevystresovaná ze zácp a kolon.
I když – docela slušný stresík mi dopřán při prvním přesunu tramvají. Tramvaj přjela, zastavila, postála, rozjela se a odjela. A já tam stála a nadávala...
Nemaje potuchy o kouzelném zeleném tlačítku.
» 23.07.2007 - 09:58
Daniel S.:
Ano Sio, naprosto přesně. Zase je to jen způsob, jak zařídit, aby se někdo nakapsoval a nebyla to tak viditelná zlodějna...
» 23.07.2007 - 13:54
Bíša:
Ano je to byznys s těmi kunzultanty...
» 28.07.2007 - 00:42
Rádoby zoufalá:
No mám aspoň rozšířený obzor – já telátko, co se v našem roztomilém městě všude plácám pěšky:)
» 08.12.2007 - 19:01
MalaIzis:
MHD v Praze známe, byli jsme žili jsme, v Brně též máme, krtka mít asi nebudeme máme tu něco jako podzemní chodby – to je prý rychlé a zpáteční jízdenku netřeba.
Předchozí: Zvěřinec XII | Následující: Zvěřinec XI

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.