Třináctý apoštol z Čech

Nejsem historik. Jen mě prostě některé výklady dějin zvedají ze židle a taky mě moc mrzí, že mladá generace šestého července nejde do školy a vlastně ani netuší proč. Zatímco jiné národy své státní svátky slaví s hrdostí, u nás polovina národa vlastně neví proč tento státní svátek existuje. Prosím o schovívavost, skutečně nejsem historik, ale tuhle úvahu jsem dlužil. Sám sobě.
» autor: Sinuhet
Někdy mám pocit, že státní svátky mlčky pomíjíme. Jistě, vánoce, či velikonoce tam jsme doma. Tam to známe. Víme, oč běží. Někteří ne moc zcela, ale většina ano.
Ale ty "vložené" české svátky… Tam mnozí tápou. Známe možná název svátku a pak víme určitě, že nemusíme jít do školy, nebo do práce. Samotná idea, myšlenka, či historická souvislost se pak ale promění v hrách dopadající na hluchou a studenou stěnu.
Za dvě léta uplyne už 600 let od chvíle, kdy falckrabí Ludvík dal pokyn k zapálení hranice. Aniž si to sám uvědomil, dal zapálit oheň, který na dlouhá léta hořel a sám si nejsem jist, zda je vůbec uhašen.
V historii se vyznám pouze zběžně a mám nevýhodu, že mě učili historii pokroucenou, okleštěnou, plnou polopravd a lží. Mistr Jan Hus byl v očích komunistických vykladačů dějin velkým hrdinou, revolucionářem a jaký div, že ho přímo neoblékli do vojenských šatů a nedali mu rovnou do ruky cep, kterým by mlátil církevní představitelé po hlavě. To, že byl Hus především křesťan, odbyli slovy, jako že tehdy byla taková doba, věřili všichni... Jenže dvacet let po pádu totalitní moci se stále tisíce lidí u nás domnívá, že celou husitskou revoluci zapálil Jan Hus. On rozpoutal tu "svatou válku", on dal pokyn ke zdvižení meče ve "jménu Boha" atd.
Domnívám se, že jde o hluboký omyl. Jan Hus byl především hluboce věřícím člověkem. Troufám si napsat, že hloubka jeho víry je srovnatelná s Kristovými apoštoly. Jako takový odsuzoval jakékoli násilí, jakoukoli nespravedlnost, ba i pouhé křivé slovo. Jan Hus měl s husitskou revolucí společného jen jeho jméno, které bylo využito a často zneužito v době husitských válek.
Mým cílem v této úvaze je poukázat na pravého Husa. Pravý Hus byl člověkem, který i po šesti stech letech je stále, coby hlasatel evangelia, nadčasový. Je to dáno tím, že všechny jeho myšlenky se opírají o bibli a odkaz Ježíše Krista. V době, kdy církev tyto atributy zcela ignorovala, on je připomenul. Hus nevládnul příliš mluveným slovem, byl to introvert a s každou větou v betlémské kapli tvrdě bojoval. Nebyl to žádný radikál, naopak "jednou řezal a desetkrát měřil“. Radikálové, kteří to měli ve svých hlavách i srdcích jednoduché, kteří systematicky ovládali své okolí, ti přišli až po Husově smrti. Počínaje Janem Želivským, přes táborské kněze atd..
Je třeba však poznamenat, že nejradikálnější byla tehdejší katolická církev. Všechny středověké hrůzy a Husova smrt upálením, hrůzou rozhodně byla, všechny tyto hrůzy měla na svědomí církev. Je to jako, když si Bůh vyvolil svůj lid a oni z „vděčnosti“ ukřižovali jeho syna. Zajímavé je, že Krista židé odsoudili, ale k samotnému aktu popravy musel dát konečný souhlas Pilát. Dali ho rukou světských. Stejně tak učinila tehdejší církev na začátku patnáctého století. Odsoudila Husa a předala do rukou světských - falckrabího Ludvíka. Ten, stejně jako Pilát, se nenamáhal hnout prstem k obhajobě nevinné oběti.
Vraťme se však na samotný počátek.
Jan Hus se zpočátku velmi inspiroval anglickým doktorem oxfordské university, Janem Viklefem. Viklef byl prvním článkem a zakladatelem církevní reformace. Hus jeho některé myšlenky vyzdvihoval, s jinými nesouhlasil. Hus byl druhým článkem řečené reformace. Tím třetím a v podstatě rozhodujícím, byl Martin Luther.
Tak tedy Jan Hus opírající se o Viklefa a taky o své přátelé, stejně jako jistou dobu i o krále Václava IV, formuloval své myšlenky i své názory velmi pomalu, ale s velkou jistotou. Čím déle mu trvá utváření myšlenek, tím déle a pevněji na nich trvá. Neopustí jich vlastně nikdy. Po čase, když postupně ztrácel své přátele a taky svého krále, zůstával ve svém sporu s církví sám. Král ho opustil záhy, neboť Hus se odvážil kritizovat obchodování s odpustky, z nichž měl lakomý král značný finanční podíl. Ostatní přátelé ztratil tím, že chtěl své myšlenky a svou vizi hnát až na okraj. Přátelé, kteří jistě velmi dobře věděli, čeho je schopná církev, při něm stáli jen do chvíle, kdy to ještě "nesmrdělo". Tragická postava z té doby je Štěpán Páleč, blízký přítel Husův a nakonec jeden z nejhorlivějších jeho soudců. Je známá scéna, kdy Hus v předvečer své smrti si Pálče vyžádal jako zpovídajícího kněze. Páleč prý celou noc u Husa proplakal, hnut svědomím a tak vlastně Hus vyzpovídal Pálče a odpustil mu. Na tom je nejlíp vidět Husovu víru, jeho srdce, v němž jistě nesídlil ďábel.
Tím jak se mistr Jan Hus ocital postupně v osamění, tím jak církev použila všechny možné, ba i nemožné prostředky k potlačení jakékoli snahy o reformaci, tím se postupně vytráceli Husovi blízcí. Myšlenka je jedna věc, ale jde-li o pohodlí, možné problémy, či dokonce o život, to je jiná. Jan Hus však i v osamění neustoupil. Odmítnul se účastnit soudu papežské kurie. Věděl, co ho tam čeká. Naopak vsadil vše na jednu kartu a učinil dovolání k soudu nejvyššímu. Nemaje žádnou šanci slyšení, či obhajoby, učinil věc na tu dobu nevídanou. Odvolal se k samotnému Kristu. Přešel papeže.(Mimochodem, v té době byli papežové tři. Každý tvrdil, že je ten pravý a ti ostatní falešní) Spisovatelka Eva Kantůrková k tomu píše:
"Husovo odvolání ke Kristu je čin překvapivý, zvláštní, neotřelý, nečekaný, nový, odvážný, nebývalý, ohromující, je to čin dalekosáhlý. Je to geniální nápad, osvobodivé řešení. Je to vrchol Husova příběhu."
Ano je to vrchol Husova příběhu. Hus, člověk pokorný, mírný, možná někdy až bázlivý, neuhne ze svého svědomí a: "V pravdě evangelia, kterou jsem psal a kázal a učil, dnes chci vesele umřít."
Mistr Jan Hus nebyl v žádném případě zakladatelem nějaké protestantské církve, naopak, byl to katolík. Kovaný katolík. Nebojoval proti své milované církvi, snažil se o nápravu "zevnitř". Jeho milovaná církev však zašla ve své opilosti vlastní mocí tak daleko, že neváhala sloužit posměšné Husovy mše. Zatímco každé Husovo slovo bylo označeno jako rouhání, v pražských kostelích se běžně sloužila posměšná Husova mše. Jako příklad uvedu parodii na vyznání víry, která zní v originále:
Věřím v Boha otce všemohoucího, stvořitele nebe i země. Věřím v Ježíše Krista, syna jeho jediného, atd… Toto vyznání víry je všeobecně známé, neboť je používají snad všechny církve u nás.
Avšak katolická církev Husovy doby byla natolik tragikomická, že neváhala pozměnit toto vyznání víry. A tak se z kostelů ozývalo:
" Věřím ve Viklefa, vůdce pekla, patrona Čech a Husa, syna jeho jediného, ničemu našeho, jenž počat je z lucifera, atd…
Ironií osudu však je, že nejen dnešní podobu vyznání víry, ale i modlitbu Otče náš, čteme tak, jak ji upravil a napsal sám Jan Hus. Není to paradox? Dodnes používají církve prakticky všech vyznání latinské překlady do češtiny, které Hus ve svých volných chvílích přeložil. K tomu účelu i zjednodušil písmo, aby každý mohl porozumět a jednoduše přečíst, jakož i napsat. I já tyto slova vkládám díky Husovi.
"Bude-li Čech, co tu pověděno, dobře pamatovat, bude moci zřetelně a hbitěji číst....kdo chceš tedy česky psát, zde máš rozdíly písmen....takovým obyčejem učte se Čechové psát....
Husův proces je vlastně doposud nedořešen a zatěžuje katolické svědomí. Ani dnes, po šesti stech letech není zcela jasno. Tímto vlastně paradoxně je Hus, ač kovaný katolík, v oblibě a úctou vítán v evangelických, protestantských církvích. Každý věřící, ale i nevěřící člověk by měl jednat dle svého svědomí. Ne dle nařízení někoho. Jistě, jako podřízení někoho, např. v práci bychom měli vyhovět, ale nic a nikdo nás nemůže donutit, abychom jednali proti svému svědomí, proti své vůli a svému přesvědčení. A každou takovou při bychom měli dobojovat až do konce. Naší výhodou budiž to, že nás dnes pravděpodobně za to nikdo neupálí, třebaže nás to bude bolet jinak.
Šestého července nemusíme do práce. Užijme si tedy volného dne a na malou chvíli se zamysleme nad odkazem Mistra Jana Husa. On tady byl totiž pro nás. On myslel, cítil, mluvil a psal s neuvěřitelnou pokorou a zároveň se sebevědomím, které mu dodávala víra.
"Stojím před soudem božím, který mě i vás bude spravedlivě soudit podle zásluh."(jedna z posledních vyřčených vět Jana Husa)
Tipů: 3
» 31.10.13
» komentářů: 3
» čteno: 1141(9)
» posláno: 0


» 04.11.2013 - 00:45
tak je to bezpochyby zajímavá úvaha a patrně mě chybí erudice k správnému posouzení- například jsem netušil, že katolické české modlitby jsou vlastně od Husa.
Nemůžu říct, že bychom ho v zcela správné demokratické dějepravě nebrali, ale moc si to nepamatuju.
Co jsi nezmínil je tuším něco s univerzitou, to že vyštípal němce- aspoň tak si to vykládám... (dekret kutnohorský? :)
K Husovi bych řek asi toto- z jednoho pohledu:
byl naivní, nebo možná lépe byl věřící. Ještě možná lepší je tvrzení: měl tušit, co je církev zač a tudíž co mu provede. (jenže tohle je právě tak nějak pochroumané tvrzení z jiné doby, z jiného kontextu, je možné že pro současníky bylo NEMYSLITELNÉ být bez církve). Možná podobně dnes věříme v demokracii- ale to je jiná otázka.

To, co je jistě aktuální i dnes je myšlenka: že si za svou pravdou stojí i přes protivenství (nutno říci, že nemalá). Ale bohužel by z toho šlo vyvodit poučení, že to za to nestojí... (netroufám si tvrdit, zda to za to "stálo" Husovi, a co to pak přineslo "nám")

"Každý věřící, ale i nevěřící člověk by měl jednat dle svého svědomí"
tohle je zajímavej konstrukt kterej možná trošku zmatu. Co když ten člověk je zlý? má taky jednat podle svého vědomí a svědomí? Je jeho pravda stejně dobrá?

Tj. jednak je tam apel v tom, že si stojíme za svým na úkor protivenstvím. To ale jistě stál i Hitler ve vězení, když sepisoval Mein Kampf.
Jde tedy o to, že to proč fandíme Husovi je i v tom, že stál za dobrou věcí... (a teď se mě prosím neptej, o co stál, protože si tím nejsem jistej).

a mimochodem, jo Masaryk, když psal Velicí mužové, měl tam Husa... má tam ještě třeba Chelčického, Komenského a Ježíše. První tři se taky dost berou v literauře- že by to byli takoví spisovatelé? :)
» 04.11.2013 - 00:51
nakonec řeknu tragicky postmoderní hledisko, že novým vyprávěním, novým nahlížením příběhu můžeme zístat nový pohled a vlastně k nám nově promlouvá- není pak pro současnost důležitý Hus jako historická bytost, ale Hus jako legenda, příběh, interpretace. (ovšem stejně tak může být zneužit, upraven...)
Ale nechci polemizovat nad tím, jestli je Hus lepší jako legenda nebo jako fakt... spíš jen tak v noci blábolím. :)
» 03.01.2015 - 22:30
Děkuji za dobré zhodnocení Jana Husa
pouze drobnosti
kněží husitů vyhráli učené hádání s katolíky před bitvami
"říkalo se že kdejaká husitská žena zná líp bibli než kardinál
trochu opatrný bych byl u Lutera - můj názor
nic nevymyslel, ale opsal - od českých protestantů
hrál si na exorcistu a nechal si za to platit
a hlavně je to vynálezce pogromů na Židy...

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Předchozí: Ještě se vrátím | Následující: Těšínské borůvky

© 2011 - 2024 libres.cz | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku
Ceske-casino-online.cz

Online hry zdarma.